Verdwenen!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 03 nov 2006, 19:28

Stand van zaken d.d. 03-11-2006 17.00 uur.

Zes van de zeven zijn [xx(]resp niet meer aanwezig.
Zal binnenkort (zsm) de diverse forum reacties in mijn overzicht op www.bitsandbees.nl verwerken.
Ik heb weinig tijd om alles twee keer te vermelden.

Er zijn dus verder nog nergens meldingen(gelukkig)?
Ben ik (en Jan) de enige?
Of wachten we tot het voorjaar?

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door hans hoogendoorn » vr 03 nov 2006, 22:34

Gerard, je bent vast niet de enige.
Ook bij mij stagneerde de ontwikkeling bij enkele volken al in de zomer. (teelt)koninginnen 2005.
Ik dacht eerst omdat ik veel jonge bijen van ze had geleend, maar toch ....
Ze waren zeer prettig handelbaar en vlogen goed. Zeker goed met stuifmeel.
Ik heb ze een miere(n)zuur behandeling gegeven.
Bij eentje vielen veel mijten, bij de anderen nauwelijks.

Ze zijn ingewinterd en wil ze nu verder met rust laten.
Ik heb ook wat volken voor de zekerheid op een andere stand ingewinterd.
Dat doe ik al enkele jaren,
maar de laatste tijd tevens om een mogelijke besmetting te voorkomen.
Ik heb ook enkele extra volkjes met 2006-koninginnen ingewinterd.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Piet Jager » za 04 nov 2006, 11:47

Gerard,

1. Ergens op jouw site las ik, in het begin, dat jij de invertsuiker voor de wintervoeding zelf maakte. Bij het lezen van dat recept had ik zo mijn bedenkingen! Ik kan het echter niet terugvinden. Wil je dat hier nog eens beschrijven!

2. Het virulente karakter van een varroabesmetting komt voornamelijk tot uiting in:
a.- een virusinfectie met het APV (verlamming) en/of het DWV (misvormde vleugeltjes)
b.- werksterbijen, geïnfecteerd tijdens het popstadium, die kleinere voedersapklieren hebben, waardoor de broedverzorging in gebreke komt en een kortere levensverwachting hebben.

!Piet

Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Ernst de Jonge » zo 05 nov 2006, 21:51

gerard.b.w.vos schreef:
Er zijn dus verder nog nergens meldingen(gelukkig)?
Ben ik (en Jan) de enige?
Of wachten we tot het voorjaar?
gerard.b.w.vos
Gerard,mijn 4 volken zijn er nog wel, maar sinds 1 juli hebben ze zich niet ontwikkeld, is het broednest achteruit gegaan en sinds september nauwelijks nog broed over. Wel veel voer. Een volk zolang zonder broed overleeft de winter toch niet? Varroabestrijding in augustus uitgevoerd (Tymovar). 3 volken hebben nu nauwelijks mijtenval, 1 volk nog steeds. Ik kan dat in december nog met oxaalzuur behandelen. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.
Ernst

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Gerard Boswinkel » di 07 nov 2006, 21:18

Hoi Gerard,

Ten eerste, jammer dat al zoveel volken op dit moment dood zijn. Toch heb ik nog een vraag aan je. Op je website schrijf je het volgende (onder puntje 7):
25 december 2005 Oxaalzuurverdruppeld. April behandeling 3 x 15ml met Beevital omdat er veel Varroa op de bodem te vinden was.
Hoe kwam je er in het voorjaar achter dat er toch nog veel mijten naar beneden vielen. Uit dit stukje zou ik de conclusie trekken dat je oxaalzuur behandeling niet goed gewerkt heeft. Misschien zat er nog broed in je volken?? Niet logisch ondat je dat op 25 december niet echt verwacht maar toch. Een ander punt zou zijn dat je oxaalzuuroplossing niet meer 'goed' was. Allemaal vragen waarop ik geen antwoord heb. Jij misschien wel.

Een andere vraag is nog, dat je in april een behandeling hebt uitgevoerd met Beevital (ik geloof ook oxaalzuur of niet?). Heb je die oplossing slechts één maal gebruikt of vaker? En heb je misschien twee tot drie weken na de natuurlijke mijtenval bepaald. In het stukje schrijf je daar niet over en de natuurlijke mijtenval geeft wel een indicatie over hoeveel mijten er nog in het volk zijn achter gebleven. Dit getal is belangrijker dan het aantal mijten dat je tijdens de behandeling op de onderlegger vindt.

Overigens heb ik afgelopen weekend de Nassenheiderverdampers (horizontaal) van mijn volken gehaald. In één van mijn Dadantvolken zag ik geen bijen tussen de raten. Echter er lag nog wel wasmul op de onderlegger. Voor mij is het nu de vraag of dit volk de winter zal overleven. Uit voorzorg heb ik onder dit volk de schuiflade maar dicht gehouden.

Groeten...............

Gerard Boswinkel

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 08 nov 2006, 21:03

Gerard, en alle anderen uiteraard;
Het gehele jaar ligt de onderlegger onder het rooster van de kast(en).
Deze hebben geen enkele invloed op het volk omdat tussen onderlegger en gaasbodem meer dan voldoende ventilatie-ruimte aanwezig is.
Elke imker zou dit m.i. moeten hebben en doen als je tenminste controle wilt uitvoeren op je volken
Zodoende constateerde ik een nog steeds hoge mijtval in het voorjaar. De Oxaalzuur oplossing op 25 december is/was uiteraard vers, of nieuw en of er nog, of alweer broed aanwezig was weet ik niet, je gaat zo snel en secuur mogelijk te werk om de dames zo kort mogelijk te storen.
Beevital kan je gebruiken als controle. Bij een ruime mijtval dien je dat drie x te doen met een tussenpoze van 7 - 10 dagen.
Jouw melding van wasmul kan op roverij duiden, en als je dan geen bijen op de raat ziet, vrees ik ook voor jou!

Vanmiddag was ik in de gelegenheid om bij de kasten te zijn (tot voor kort kon ik zeggen "bij de bijen geweest")
Er vloog 1 bij uit de kast toen ik deze uit elkaar haalde.
De bodemrestanten verzameld, een raampje met voer, broed en stuifmeel ingepakt en dat wordt morgen naar PPO verzonden!

Het verhaal van de virus geinfecteerde Varroa vindt ik een aannemelijke veronderstelling. Deze komt toch enigszins overeen met een relatie tussen veel en/of weinig Varroa in de volken.

Er staat nu nog slechts 1 kast, en deze lijkt nog goed!

Het aantal berichten van lege en verdwenen volken -zo vroeg- neemt beangstigende vormen aan.



gerard.b.w.vos

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door zoem zoem de bij » do 09 nov 2006, 20:04

Hallo Gerard

Als ik Me goed herinner was het op 25 december 2005 temperaturen rond het vriespunt ook overdag.

Bij oxaalzuurbehandeling minstens 5 graden .

peter

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 10 nov 2006, 08:12

Peter,
temperatuur 6gr kijk hier voor temperatuur overzichten.
http://www-nl-3.weeronline.com/cgi-bin/ ... F=Download

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Hans van der Post. » vr 10 nov 2006, 09:09

ff doorbabbelen over het weer; Peter zoem zoem woont in België.[;)]
Gerard de link die je geeft - heb je daar aandelen - ?[:)] het barst van de reclame
Voor Nederland: http://www.weathernews.nl/ (vroegere KNMI) kun je je postcode in tikken en je krijgt het weer thuis -thuis weer-.
Verder kun je kijken op http://www.vwkweb.nl/cms/ = van de vereniging van weerkunde. Zonder te registreren ook wat kennis te vergaren.
Hans

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 10 nov 2006, 19:48

Hoi Gerard en de rest,

Bedankt voor je antwoorden op mijn vragen. Echter je hebt één van mijn vragen nog niet helemaal beantwoord. Die vraag luidde:

Heb jij nog gekeken naar de natuurlijke mijtenval na de behandelingen die je hebt uitgevoerd[?] En hoeveel mijten per dag vielen er dan[?]

Wat betreft jou opmerkingen over mijn volk. Ik weet ook niet of dat betreffende volk de winter haalt, maar de bijen die in en uit vlogen waren zeker geen roofbijen. Sporadisch kwam er nog een bij binnen met stuifmeel. Ook lagen er op de bodem nog een flink aantal varroamijten. Ik was immers nog bezig met een mierenzuurbehandeling.

Dan nog even iets over de virussen. Ooit heeft Hajo Velthuis over dit onderwerp een lezing gehouden op de landelijke koninginnenteeltdag in Utrecht. Hiervan heb ik toen een verslagje gemaakt en gepubliceerd in het 'Buckfastbulletin'. Dat verslagje heeft ook hier al eens op het forum gestaan. Lees het berichtje nog maar eens na. Je zult zien dat er veel overeenkomsten zijn met de waarnemingen die je nu gedaan hebt. De link is:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ,Boswinkel

Ook in Duitsland wordt op dit moment weer gediscusieerd over bijensterfte. Als je Duits kunt lezen is het misschien leerzaam om ook deze berichten (het zijn er wel veel hoor) te lezen. Je vindt ze onder de volgende link:
http://www.imkerforum.de/viewtopic.php?t=5258

Groeten.............

Gerard Boswinkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten