Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door elmook » za 05 aug 2006, 11:47

Hallo allemaal,

Hans, ik dacht dat je tijdens een mierenzuurbehandeling niet moest voeren, omdat de kastlucht dan verzadigd raakt met waterdamp. Er zou dan niet meer genoeg mierenzuur kunnen verdampen.

kg, eind augustus - begin september [?]. Dan zijn de meeste winterbijen toch al beschadigd! Als ik vandaag een te hoge mijtval had, zou ik me afvragen of ik niet al wat te laat was.

Elmar

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door kreydt » za 05 aug 2006, 19:23

Beste Elmook,

Nergens heb ik beweerd dat ik een hoge mijtenval heb. De manier waarop ik de nasserheider gebruik geeft me voldoening en is zuiver preventief. Liever blode jan dan dode jan. Dat heb ik met mijn eerste kasten ondervonden... krabbelaars en te kleine wintertrossen...

Op uw stelling dat de meeste winterbijen toch al beschadigd zijn (eind augustus - begin september), wil ik niet ingaan omdat dit zeker afhangt van de primaire besmetting, de koningin, de weersomstandigheden en het voedselaanbod. En die situatie is voor iedere bijenstal anders.

kg

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Gerard van Gastel » za 05 aug 2006, 19:51

Guido,
Elmook bedoelt volgens mij: ALS je nu al veel mijten telt is het verstandiger om daar ook nu wat aan te doen en niet te wachten tot eind Augustus. Als er nu geen of nauwlijks mijten geteld worden hoef je natuurlijk niet nu te behandelen. Als er nu wel veel mijten zijn zullen er ook veel winterbijen (die vanaf ca half Aug geboren worden) beschadigd worden indien er niet tijdig bestreden wordt.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door kreydt » zo 06 aug 2006, 08:50

Gerard,
Mijn eerste reactie ging over het systeem dat Roger gebruikt nml. het bordje onder de bijen. Ik herhaal mijn reactie hierop;

De methode van Roger lijkt me de eenvoudigste en de goedkoopste manier om veilig een varroa-infectie te bestrijden en toepasbaar het hele jaar rond, omdat de mierenzuurdampen van onder aan, langzaam in de kast kunnen circuleren en niet zoals bij de Universele verdamper of de Liebig dispenser als een tsoenami over de bijen wordt uitgestort met gevolg dat de bijen de kast uit stormen enof het broed beschadigd wordt.

De tijd dat één enkele behandeling tegen de varroa voldoet is voorbij, niet omdat de bijen er 'dadelijk' schade van ondervinden (relatief) maar vooral voor de secundaire virus infecties, die heel de kast letaal destabiliseren.
De varroa-luier ligt niets voor niets onder de kast en bij zware infectie moet er wel dadelijk en drastisch opgetreden worden, onafhankelijk van de tijd van het jaar. Als chock behandeling zijn er de universele verdamper en de Liebig dispenser (over het bespuiten van bijen met zuren heb ik mijn bedenkingen en zal dat ook nooit toepassen) maar die hebben, volgens mij, het nadeel dat ze de normale broed evolutie verstoren ( broedschade enof de koningin die een tijdje ophoudt met leggen of eventueel het loodje legt ). Daarom lijkt me een zachte en langdurige methode me veel beter. De nasserheider kan hiervoor niet gebruikt worden omdat die afhankelijk van de buiten temperatuur verdampt en dus evetueel schade aan het broed kan veroorzaken.




kg

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Minne Bonnema. » zo 06 aug 2006, 11:07

>>De nasserheider kan hiervoor niet gebruikt worden omdat die afhankelijk van de buiten temperatuur verdampt en dus evetueel schade aan het broed kan veroorzaken.<<

Nooit geweten,altijd gemeend dat de temperatuur broednest /kast, de meeste invloed had.!!!!

Over hoe lang en hoeveel mierenzuur er gebruikt moet worden bestaat nog enig meningsverschil, maar vast staat wel dat er 10 gram per dag moet verdampen, anders geeft het onvoldoende resultaat.

De voorschriften adviseren 100 ml voor 10 dagen, dan moet het verdampt zijn.

Zelf volg ik deze dosering, maar er zijn ook imkers die hun volken die een lichte besmettingsgraad hebben, slechts met 40 gram voor vier dagen behandelen en met goed resultaat.

Vgr Minne.

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door J.L.Trip » zo 06 aug 2006, 13:30

Minne heeft wel degelijk gelijk.
In DBJ van juli 1994, pag. 391 staat een beschrijving.
Twee stukjes hier uit.
'Voor een zo gelijkmogelijke verdamping is het belangrijk, dat de verdamper zover mogelijk van het vlieggat verwijderd is en dicht tegen het broednest staat, dit vanwege de daar heersende, gelijkblijvende temperatuur.'

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door kreydt » zo 06 aug 2006, 18:00

Zoveel mensen, zoveel meningen...
Ook uit DBJ

"Controle van de val van mijten eind september , een week na de behandeling met mierenzuur. Alle volken, waarbij het aantal vallende mijten meer dan een per dag bedraagt wordt een nabehandeling gegeven met perizine. Deze nabehandeling beschouwen wij als erg onprettig, maar nodig omdat door koel weer de werking van het mierenzuur niet voldoende effect ressorteert."

"Omdat de behandeling met mierenzuur (volgens Liebig) tengevolge van het koele weer in september niet geheel tot zijn recht kon komen , voerden wij in eind september begin oktober een driemalige perizine behandeling uit"

De auteurs:
prof.Dr sc .J.H.Bergman

Dipl.Ing.Lutz Bergmann
W.Matschke Str 12
1625 Eberswalde

Vertaling uit: Deutsches Bienen Journal. juni, 1999


kg

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Barry Sp » wo 16 aug 2006, 20:22

Hoi,

Ik ben zaterdag 12 augustus ook begonnen met de varoa bestrijding met mierenzuur,bij mij vallen ze goed met dit koele weer of het komt door dat er veel varoa in de kasten zit[:(!] maar daar ga ik niet echt van uit.

B.Speet

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door heidecap » wo 16 aug 2006, 21:54

Barry, koel weer of niet, in de kast is het 34 graden en dat is wat er telt en het mierezuur mede doet verdampen. Het is verstandig om, voordat je begint de mijtenval te meten, dan ken je ook het effect van de behandeling ...

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Oude Essink » wo 16 aug 2006, 22:05

in de kast is het 34 graden
In het broednest is het 35o en dat is wat anders!!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten