Nieuwe aanpak AVB

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nieuwe aanpak AVB

Bericht door elmook »

Lieve mensen,

Ik ben in tijden niet zo opgevrolijkt door het lezen van een foldertje.[:)] Wat heerlijk dat we in ons landje nu een engedierziekte-stamping-out minder hebben.

Ik wilde alleen maar even mijn blijdschap delen [:)]. Verder niets.

Elmar
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanpak AVB

Bericht door Els Kleijnendorst »

Elmar, wil toch een klein dompertje op je feestvreugde zetten, het met AVB besmette volk dient wel vernietigd te worden [xx(]. De kast waar het volk in zat en alle andere materiaal en bijen dienen alleen goed schoongemaakt te worden.[:)]
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanpak AVB

Bericht door elmook »

"op de besmette bijenstand worden de zichtbaar zieke volken gedood (...) Van de niet zieke volken worden ook alle ramen uit de volken gehaald (...) ter verbranding. Daarna worden deze volken in schone kasten gezet."

:D*nog steeds grote blijdschap*:D
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanpak AVB

Bericht door Els Kleijnendorst »

...Van de niet zieke volken worden ook alle ramen uit de volken gehaald (...) ter verbranding...
Elmer,

kan je blijdschap wellicht nog iets vergroten. In de laatste info die PPO aan de bijengezondheidscoördinatoren toezond (gedateerd 13 juli j.l.) is de door jou aangehaalde zin iets genuanceerder. Daar staat onder "Behandelen niet zieke volken" bij punt 3: "Doe de ramen met broed in plastic zakken, goede honingramen (rijpe honing) kunnen eventueel geslingerd worden. Daarna moeten ze wel uitgesneden worden en verbrand (zie 7.)"
Bij punt 7 staat dan: "Naar keuze kunnen de raampjes in hun geheel worden verbrand, of worden uitgesneden, schoongekrabd en met soda worden schoongemaakt of afgeflambeerd".

Ik zal contact opnemen met PPO Bijen over de onder punt 7 genoemde aanvulling. Hun reactie zal in deze topic worden geplaatst.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanpak AVB

Bericht door Els Kleijnendorst »

Van PPO Bijen ontving ik onderstaande reactie:
  • In principe is het OK om je ramen schoon te maken, maar wij (PPO) zagen een fors logistiek probleem. Als je nog wilt slingeren, en nog wilt uitsnijden en afkrabben, duurt het een paar dagen voordat alles klaar is en meekan in de zak voor de verbrander. Daarom raden wij het nu af.
    In de volgende versie van de instructies voor de bijengezondheidscoördinatoren wordt dit aangepast.
Persoonlijk heeft dit standpunt mijn volledige goedkeuring. Wij - imkers - willen immers niet dat ook het besmette materiaal: dode bijen, raten met besmet broed, etc. nog een paar dagen blijft liggen voordat het samen met ook het laatste gedeelte '“ de leeggeslingerde honingraat en afkrabsel van de raampjes - afgevoerd wordt.
Bijen van standen in de omgeving zullen deze 'drachtbron'
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Nieuwe aanpak AVB

Bericht door LWPisa »

Mijns inziens was stamping-out voor AVB (en een vervoerverbod) een goede maatregel aangezien de bacterie zich dmv van vrij resistente sporen verbreid/in stand houdt. Het hergebruik van besmet materiaal al dan niet in combinatie met slordigheid van imkers zou wel eens tot meer lokale uitbraken kunnen leiden. Rot als je AVB krijgt van je buren.

Ik heb liever dat alles naar de vuilverbranding gaat dan dat we hier ook gaan dokteren met antibiotica of proberen materiaal te redden uit zuinigheid (overheid en imker). Het is al eerder opgemerkt in een topic dat wij mogelijk ziektes in de hand werken door 2 belangrijke eigenschappen van de bij (zwermen en voortdurend nieuwe raat bouwen) verhinderen om ze maar zo veel mogelijk op 1 plaats te houden. Bespaart materiaal en levert meer honing op.

Mooist zou natuurlijk zijn helemaal niets te doen, niet verbranden, niet behandelen en de overlevenden op eigen was voort te telen wat een resistente bij of minder virulent AVB op zou leveren. Maar ik denk niet dat de imkers de grote verliezen, de resulterende bij of de tijd die dat kost op prijs stellen.

L.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten