Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Tieme » do 03 aug 2006, 08:50

Hallo Minne,

Welk deel van de discussie raakt kant nog wal?

Tieme

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Minne Bonnema. » do 03 aug 2006, 14:11

Tieme en Okkie
Welk deel van de discussie raakt kant nog wal?
Het deel wat terugvoerd,naar methodes toen er nog met mierenzuur werd geexperimenteerd (zie opm. Dhr. Trip )
Dampspanning en tijd van toediening,zijn dingen die later pas bekend werden en nu in praktijk kunnen worden toegepast.
Het toedienen met een bord onder in de lade,lijkt mijn inziens op gemakzucht,lange halen gauw thuis.
of kan het prima zoals het op de handleiding staat
De handleiding bij de Naserheider verdamper wordt er niet voor niets bijgeleverd.
Vgr, Minne.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door de vos roger » do 03 aug 2006, 15:16

Beste Minne, gemakzucht is niet aan mij besteed!
En experimenteren op een goede doordachte wijze daar is niets mis mee ,en heeft niets met gemakzucht te maken me dunkt. Wat betreft die apparaatjes daar deed ik mijn zeg al over,één grote handel die niet wilt dat de varoamijt uitsterft.
groetjes van een bezige bij uit vlaanderen[;)]

roger

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door J.L.Trip » do 03 aug 2006, 15:47

Op een goede wijze experimenteren, daar is niets mis mee.
Je kunt ook met de Nassenheider verdamper experimenteren. Toegegeven, als je volgens de gebruiksaanwijzing werkt, dan kunnen de resultaten te wensen overlaten. Bekend is, dat mierenzuur met een concentratie van 65%, niet optimaal werkt. Velen gebruiken daarom 85% en dan gaat het prima. Dat de gebruiksaanwijzing niet is aangepast heeft waarschijnlijk te maken met de toelatingsregistratie, die dan opnieuw moet worden aangevraagd.

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Okkie » do 03 aug 2006, 16:17

Hebben jullie ook nog een antwoord voor mij op mijn belangrijkste vraag:
Moet de verdamper in de onderste of bovenste bak gehangen worden?

Dat ontbreekt in de nogal summiere handleiding die je bij de verdamper krijgt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Hans van der Post. » do 03 aug 2006, 16:40

Okkie ze laten je wel in de steek vanmorgen dacht ik nog waar blijft het antwoord op de vraag. Nu bij deze; ik hang aan de kant het raampje met Nasserheider verdamper in de bovenste bak en aan de kant! Zorg dat er geen broed zit in het raam waar de verdamper tegenaan hangt. Dit broed wil nog wel een overstuur gaan omdat de bijen het verlaten en omdat het de zuurdamp het open/gesloten broed in trekt.
Hans

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door J.L.Trip » do 03 aug 2006, 18:18

Wat Hans zegt is in principe waar.
Alleeen het "aan de kant" is niet aan de buitenwand van de kast. Het komt er op neer: Het laatste raam broed, dan een raam zonder broed en dan de verdamper. Als de verdamper tegen de zijkant van de kast hangt, dan zal de verdamping per dag zeer gering zijn. De Nasseheider verdamper gebruikt de broednest temperatuur om een optimale verdamping te bewerkstelligen. Daarom zul je in sommige gevallen de ramen broed moeten herschikken, om de verdamper minstens 1 raam van de kant te krijgen. Toen Becker en Rademacher de verdamper introduceerden zijn ze begonnen met de verdamper tegen het broednest te hangen. Dat gaf, zoals Hans al aangaf, broedschade, vandaar het raam ertussen.

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Okkie » vr 04 aug 2006, 15:33

Bedankt Hans, dan moet ik nog een raampje naar boven verhuizen.

Heb ik nog de vraag openstaan of je ook tegelijk mag voeren? Eerst was het zo droog nu is er misschien nog wel een beetje te halen dus is het wellicht minder urgent maar ik moet anders nog een week wachten voordat ik kan voeren.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door kreydt » vr 04 aug 2006, 15:55

De methode van Roger lijkt me de eenvoudigste en de goedkoopste manier om veilig een varroa-infectie te bestrijden en toepasbaar het hele jaar rond, omdat de mierenzuurdampen van onder aan, langzaam in de kast kunnen circuleren en niet zoals bij de Universele verdamper of de Liebig dispenser als een tsoenami over de bijen wordt uitgestort met gevolg dat de bijen de kast uit stormen enof het broed beschadigd wordt.

Zelf gebruik ik de Nasserheider, waarvan ik eerst niet tevreden was maar na wat experimenteren toch een zeer goed resultaat behaal.
Simplex kasten.
Eind augustus - begin september, als de koude dagen beginnen, vul ik het reservoir 'volledig' met mierenzuur van 85%, en hang het in de bovenste bak tegen de zijwand met een waswafel als scheiding tussen de raten. Met het kleinste kaartje als verdamper haal ik eind oktober - begin november. Is er dan nog mijtenval dan herhaal ik het vorige maar dan met het grote kaartje als verdamper. De nasserheider blijft dan hangen tot de eerste lentecontrole.
Met propolis heb ik weinig problemen, alleen een mooi symetrisch bijen nest is er niet omdat de bijen naar de tegenover liggende zijde verhuizen.
Lange kasten.
Bij dit kasttype doe ik juist het zelfde maar dan aan beide uiteinde. Hier krijg ik wel een symetrische overwinterings nest.

Rond kerstmis gebruik ik dan de Oxamat van Alfasender. Is er, over 3 dagen, mijtenval dan herhaal ik de oxaalzuurverdamping met dit apparaat, totdat de mijtenval gelijk aan nul is.


kg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 aug 2006, 23:51

Okkie schreef: Heb ik nog de vraag openstaan of je ook tegelijk mag voeren?
Waarom niet? natuurlijk wel! het kan zijn dat dit bijenvolk wat moeite heeft om bij de voerbak te komen maar je kunt ze lokken met een lepel honing - geur -.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten