Een nieuw virus gevonden dat bijen dood?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Een nieuw virus gevonden dat bijen dood?

Bericht door Kroese » ma 24 apr 2006, 21:59

Dit heb ik net gekregen/ gelezen uit het WeekBlad voor Wageningen UR.
Publicatie datum 20 April.......

http://www.wb-online.nl/index.php?/kran ... hp?id=2787

Volgens mijn bron werkt Dr. Juliette Ongus op de universiteit Wageningen.
Misschien zijn er meer onderzoek publicaties?

Hennie.....


Varroamijt geeft virus door aan bijen

Op zoek naar een nieuwe methode om de varroamijt (Varroa destructor) in bijenvolken te bestrijden, stuitte promovenda Juliette Ongus op een agressief, niet eerder beschreven virus. Dit virus vermenigvuldigt zich niet alleen in de mijt, maar ook in de bij.

Ongus concludeert dat de varroamijt de overbrenger is van dit virus, dat behoort tot de grote groep picorna-achtige virussen. Onlangs hebben andere onderzoekers al vastgesteld dat de varroamijt het afweersysteem van de bij uitschakelt en dus virusinfecties meer kans geeft. De grote voorjaarssterfte onder bijen die de laatste paar jaar is waargenomen in Europa, valt hierdoor te verklaren.
Tot dusverre zijn er geen virussen gevonden waarvan bewezen is dat ze de varroamijt doden. Dat geldt ook voor het nieuwe type virus dat Ongus heeft gevonden. Dat dood wel bijen. Er zal dus verder onderzoek moeten worden gedaan om pathogene virussen te vinden die alleen de mijt doden. Een dergelijke bestrijdingsmethode had Ongus voor ogen. Deze is hard nodig aangezien de varroamijt resistent is geworden tegen chemische bestrijdingsmiddelen.
De varroamijt is een obligate parasiet van de bij, wat betekent dat die niet kan leven zonder de bij. De mijt plant zich voort in bijenbroed, en bij voorkeur in darrenbroed. Ook verankert ze zich op de rug van de bij en doorboort het rugsegment om hemolymfe op te zuigen. Dit verkort het leven van bijen.
Uit het onderzoek van Ongus blijkt dat virussen een belangrijke factor zijn in de teloorgang van bijenpopulaties. Volgens Ongus kunnen meerdere virussen tegelijkertijd in de bij en mijt aanwezig zijn. Verder onderzoek moet uitwijzen wat het totale effect van die virussen nu precies is.
Tijdens haar onderzoek heeft Ongus een betrouwbare genetische test , een pcr-test, ontwikkeld om virussen in bijen en mijten op te sporen. Die kan van waarde zijn in de praktijk en verder onderzoek. / HB

Dr. Juliette Ongus promoveerde op 12 april bij persoonlijk hoogleraar in de virologie prof. Just Vlak

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een nieuw virus gevonden dat bijen dood?

Bericht door H.S. Kok » di 25 apr 2006, 07:25

Hennie

Ik ben bij de promotie aanwezig geweest. Dr. Juliette Ongus is afkomstig uit Kenya en is weer naar haar land teruggekeerd, waar haar man een dierenartsenpraktijk heeft. Het onderzoek naar virussen bij varroamijten en bijen bij de vakgroep Virologie in Wageningen wordt niet voortgezet. Het nieuw ontdekte Varroa destructor virus 1, (VDV-1) bleek zich voort te planten in mijten en door de mijten te worden overgedragen op bijen. Zij ontdekte dat het virus aanwezig was in alle ontwikkelingsstadia van de mijt, maar niet van de de bij. Het VDV-1 virus vond men niet in het ei van een bij maar wel in het ei van de mijt. Zij begon het onderzoek met de hoop dat dit VDV-virus dodelijk zou zijn voor de mijt en niet voor de bij. Dit bleek niet zo te zijn. Het virus vermenigvuldigt zich wel in een bij en sterft daar uiteindelijk aan. Dat dit virus de oorzaak is van de wintersterfte komt niet uit het onderzoek van mevrouw Ongus, maar is een voorbarige conclusie van de journalist van het universiteits blad van Wageningen.

De eindconclusie uit de samenvatting van het proefschrift luidt als volgt:"Het onderzoek beschreven in dit proefschrift, vergelijkt twee nauwverwante virussen die zowel mijten als bijen infecteren.
Een ervan (VDV-1) is nieuw. In deze studie is het ziektebeeld dat VDV-1 veroorzaakt in mijten niet in detail onderzocht,
maar tot dusverre zijn noch in mijten noch in bijen duidelijke symptomen waargenomen, die toegeschreven konden worden aan
een VDV-1 infectie. Ook bij een DWV infectie werden in deze studie geen duidelijke symptomen waargenomen (bij bijen nog mijten)
Gezien de gevonden resultaten lijkt VDV-1 geen primaire kandidaat te zijn voor de biologische bestrijding van de Varroa mijt."

Als je meer wilt weten over virussen op bijen, en hommels dan moet je gaan letten op prof. dr. D.L. Cox-Foster van de Pennsylvania State University in Amerika, want zij hield een praatje op de dag voorafgaande aan de promotie, waarin zij zeer interessante dingen vertelde over de verspreiding van virussen. Ik was hier niet bij aanwezig, maar ik ken wel een persoon die mij misschien schriftelijke informatie kan verstrekken over de inhoud van dit praatje.

Henk Kok

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Een nieuw virus gevonden dat bijen dood?

Bericht door tineke w. » di 25 apr 2006, 08:48

Kroese schreef:
Dit heb ik net gekregen/ gelezen uit het WeekBlad voor Wageningen UR.
Publicatie datum 20 April.......

http://www.wb-online.nl/index.php?/kran ... hp?id=2787

Volgens mijn bron werkt Dr. Juliette Ongus op de universiteit Wageningen.
Misschien zijn er meer onderzoek publicaties?

Hennie.....
Beste Hennie,
Zie ook http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5967

Tineke

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Een nieuw virus gevonden dat bijen dood?

Bericht door tineke w. » di 25 apr 2006, 08:53

Hier staat de nieuwe linknaar het abstract.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Een nieuw virus gevonden dat bijen dood?

Bericht door Kroese » di 25 apr 2006, 10:30

tineke w. schreef:
Door haar prof is gevraagd hier ruchtbaarheid aan te geven in de bijenwereld. Bij deze.
Tineke en Henk, bedankt voor deze aanvullende informatie.

Jammer dat dit onderzoek is beeindigd. Verder is het voor de imkerij lijkt mij zeer belangrijk om informatie te krijgen over dit soort onderzoeken. Zij zitten met de vragen waardoor de sterfte is veroorzaakt, of zij soms iets fout hebben gedaan. Wat zij er evt aan hadden kunnen doen om het te verminderen / voorkomen.

Natuurlijk kost onderzoek veel geld, maar de fruittelers en de achterliggende bedrijven en handel hebben enorme belangen.
Hoeveel bedrijven hebben geen bijen, of bijen te kort.

Van groot belang lijkt mij, om meer samenwerking in Europa te zoeken, om dit probleem duidelijk te maken.(misschien is die er al wel, maar waarom wordt er niets van gepubliceerd)

Het inleg foldertje ter bestrijding van de Varoa is natuurlijk belangrijk, maar ik heb de indruk dat we met alle uitgebreide bestrijdingsmethoden het probleem er niet onder krijgen.

Advies geven over het schoon opzetten van nieuwe volken is erg belangrijk. Dat zijn dingen die de imkers in ieder geval NU kunnen doen.

Somber vooruitzicht natuurlijk, maar ik denk dat we bij de volgende uitwintering nog wel eens een sterkere dreun zouden kunnen krijgen.
De imkers die nu weinig verlies hebben zijn misschien volgend jaar aan de beurt. Voorbeeld: kijk naar het sterfte verloop in Spanje van de laatse 5 jaar.

Ik ga in ieder geval zo veel mogelijk bijen in schone kasten op alleen maar kunstraat opfokken.

Hennie.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten