Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door heidecap » wo 16 aug 2006, 22:48

Als het broednest relatief groot is en 34 a 35 graden noteert heb ik gemerkt dat dit de temperatuur in de gehele kast beinvloed. De verdamping is bij een sterk bezette kast met broed optimaal.
Zijn niet alle ramen bezet dan kun je het vergeten met je nassenheider verdamper, dan verdampt er nauwelijks iets ...

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Barry Sp » do 17 aug 2006, 17:59

Hoi Heidecap,

Wat bedoelt u met met voor dat je begint de mijten val te meten?

Hoe veel mierenzuur moet er minimaal verdampen in een bijen volk?

B.Speet

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door jaap » wo 06 sep 2006, 21:45

hallo allemaal even een berichtje uit texel. ik heb even een van mijn volken de honing er uitgehaald en meteen maar even de mierenzuur er in gedaan. 100cc in de verdamper. nu 4dagen later even de mijten geteld of beter gezegt geschat.het is echt brood nodig; want het waren er meer dan duizend.ik ben benieuwd hoeveel mijten andere imkers hebben.

jager

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door heidecap » wo 06 sep 2006, 22:45

Jaap, wat mij dit jaar opvalt bij de bestrijding met mierezuur is dat er nauwelijks een mijt valt.
Ik werk dan wel met de bierfiltjesmethode (1 filtje op de toplatten en 1 filtje op de varroa-lade; dit om de 4 dagen en 3 keer een nat viltje) maar er vallen bij mij minder mijten dan ooit !

Thomas

P.S. Barry, je doet eerst een 0-meting; dwz je kijkt hoeveel mijten er op de lade vallen voor de behandeling. Dit vergelijk je met het aantal vallende mijten tijdens de behandeling.
De dosering vind je o.a. op de site van PPO bijen :

http://www.varroa.wur.nl/

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 29 sep 2006, 21:35

Hoi Okkie,

Ik gebruik ook een Nassenheiderverdamper maar dan het horizontaal model. Op de website van Jan Tempelman, wordt deze constructie uitgebreid besproken. Het werken met deze uitvoering heeft voor mij twee voordelen:
1) Slechts één verdamper per kast nodig ook al winter je de volken in op twee broedkamers;
2) Verdamping die optreedt, is eenvoudig te controleren omdat de verdamper bovenop de ramen van de kast staat. Je hoeft dus geen ramen uit het volk te trekken voor de controle;
3) Met dit model is het mogelijk om zelfs in oktober nog de mijten met mierenzuur te bestrijden. Wanneer je dat doet, dien je wel te werken met 85% mierenzuur omdat er anders niet voldoende mierenzuur verdampt door de lage temperatuur.

Groeten............

Gerard Boswinkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten