uitwintering 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Harrie Leeflang
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 dec 2001, 22:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

uitwintering 2006

Bericht door Harrie Leeflang » ma 17 apr 2006, 19:25

Beste forumleden,
Dagelijks lees ik de forumkrant, het probleem welke ik dit jaar tegen kom bij mijn bijenvolken is volgens mij nog niet zovaak besproken.
Zeker 10 van de 18 volken zitten veelal helemaal aan de rechter kant van de kast met hun broednest of ze nu 3 of 7 ramen met broed hebben maakt niks uit. Gevolg is dat het kantraam aan broednest zijde vol broed zit en aan de li.kant van de kast zitten 3 of 4 ramen vol wintervoer. Dit verschijnsel tref ik bij de houten en kunststof kasten aan.Ik imker ruim 20 jaar maar dit jaar kom deze situatie bij de volken opvallend vaak tegen. Heeft iemand een idee waaraan dit ligt. Bij mij heeft de wintersterfte dit jaar ook behoorlijk toegeslagen 18 volken overgehouden van de 27. [:(]
Alvast bedankt voor julli reacties,
Met vriendelijk groet,
Harrie Leeflang

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 17 apr 2006, 21:37

Hallo Harrie,

Even een vraag: De kant waar de bijen zitten is dat misschien de zon zijde of de zijde waar de zon het langst kan op schijnen. Ik heb al 3 jaar vastgesteld dat een volk dat onbeschut overwinterd in het voorjaar steeds aan de zuid zijde van de kast zit. Ook mijn andere (nog levende) volken vertonen allen de neiging om aan de zijde van de namiddag zon te zitten. De ochtend en middag zon kunnen de kasten niet bereiken. Ik vermoed dan ook dat het te maken heeft met de warmte huishouding.

Andere mogelijkheid: zitten ze aan de zijde dat de koude wind, die in de winter het vlieggat in kan, hen minder makkelijk kan bereiken. In de praktijk zou dat dan de zijde moeten zijn vanwaar de koude of overwegende wind komt. Ook dit kan in mijn geval kloppen de wind kan enkel van de west-zijde de hal makkelijk bereiken zonder obstakels. Het is dus langs deze zijde dat de bijen zitten. Bij de kast zonder beschutting kan de koude noordenwind door de beplanting niet aan de kast.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door Ati » di 18 apr 2006, 09:05

Ik had vorig jaar een volk dat, gedurende het hele bijenjaar, alleen de rechterkant van de kast bewoonde.

Wat zon betreft was er geen verschil met rechts of links en wat wind betreft ook niet: de koude noordenwind blies er juist op die kant in.

Ik dacht nog aan de kwaliteit van de raat op links, maar daar zag ik op het oog geen verschil. Dus het is een open vraag gebleven.

vr gr Ati

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door kreydt » di 18 apr 2006, 13:31

Mijn bijen overwinteren steeds tegenover die zijde waar de Nassenheiderverdamper heeft gestaan. Waarschijnlijk blijft er residu van het mierenzuur in de wand achter???

kg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door apiario » di 18 apr 2006, 16:17

Dus het is een open vraag gebleven.
De Imker wikt, doch de bij beschikt.

Soms is er voor mensen geen pasklaar antwoord. En dat is maar goed ook. Daardoor blijft het iederekeer weer interesant.

Maar wat is nu een nasserheiderverdamper Kreydt?

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door kreydt » di 18 apr 2006, 16:28

Even gesurfd en...

De "Nassenheider Verdunster" (Nassenheider Verdamper) is ontwikkelt voor het continu verdampen van mierezuur ter bestrijding van de Varroa mijt (Varroa Jacobsonii)




kg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door apiario » di 18 apr 2006, 17:32

oké, bedankt

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door Ati » za 22 apr 2006, 10:49

Bij de eerste voorjaarsinspectie bleek mijn "eenzijdige" volk overleden. Een paar bijen met de kop in de raat en de rest van het volk dood op de bodem. Honger? Aan de linkerkant, de kant dus waar ze niet kwamen, zaten nog ramen vol verzegeld voer....

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: uitwintering 2006

Bericht door Barry Sp » za 22 apr 2006, 11:25

Ati schreef:
Bij de eerste voorjaarsinspectie bleek mijn "eenzijdige" volk overleden. Een paar bijen met de kop in de raat en de rest van het volk dood op de bodem. Honger? Aan de linkerkant, de kant dus waar ze niet kwamen, zaten nog ramen vol verzegeld voer....
Hoi Ati,

Als ik jou bericht lees dan is het bijen volk van de honger dood gegaan.

B.Speet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten