Verdwenen!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Re: Verdwenen!

Bericht door gerard.b.w.vos » za 11 nov 2006, 19:48

Gerard, alle mede-imkers en Bestuur NBV,

Gerard, sinds dit jaar tel ik ze niet meer precies. Dat heb ik wel heel lang gedaan maar met wat meer volken dit jaar en minder tijd hou ik alleen een schatting bij.
De aantallen per dag lagen toch wel tussen de 5 en 10, daarom ook de reden dat ik in het voorjaar nogmaals een behandeling toepastte.
Ook na de behandeling met BeeVital was het stukken minder maar bleef toch.
En toch heb ik nog nooit zo'n goed honing jaar gehad!

Vanmorgen alle lege ramen geselecteerd. Alles gaat binnenkort in de smelter. De ramen met voer wilde ik legen dmv slingeren maar dat had geen zin het voer was mi daar te dik voor en daarom ook maar niet eens geprobeerd.
Wie heeft een idee, of gewoon met de vuilverwerking mee?
Het bijenbroed wat nog aanwezig was in de raat zou ik nog bekijken.
Nou dat veel bar tegen, ze zagen er zeeer slecht uit. Zowel misvormde achterlijven, DWV en larven barstensvol met Varroa.
Had ik niet verwacht zo slim.
Veel stuifmeel was ook nog aanwezig, daar kan dus nimmer een oorzaak gevonden worden.

Nu voor en aan het bestuur van onze nieuwe NBV.
Misschien dat ik bevooroordeld ben nu ik dit zelf allemaal meemaak, maar er zijn inmiddels zoveel berichten dat ik me de volgende zaken afvraag.
We kunnen hier op het forum wel onze wel en wee met elkaar uitten, klagen of zeuren, maar oplossingen, daar gaat het uiteindelijk om.
Waarom geeft men geen informatie aan de plaatselijke verenigingen/besturen om hun leden imkers te attenderen op de huidige omstandigheden.
Ik schat dat slecht een 10% van de ca 8000 imkers kennis nemen van, of het forum lezen en daaraan ook deelnemen.
Stel in overleg met Romee een soort vragenlijst op die aan de verenigingsleden wordt verstrekt, vragen mbt aantal ingewinterde volken, bestrijding, mijtenval, krabbelaars gezien enz.

Het VBBN bestuur heeft geld ter beschikking gesteld aan PPO voor onderzoek, maak transparant wat de omschrijving van het onderzoek is, doelstelling en taakstelling, tijdsduur, wat beschikbaar wordt gesteld aan gelden, ook de Europese subsidie die ze hiervoor krijgen.
Per slot van rekening zijn het onze centen, en zijn wij belanghebbenden, morgen ben JIJ aan de beurt misschien.

Voorkom ongecontroleerde berichtgeving in de media als imkers getroffen worden door de verdwijning van de bijen, en dan wellicht "verkeerde" informatie naar buiten brengen die onze mooie hobby, de honing e.d in een verkeerd daglicht plaatsen.

Onze bijen kunnen uitstekend communiceren en reageren snel op akties van buitenaf.
Bestuur toon overeenkomsten met onze bijen en laat wat horen, er is toch ook nog een ziekte bestrijdingsclub?



gerard.b.w.vos

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Verdwenen!

Bericht door frits dalm » zo 12 nov 2006, 01:00

Gerard.
Het schijnt dat veel eu geld gespendeerd
wordt aan onderzoek of een middel niet giftig
is voor bijen, dus ten goede komt aan de industrie,
en niet aan de imker.
Waarom wel in belgie meer geld naar de imker
en in nederland niet?????
In belgie worden wel boekjes over een onderwerp
gratis onder de imkers verstrekt.

Frits

Marcel Simon
Berichten:2
Lid geworden op:ma 21 jan 2002, 14:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Marcel Simon » zo 12 nov 2006, 14:10

gerard.b.w.vos schreef:
Gerard, alle mede-imkers en Bestuur NBV,

Gerard, sinds dit jaar tel ik ze niet meer precies. Dat heb ik wel heel lang gedaan maar met wat meer volken dit jaar en minder tijd hou ik alleen een schatting bij.
De aantallen per dag lagen toch wel tussen de 5 en 10, daarom ook de reden dat ik in het voorjaar nogmaals een behandeling toepastte.
Ook na de behandeling met BeeVital was het stukken minder maar bleef toch.
En toch heb ik nog nooit zo'n goed honing jaar gehad!

Vanmorgen alle lege ramen geselecteerd. Alles gaat binnenkort in de smelter. De ramen met voer wilde ik legen dmv slingeren maar dat had geen zin het voer was mi daar te dik voor en daarom ook maar niet eens geprobeerd.
Wie heeft een idee, of gewoon met de vuilverwerking mee?
Het bijenbroed wat nog aanwezig was in de raat zou ik nog bekijken.
Nou dat veel bar tegen, ze zagen er zeeer slecht uit. Zowel misvormde achterlijven, DWV en larven barstensvol met Varroa.
Had ik niet verwacht zo slim.
Veel stuifmeel was ook nog aanwezig, daar kan dus nimmer een oorzaak gevonden worden.

Nu voor en aan het bestuur van onze nieuwe NBV.
Misschien dat ik bevooroordeld ben nu ik dit zelf allemaal meemaak, maar er zijn inmiddels zoveel berichten dat ik me de volgende zaken afvraag.
We kunnen hier op het forum wel onze wel en wee met elkaar uitten, klagen of zeuren, maar oplossingen, daar gaat het uiteindelijk om.
Waarom geeft men geen informatie aan de plaatselijke verenigingen/besturen om hun leden imkers te attenderen op de huidige omstandigheden.
Ik schat dat slecht een 10% van de ca 8000 imkers kennis nemen van, of het forum lezen en daaraan ook deelnemen.
Stel in overleg met Romee een soort vragenlijst op die aan de verenigingsleden wordt verstrekt, vragen mbt aantal ingewinterde volken, bestrijding, mijtenval, krabbelaars gezien enz.

Het VBBN bestuur heeft geld ter beschikking gesteld aan PPO voor onderzoek, maak transparant wat de omschrijving van het onderzoek is, doelstelling en taakstelling, tijdsduur, wat beschikbaar wordt gesteld aan gelden, ook de Europese subsidie die ze hiervoor krijgen.
Per slot van rekening zijn het onze centen, en zijn wij belanghebbenden, morgen ben JIJ aan de beurt misschien.

Voorkom ongecontroleerde berichtgeving in de media als imkers getroffen worden door de verdwijning van de bijen, en dan wellicht "verkeerde" informatie naar buiten brengen die onze mooie hobby, de honing e.d in een verkeerd daglicht plaatsen.

Onze bijen kunnen uitstekend communiceren en reageren snel op akties van buitenaf.
Bestuur toon overeenkomsten met onze bijen en laat wat horen, er is toch ook nog een ziekte bestrijdingsclub?



gerard.b.w.vos

Marcel Simon
Berichten:2
Lid geworden op:ma 21 jan 2002, 14:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Marcel Simon » zo 12 nov 2006, 15:00

Gerard,
In een eerdere e-mail heb ik al eens gereageerd op het verdwijnen van je volken. Dit heeft ertoe geleid dat je kontakt opnam met PPO. Jouw optreden bij Vroege Vogels en ook dat van PPO was daar vermoedelijk weer uit voortgekomen. Uit de woorden van Tjeerd Blaquière konden we opmaken dat de oorzaak van de "verdwijnziekte"niet eenduidig is. Uit onderzoek van dode bijen (PPO vraagt imkers om bij sterfte van volken een monster dode bijen, zo'n 50 stuks, in te sturen)wordt wel gedacht aan nosema in combinatie met varroa.
Maar nu mijn vraag, als HB lid van de NBV, aan jou. Wat zou het bestuur van de NBV, maar ook van de ABTB of de ANI, meer kunnen doen voor de imkers dan verwijzen naar de publicaties, folders, brochures, voordrachten etc. van PPO Bijen? Voorlichting door PPO is één van de wensen vanuit de imkerij, waaraan in elk geval door de NBV financieel wordt bijgedragen in het kader van financiering van onderzoekvoorstellen.
Het voorstel tot financiering van diverse onderzoeken is destijds goedgekeurd door het HB van de VBBN en in de ALV aan de orde gesteld. Na de fusie werd het overgenomen door de NBV. Alle leden hebben daarvan kennis kunnen nemen. Evenals van de adviezen van PPO. Het verzamelen van gegevens van imkers in enquêtes wordt door PPO en door Romée reeds gedaan. De echte oorzaak voor de sterfte van volken is daar nog niet uit gebleken. Het onderzoek aan bijen en broed zou deze gegevens zeker moeten aanvullen.
Het laatste woord over het hoe en waarom van de verdwijnziekte is daarover nog lang niet gezegd.
Zo gaf Prof. Jacobs uit Gent tijdens de studiedag in Boxtel van jl. zaterdag als zijn mening dat door het gebrek aan volwaardig stuifmeel, b.v. in Augustus, de in September geboren bijen een zodanig kortere levensduur krijgen dat deze al voor de winter verdwijnen. Een mogelijke verklaring dus.
Voorlopig kunnen wij als imkers niet anders doen dan hygiene in acht nemen, met name snel en veel nieuwe raat geven, b.v. via de rotatiemethode, waar Job van Praagh in Bijen van September over schreef. En toch ook maar de Varroamijt bestrijden.
Marcel Simon

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door marc » zo 12 nov 2006, 15:02

... waarom wel in belgie meer geld naar de imker
en in nederland niet?????...
Frits bedoel je dan die 10 imkers en aanverwante die deel uitmaken van het bestuur, en die zichzelf o.a. keur-selectiemoeren weten aan te schaffen waarvan de gewone imker dan nateelt kan KOPEN !
Als je de middelen bekijkt die Wageningen en Gent nu al jaren krijgen om onderzoek voor de imkers te doen, mag je toch minstens verwachten dat daar wat uitkomt en imkers hier op het forum bv. niet moeten zitten palaveren of de bijensterfte al dan niet zijn oorzaak vindt in de varroabesmetting ?

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 12 nov 2006, 16:28

Marcel, inderdaad heb ik reeds eerder jullie eea gemeld omtrent de verdwijnproblemen van onze bijen.
Bij diverse imkers waren verdwijningen geconstateerd, niet iederen zal dit direkt bekendmaken om voor eeniedereen zijn eigen redenen, maar deze zijn wel bij meerdere bekend.
Toen ik ook hierbij betrokken raakte heb ik bij diversen en ook bij het ziektebestrijdingsteam dit gemeld en gevraagd wat er aan te doen is, buiten hetgene dat de bijen toch niet terug komen.
Als er dan zoveel verlies is, en zo vroeg reeds in de herfst, waar ook Tjeerd zich over verbaasd, en met de verliezen van afgelopen jaren vindt ik dat een vereniging zich dient uit te spreken omtrent voorlichting, melding en bekendmaking.
Het relatief kleine aantal imkers - ik denk ca 10%- van het forum is hiervan op de hoogte, de overige 90% is dus niet op de hoogte van gebeurtenissen, en het blad Bijen loopt dan 6 weken achter als je hierin iets wil melden.
Het verhaal wat je nu ook schrijft van stuifmeel tekort, verwaarlozing, resp hygiene betrachten, nosema en dergelijke zijn mi geen onderbouwde redenen.
Als imkers die opletten hebben geconstateerd dat bijen in een vroeg stadium reeds als krabbelaars aan hun einde komen in juli, men met diverse middelen Varroa bestrijden en verder voldoende zorg draagt voor hun bijen dan zou men hier naar moeten luisteren en gebruik maken van deze constateringen.
Hier kan je nu op inspelen en niet straks pas in april of mei na de winter.
PPO is niet in staat om te testen op virussen, wat ook bij VBBN bekend is, en zal ongetwijfeld komen met oorzaak: verzwakking door Varroa.

De opmerkingen die verteld werden dat verdwijningen al jaren bekend zijn, er wel eens verliezen geweest zijn van 70% en dat de volken zich splitsen waardoor er wel weer voldoende bijen aan het eind van de zomer zijn, het dubbele van waar men mee begint, bijen die verzwakt zijn en daardoor niet terug keren bij de kast, ed. vindt ik niet passen bij een onderzoeker op dat niveau.

Hier zal ik wel problemen mee krijgen om dit te schrijven, maar ik zit niet in de politiek en geef weer zoals ik het zie zonder eromheen te proberen te draaien.

Er is meer aan de hand!

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 nov 2006, 17:32

Beste Gerard,

wat is de functie van melding (nu op slag en stuit) als er in feite toch niets aan het probleem kan worden gedaan om dat we simpelweg niet weten wat de oorzaken zijn? Zes weken achterop of een half jaar (winter) maakt mijn inziens dan niet zoveel uit.

jp

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Verdwenen!

Bericht door frits dalm » ma 13 nov 2006, 00:01

Marc,
Ik ben lid van de vnif we hebben al
een paar maal een boekje gehad, dat door de
Belgische overheid gratis werd verstrekt.
Het ging dus naar alle imkers die aangesloten
zijn bij een belgische bond

Frits

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Germain Van Deursen » ma 13 nov 2006, 00:20

Bee Vital Hive Clean
Op het Apimondia congres in Dublin was de "Oostenrijkse" meneer er met zijn Bee vital hive clean. Hij gaf veel uitleg en had veel toehoorders . Wel konden we daar het produkt niet kopen. In de loop van het jaar kwam het produkt in Nederland en België in de handel . Ik bracht het mee van de opendeurdag bij Cees Van Holland en heb mijn volken 3 X behandeld beginnend direkt na het slingeren . Er zijn toen heel weinig mijten gevallen .
Toen ik half september vernam van , voor mij een goed imker , dat hij een stand had waar 8 volken staan er dan reeds 7 leeggevlogen???waren en het laatste zou volgens hem dezelfde weg gaan heb ik toch eens voor mezelf getwijfeld en één volk voorzien van Api-life-var.
De volgende dag telde ik er 375 mijten !
Onmiddelijk heb ik mijn andere volken Api-life-var gegeven . Dagelijks zijn er honderden mijten gevallen , ook bij die volken waar ik na de behandeling met Bee hive clean in totaal maar een 20 gevallen mijten heb geteld .( over een tijd van 28 dagen )
Nu zijn uit ieder volk een paar duizend mijten gevallen , bij drie volken vallen nog iedere dag 10-20 mijten, bij de anderen 1-2-3/dag of zelfs 1-2-3 of geen mijten / week.
Dit jaar op het congres der Duitstalige imkerslanden dat doorging in Bregenz ' "Oostenrijk" , hebben we die man die in Ierland was vorig jaar niet gezien.
Voor mij is het produkt om varoa te bestrijden waardeloos .
Willen mensen die het ook gebruikt hebben , de mijtenval gekontroleerd hebben en die nu weten , na testen met een ander middel, reageren aub en hun bevindingen meedelen ?

Groeten Germain

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwenen!

Bericht door Ernst de Jonge » ma 13 nov 2006, 08:37

gerard.b.w.vos schreef:
De opmerkingen die verteld werden dat verdwijningen al jaren bekend zijn, er wel eens verliezen geweest zijn van 70% en dat de volken zich splitsen waardoor er wel weer voldoende bijen aan het eind van de zomer zijn, het dubbele van waar men mee begint, bijen die verzwakt zijn en daardoor niet terug keren bij de kast, ed. vindt ik niet passen bij een onderzoeker op dat niveau.
gerard.b.w.vos
Gerard e.a., dit forum wordt gedragen door een groot aantal zeer goedwillende ervaringsdeskundigen (en dat bedoel ik als compliment). Maar ik vraag me langer af waarom we op dit forum nooit iets horen van PPO. Er worden voortdurend ervaringen uitgewisseld, theoriën gelanceerd enz., maar we missen de noodzakelijke informatie of en wat het PPO ten aanzien van deze onderwerpen doet. Ik heb (ook) met verbazing naar Vroege vogels geluisterd, waar de PPO onderzoeker niet verder kwam dan met de reeds aangehaalde weinigzeggende info. PPO zou zich eens op dit forum moeten laten horen.
Ernst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten