De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Harmen vd Ende » di 19 dec 2006, 23:36

Hallo Allemaal,

wat bereft het feit of ik krabebelende bijen heb gezien kan ik moeilijk beantwoorden, omdat de bijen in de maanden Juli tot September op de bosplaat gestaan hebben, Daarna heb ik ze behandeld en daarna heb ik eigenlijk niet veel gemerkt, alleen dat er niet veel mijten vielen na het behandelen. Eelijkheidshalve moet ik bekennen dat ik mijn huis aan het verbouwen ben en niet heel erg veel bij de bijen geweest ben[:I] Wel heb ik ze allemaal afgevoerd en het voer is prima opgenomen.

Groeten Harmen

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door J.L.Trip » wo 20 dec 2006, 00:15

Hans van der Post schreef:
..... van ongeveer drie weken die al kruipend van de kast weg proberen te komen.
Deze bijen mankeren niets, vleugels en poten zijn perfect. Plak een bij op en gooi die omhoog, zij valt als een baksteen naar beneden, geen enkel besef dat ze moet /kan vliegen. Als er nu eens iemand was die ons kon vertellen dat dit met zekerheid een virus is ( zonder de oplossing te geven, want die is toch direct niet voor handen), dan waren we van die eindeloze veronderstellingen af, over kwaliteit van dit en omstandigheden dat, enz.
Voor mij staat vast, dat het iets anders is dan stuifmeel fout/gebrek.
In de herfst 2005/ voorjaar 2006 waren mijn bijen slachtoffer.
De omstandigheden augustus 2005 waren prima. Een groot gedeelte van mijn volken stonde bij 13 Ha braak die ingezaaid was met een bekend mengels, samen gesteld voor braakleg regeling. De bijen hadden er zoveel stuifmeel op gehaald, dat ik bang was dat de wintersuiker er niet bij in kon.
Het wintervoer is prima opgenomen en er waren geen "weigeraars" bij het opnemen.
Toch waren begin oktober 2005 al diverse volken terziele.
In het voorjaar 2006 bleek de stand met 85% gereduceerd.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Ria van den Berg » wo 20 dec 2006, 05:34

Als ik niet beter zou weten (in Nederland is de er geen tracheemijt meer), zou ik zeggen : kenmerkend een tracheemijt probleem. Bij ons zijn de bijen van de door tracheemijt erg aangetaste volken onrustig. Ze zitten bij de boveninvliegopening en gaan naar buiten bij te lage temperaturen. Vaak zie je poep rond de invliegopening.
Bij temperaturen dat ze wel kunnen vliegen zie je krabbelaars voor de kast,ze kunnen niet echt vliegen. Bij erge tracheemijt aantasting komt ook "K wing" (je ziet echt dat er twee paar vleugels zijn, ze staan in een K) voor, dit is een virus aantasting. Voor zover ik weet, is dit in Nederland nooit een probleem geweest.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door de vos roger » wo 20 dec 2006, 08:54

J.L.Trip schreef: Als er nu eens iemand was die ons kon vertellen dat dit met zekerheid een virus is ( zonder de oplossing te geven, want die is toch direct niet voor handen), dan waren we van die eindeloze veronderstellingen af.
Alleen wetenschappers kunnen dit,maar ja....waarschijnlijk zijn daar te weinig Europese subsidies voorhanden om dit uit te zoeken . [;)]

roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 20 dec 2006, 09:42

Ja, Roger zo zit dat. Het is zoals Romée en Jan ook schrijven we weten het niet en was er maar iemand die dat probleem kon onderzoeken.

Kan ook zijn dat deskundige onderzoekers er geen gat in zien.
maar .........we houdende moed er in.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » wo 20 dec 2006, 11:22

Als je de tekst grondig leest zal het je duidelijk worden dat het gebrek aan stuifmeel als belangrijkste verzwakker van onze bijen wordt aangedragen.
Hierdoor kunnen andere factoren, die in normale omstandigheden niet dodelijk zijn voor een gezonde bij, nu wel een rol gaan spelen.

Ik ken al jaren geen bijensterfte en de collega-imker op 2 km ook niet, hij bouwt stilaan af, heeft andere bijen, een andere methode maar zit in hetzelfde goede drachtgebied !

Ook hier ken ik varroa-druk, zal er DWD en APD onder het volk zijn maar ze sterven er niet aan.
Ik heb het al eerder aangehaald : ik heb hier nu een sterk volk dat gisterenochtend bij 0° C een tros vormde over 9 Dadant-Blatt ramen en dat nu nog een mijtenval kent van meer dan 30/dag ! Als proef behandel ik het bewust niet meer verder tegen varroa.
Dat volk is prima ingewinterd, heeft hier heel wat stuifmeel kunnen halen en wordt overwinterd in een proefkast zonder condens.
Ik kan u nu al garanderen dat dit volk gezond uit de winter komt.
Moest het niet zo zijn wordt het dadelijk gemeld.

Het blijft een verhaal van samenwerkende factoren.

Omdat het stuifmeelaanbod op 1,2, 3 niet op peil zal zijn raad ik dan ook de imkers aan om zo veel mogelijk te doen wat we kunnen om de factoren te beperken of weg te nemen.

Ik zei ook 'imker begin bij jezelf'. Als je hier gefundeerde kritiek spuidt en tegelijk 10 bijenbomen aanplant, kan ik daar goed mee leven.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 20 dec 2006, 11:31

De tracheemijten kruipen in het eerste paar ademhalingsopeningen van het borststuk tijdens de eerste zes levensdagen van de bij.

Bij het ontbreken van jonge bijen zetten ze zich op de vleugelbasis of -wortel, vlak bij het vleugelgewricht. Ze beschadigen de vleugelwortel door het opzuigen van hemolymfe en geven daardoor een K-stand aan de 2 paar vleugels van de bij c.q. krabbelaars.

Waarom zouden de varroamijten, die op de volwassen bijen leven en ook hemolymfe nodig hebben voor hun levensonderhoud, dat bepaalde plekje niet kunnen vinden?

!Piet

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door J.L.Trip » wo 20 dec 2006, 13:04

de vos roger schreef: Alleen wetenschappers kunnen dit,maar ja....waarschijnlijk zijn daar te weinig Europese subsidies voorhanden om dit uit te zoeken .
Die wetenschappers zijn er wel, de Europese subsidies ook, maar waar worden die voor gebruikt?

In dit verband wijs ik nog even op een artikel, geplaatst in nieuwsbrief nr. 12, pag. IV, op website http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl Hier wordt misschien een tipje van de sluier opgelicht, al is de situatie niet hetzelfde.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 21 dec 2006, 14:16

Waarom zou nectar niet maar stuifmeel wel limiterend werken op de groei of gezonheid van een bijenvolk? Het moet worden gezocht in het feit dat de bijen van stuifmeel een veel minder groter aanbod voor handen hebben dan nectar. Dit word nog eens versterkt door de imker die de suikerpot wel vind maar de 'stuifmeelpot' (wat dan ook mag zijn) maar lastig vind.

jp

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Minne Bonnema. » do 21 dec 2006, 19:31

Wat ik tot nu toe mis in deze discussie over de verdwijnziekte cq besmetting met een virus is,dat een koningin ook een besmetting kan oplopen.Het gevolg kan zijn dat de feromoon werking op het bijenvolk niet meer optimaal is of helemaal niet meer werkt.Gevolg het volk zal zich zelf opheffen en verdwijnt uit zijn behuizing.Zomaar een gedachte van me maar het kan volgens mij.
Vgr, Minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten