Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » do 25 mei 2006, 17:31

Een mens pruts wat af

Wat ik al aangekondigd had is inmiddels gerealiseerd. 2 draaiers aan het geheel toegevoegd.Het leek me beter wat in reserve te hebben.En dat is maar goed ook want ik twijfel aan een moer die ik in de bestaande kast heb of hij wel goed vast zit. Nu kan ik het geheel even omhangen en er na kijken. De 2 nieuwe kan ik rechtstreeks aansluiten op het bestaande aandrijf mechanisme. En dan is het ook voor als ik zwermen heb deze het te laten uitbouwen.

Bij het de zeer hoog gewaardeerd onderzoekers was een groot probleem opgevallen dat de prijs bijna 500 euries een struikel blok is.

Wat heb ik uitgeven:
2 platen isolatie materiaal (met harde kant) 12 euro
1 stuk dun PVC rond 40 (1 cm dik ideaal spul) 10 euro genoeg voor 20 ramen
1 Draad einde zet bij de Gamma ik meen 5euro ( compleet met bouten)
1 Aluminium strip + metalen strip voor de afstand repen 13euro

Ja, wat schroeven en wat kunststof lijm, maar dat had ik al. In twee en een halve dag zaten ze in elkaar. Nu nog hier en daar draad en kunstraat er in elkaar is het.

Nu moet ik wel zeggen dat de laatste heel snel ging omdat je het weet hoe je het doen moet. Ik heb bewust de buiten trommel niet gemaakt. Tot nu toe word er niet buiten de ramen gebouwd en dat zal ook niet meevallen want als hij eenmaal rond is geweest is het aangebouwde er af geschraapt.
Dus zo rond de 40 euro 2 kasten. Alle Segerberger elementen passen erop.
Ik weet niet wat ik er verder van moet zeggen Maar om het eens te proberen zal die 40 euro het ook niet doen.

Bertus
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » ma 29 mei 2006, 22:00

Inmiddels hebben wij geslingerd. 3 gewone kasten en 3 draaiers
De roterende gaven minder maar dat was te voorzien ze hebben eerst moeite moeten doen zich op de ramen te nestelen. Wat wel opviel was de hoeveelheid speeldoppen in de boven bakken. Die waren er niet bij de gewone kasten.

Zou de kans bestaan dat men een dop trekt in de boven bak?

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » vr 02 jun 2006, 19:26

Vanmiddag even in de ronde kasten gekeken.In een van de kasten ondekte ik dat er doppen (of wat er voor door moet gaan) in zaten vreemde raar verwrongen gedrochten kon er niet veel wijs van worden. Sommigen half gebogen. lijkt of ze de verkeerde kan op zijn gebouwd. Ik zal nog een paar dagen afwachten om te kijken wat dat wordt.Maar verders ziet het er goed uit alles is prima uitgebouwd en BIAS dus geen klachten.

Ik had ook zelf een beetje dom gedaan een van de dragers van de ramen had ik los gemaakt, even iets anders gedaan en zonder er bij na te denken draaide ik de trommel. Sodomieterden 10 ramen onder in de kast.
Nou daar sta je dan met je goed gedrag.

Moet toch wel een beetje wennen hoor die ronde ramen.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » vr 02 jun 2006, 21:10

Toch ben ik nog wat vergeten.
Na dat ik de gewonen kasten had geslingerd,blijft er in de broedkamers
nog altijd kantramen achter met voer. Voor slechte tijden

Bij de draaiers heb ik ook de honingkamers leeg geslingerd.
nu het slecht en koud weer was realiseerde ik me dat ik nu moest bij voeren. Dat bleek een goed gedachte te zijn want vandaag was er geen druppel honing aanwezig ook de kantramen niet. Al het de honing werd boven opgeslagen.

Op het plankje wat ik onder de bodem had geplaatst ondekte ik na wat zoeken 2 Varoa mijten. In de draaiers komen minder darren voor.

Dat is wat opviel.

Bertus

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door de vos roger » vr 02 jun 2006, 21:18

Hallo Bertus, daar zeg je mij nu zoiets doppen of koninginnecellen.
In een roterende kast hebben koninginnecellen toch geen schijn van kans denk ik om het tot een goed einde te brengen ?
Of toch ? Zijn er al koninginnen geboren in een roterende kast?
Ik ben benieuwd.[;)]
groetjes


roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » vr 02 jun 2006, 21:39

Hoi Roger,

Ja , ik heb met niet goed uitgedrukt. Met doppen bedoelde ik koningincellen Maar er zijn geen nieuwe koninginnen geboren. Bij 1 kast
trof ik wat vreemde cellen aan maar die gaan niet uitkomen denk ik
bij de andere 2 geen enkele aanwijzing dat er iets gaat veranderen.
Het is wel heel anders het imkeren met ronderamen In principe hoef je niet veel te doen. Het geen wat ik doe is wat nieuws vergaren voor het forum.

Bertus

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door de vos roger » vr 02 jun 2006, 22:07

Ja Bertus, maar om op mijn vraag terug te komen .
Zouden er al ooit koninginnen geboren zijn in een roterende kast ?

roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » za 03 jun 2006, 08:08

O,ja ..........dat weet ik ook niet. Bij het Duitse onderzoek zei men van wel. Maar men bleef wel verders angsvallig stil. Men vertelde niet waar de koninginnecellen dan zaten. Van de andere kant zijn er maar weinigen die zo,n kast hebben dus blijf ik je het juiste antwoord schuldig.

Hier niet.
Wel is er 1 kast die zwermneigingen heeft,maar dit wordt in de het vroege stadium te niet gedaan door te kantelen.

Bertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 03 jun 2006, 12:46

Even een paar opmerkingen:

1. Dat Duitse onderzoek rammelde aan alle kanten. Bijv. zij gebruikte als een soort extra controle het schudden van ramen om zwermen tegen te gaan. Wat is dat nou voor controle of extra behandeling?? Hoe moet ik me dat voorstellen? Bovendien heb mijn twijfels over de draaisnelheid van de kasten bij dit onderzoek. Was dit wel dezelfde snelheid die de uitvinder van de draaiende kast hanteerde?? Waarom moeten wetenschappers(of althans in redactie Bijen) een kast afsnouwen op de prijs? Is dat niet aan de imker?
Toch ben ik nog wat vergeten.
Na dat ik de gewonen kasten had geslingerd,blijft er in de broedkamers
nog altijd kantramen achter met voer. Voor slechte tijden

Bij de draaiers heb ik ook de honingkamers leeg geslingerd.
nu het slecht en koud weer was realiseerde ik me dat ik nu moest bij voeren. Dat bleek een goed gedachte te zijn want vandaag was er geen druppel honing aanwezig ook de kantramen niet. Al het de honing werd boven opgeslagen.
2 Bertus halen de bijen bij voertekort het voer niet weer van boven naar beneden? Dat zou betekenen dat je achteover kan leunen. Natuurlijk niet als je de hele bovenkamer hebt leeg geslingerd.

3 Wat je zou kunnen doen als test Bertus; een kast stil laten staan voor enkele dagen, laten we zeggen vier/vijf dagen. Vervolgens checken op larven in de pap en uitgebouwde doppen. Geen dichte doppen graag! Bij aanwezigheid kast weer laten draaien en na twee dagen weer checken. Nu is er de beste tijd voor.

4 Bertus, ik wil je blijven aanmoedigen om je onderzoek door te zetten. Ik vind met name het anti-zwerm gedeelte interessant van deze kast. Je volken zouden nu toch moeten gaan zwerrmen. Hou je ook een kastkaart bij?? Je zou je notities later in het najaar kunnen verwerken in een stukje voor het blad Bijen (op opvolger daarvan).

jp

PS ben benieuwd naar je antwoord.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario » za 03 jun 2006, 14:30

Hoi JP,

1 Ik ben het daar mee eens een vreemd onderzoek.Na verluid hoorde ik dat dat een eigenschap was de onderzoekers.

2 Dat was het hele eieren eten. In principe hoef je bij tijd en wijlen alleen de boven bak te slingeren. Verders is er geen werk aan.Na dat gedaan te hebben was het heel koud en slecht weer. Ze kwamen de kast niet uit. Als je op een plaats had gestaan waar voldoende dracht en goed weer is ja dan was er niets aan de hand geweest. Nu moest ik voeren.

3 De kast die wel zwermneigingen heeft.Ja,....ik denk dat ze acuut gaan doppen aanzetten. Dat hebben ze trouwens al gedaan maar er komt niets van terecht Ze zijn krom en vreemd gebogen en klein .Er zat wel gelei in maar van een larf kon ik niets ontdekken. Over enkele dagen kijk ik weer.

4 Het begint nu wel interessant te worden Ik heb 6 kasten op een rij
3 gewone en 3 draaiers Er is geen vliegplank verschil.Bij controle bleek dat ze af en toe wel buiten de ramen hadden gebouwd. Want onderin vond ik stukjes raat die gebouwd waren maar door de draaiing weer eraf waren gegaan. Wat ook opviel was dat er in veel gevallen gesloten broed tot bijna aan de rand van het raam Geen gordeltje er om heen. Dan dat er weinig darren zijn.

5 Ik ben niet zo,n beste onderzoeker. Ik constateert gewoon wat ik zie en dat zet ik af en toe op het forum . Er worden weinig vragen gesteld dus denk ik ook dat het velen niet interesseert. Of men vind het zo wel goed. En gaat over de orde van de dag. Voor mij denk ik dat ik helemaal overstap naar een rijtje draaiers. Het voldoet mij prima. Ik moet alleen nog bekijken hoe ik toch makkelijk aan wat nieuwe koninginnen kom. Nu zorgen de andere volken daar voor. En wat het blad bijen betreft. Alles bij elkaar heb ik toch al aardig afgekletst
Het zou ook zo kunnen diegene die wel het blad bijen hebben en niet op het forum zitten, och ..... voor een habbekrats heb je bij de Aldi...... maar er zijn er ook die hun neus een beetje optrekken.
Ik doe het met genoegen en daar hou ik het maar bij.

JP en ook de ander geinteresseerden bedank voor het meedenken.

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten