De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door leendert » ma 01 jan 2007, 19:14

Jullie snappen dat ik met bovenstaande de komende dagen/week druk bezig zal zijn. Aan discussies hierover zal ik dus niet mee doen, maar mocht een van jullie nog een idee hebben waar ik naar kan kijken, laat het mij dan zo spoedig mogelijk weten alsjeblieft.
Els,

Waren de verdwenen volken overgebleven volken (hoofdvolken) van vorig jaar of waren het nieuwe volken met een nieuwe K.
Was er voor wat betreft nieuwe en oude volken verschil tussen de drie standen?


Leendert van den Bosch

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door J.L.Trip » ma 01 jan 2007, 19:26

Geplaatst door Els Kleijnendorst[/i
Maar vooral, laat jezelf niet meeslepen in veronderstellingen, vooroordelen of stokpaardjes om anderen te overtuigen dat jouw motie de juiste is.


Daar word je tegenwoordig wel toe gedwongen heb ik ontdekt.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » ma 01 jan 2007, 19:37

Beste Els,

Mooi neer gezet, hier kan je iets mee ik vul mijn staatje ook in. Ik heb 1 volk dat verdwenen is het is de tweede in pak weg 35 jaar. Ik hoop dat de anderen dit ook doen en er een printje van af drukken zodat een ieder aan het einde van het seizoen het na kan lezen

VAN ELS
1- dat het absoluut niet aan een gebrek aan stuifmeel ligt.
2- dat de getroffen stand de zonnigste en warmste is.
3- dat de stand de bijen een overvloed aan nectar levert, ook in oktober en november.
4- dat op deze stand geen bladhoning wordt gehaald (in tegenstelling tot de andere grote stand)
5- dat ik nooit zwermen schep.
6- dat ik jaarlijks al mijn bakken, bodems etc. met soda schoonmaak.
7- dat ik al 20 jaar zelf raten van eigen was pers.
8- dat ik weinig mijten in darrenbroed zag in 2006 en ook bijna geen kruipers voor de kasten.
9- dat vreemde bijen mijn volken niet hebben beroofd in 2006.
10- dat de concentratie bijenvolken in de stad hoog is.
11- dat de nu opgehaalde 4 kasten kurkdroog zijn aan de binnenzijde en er op de raten geen spoor vanschimmel aanwezig is.


VAN BERTUS
1- Er was hier stuifmeel genoeg , maar ik weet niet of het ook goede stuifmeel was.
2- Er is hier ook volop zon.
3- Er is hier weinig tot geen dracht in oktober/november.
4- Er is geen bladhoning.
5- Er worden gemiddeld 10 zwermen geschept.
6- Er wordt hier nooit soda gebruikt alleen schoon gekrabd.
7- Er wordt altijd kunstraat gekocht.
8- Er waren weinig mijten in het darrebroed maar wel kruipers gezien.
9- Er is niet geroofd door vreemde bijen.
10- Er is hier veel ruimte en de concentratie is nihil Rondom 5km geen bijen.
11- Er is geen spoor van schimmel te zien en alles is kurk droog.
12-Er is geen nosema geconstateerd
13- Er zijn geen raten uitgewisseld
14- Er is voldoende 15 kg voer toegediend.
15-.Er zijn hier al 35 jaar het zelfde ras aanwezig (Ratjetoe)
16- Er zijn hier jonge koninginnen geen oude volken
17- Er word nooit gereisd
18- Er is weinig tot geen contact met andere imkers.
19- Er waren hier 6 volken
20- Er wordt hier weinig tot geen bestrijding gepleegd.
21- Er wordt hier van okt. tot april niets aan de bijen gedaan.

met vriendelijke groet

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » ma 01 jan 2007, 23:11

Dag Els, je zegt cordaat als eerst :
dat het absoluut niet aan een gebrek aan stuifmeel ligt.
Een erg snelle stellingname als je al de rest nog moet bekijken.
Neem je dit besluit omdat je nog stuifmeel opmerkt tussen de voorraad ?
Kan je de 3 standen eens beschrijven, daarmee bedoel ik de omgeving, het drachtgebied, het aantal volken binnen de 2 km, ken je de belangrijkste stuifmeelleveranciers in september en oktober.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » ma 01 jan 2007, 23:16

Er wordt meestal verwezen naar; " Er was (is) voldoende stuifmeel " en dat is bij mij ook zo, maar volgens mij gaan de bijen de larven niet voeden met het opgeslagen stuifmeel, maar met de pas aangevlogen pollen. De vraag is nu of het verse stuifmeel, de goede samenstelling heeft om de larven tot 'volwaardige' bijen te laten uitgroeien.
Het kan bijna niet mogelijk zijn dat een plant in de winter voldoende energie kan verzamelen ( uren zonneschijn ) om stuifmeel van goede kwaliteit te produceren.

kg

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Dirk C » ma 01 jan 2007, 23:41

Bij mij zat er ook aardig wat stuifmeel in de raten opgeslagen, maar we kunnen de kwaliteit hiervan niet nakijken.
Bij mij stond wel enorm veel maïs rondom de bijenstand, hectaren maïs, misschien te veel van dit 'minderwaardig' stuifmeel gevoerd, als gevolg magere (kortlevende) bijen?
Volgend jaar ga ik mijn bijen (als ik er nog heb) vanaf de zomer in onze mooie ardennen plaatsen, in de buurt van waar ik mijn bijen ginder in het voorjaar plaats staat geen maïs. Daarna eens kijken of en hoe ze daar de winter uitkomen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » di 02 jan 2007, 00:07

Kreydt schrijft: (...)maar volgens mij gaan de bijen de larven niet voeden met het opgeslagen stuifmeel, maar met de pas aangevlogen pollen.
Wat doen bijen met het opgeslagen stuifmeel? Ik heb namelijk altijd gelezen dat voedsterbijen stuifmeel eten (uit de cel) en dit wordt omgezet in voedersap wat wordt geproduceerd door kliertjes. Dat eten uit de cel kun je goed zien in een bevolkte observatiekast. Daar is nog veeeeel meer te ontdekken -zien-!!
Hans

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Els Kleijnendorst » di 02 jan 2007, 01:18

Wanneer ik uitgeëvalueerd ben, zal ik al jullie vragen beantwoorden. Marco, heb echt het jaar-rond een ruim stuifmeelaanbod met grote variatie op mijn standen, dat is een van de weinige voordelen van imkeren in de stad.
Leendert; zie tzt mijn evaluatie.
Ria : (in privé mail) zoek onder de microscoop ook naar de trachee-mijten.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » di 02 jan 2007, 08:40

maar volgens mij gaan de bijen de larven niet voeden met het opgeslagen stuifmeel, maar met de pas aangevlogen pollen.
Ja , wat is hier nu het juiste antwoord op. Ik weet het niet.

Laat ik eens terug gaan naar de mensen die grote hoeveelheden stuifmeel verzamelen. De stuifmeel boeren van Bahia. Ook in kleinere vorm bij Arno in Pedra Azul(ES) Hoe zorgen die boeren dat hun volken in conditie blijven? Naar ik meen zegt men daar, leven de volwassen bijen daar van het voedsel wat direct binnen wordt gehaald Dat verklaard ook bij verdwijning er soms nog ramen vol met stuifmeel aanwezig zijn. Op iedere kast is daar een speciaal bakje waarin een menging van suiker en honing en protaine gevoerd wordt. Dat ondersteept men de stelling van Kreydt. En wordt op grote schaal, bij imkers van (2000) kasten toegepast. Men heeft daar ondezoek gedaan naar een sterk verbeterde voedingsprotaine. Ik hoop daar in de komende herfst mijn bijen daar mee bij te voeren,daar ik een slecht drachtgebied heb.

Er is al zoveel onderzocht.Het verbaast mij dat men geen goed antwoord heeft op het stuifmeelprobleem. Een simpele vraag of het meel wat in de herfst binnenkomt de zelfde voedings waarde bezit al in het voorjaar Of anders gezegd,is het slechter in de herfst, komt geen antwoord.

Wat ik elke keer weer lees is dat er wel veel stuifmeel in de raat aanwezig is. Maar wat ik hierboven ook naar voren breng ,gaat het daar niet om. Het gaat er om wat binnenkomt en wat de waarde daarvan is.

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » di 02 jan 2007, 10:35

Zeer lovenswaardig initiatief Els, een mooi debat kan hierdoor op gang komen, hopelijk breek je het niet af en leidt het tot iets.

Belangrijk in een min of meer wetenschappelijk onderzoek is dat je met een leeg hoofd vertrekt en alle mogelijkheden open laat.
Als je na je nieuwjaarswens de imkers de volgende raad meegeeft : "..Maar vooral, laat jezelf niet meeslepen in veronderstellingen, vooroordelen of stokpaardjes om anderen te overtuigen dat jouw motie de juiste is.." waar je duidelijk het stuifmeel verhaal mee bedoelt, dan is je uitgangsstandpunt al bekend en Jan en Hans verschijnen weer op het toneel, springen erop en dikken het aan, en het lijkt waarde te krijgen, zonder bewijs.
Het onderzoek is hierdoor al meteen scheefgetrokken.
Je eerste conclusie die je meteen trekt is dan ook : "..dat het absoluut niet aan een gebrek aan stuifmeel ligt.."

Bij jou heeft duidelijk één stand met 10 volken een probleem, de andere twee ( stand met 1 volk en stand met 9 volken ) niet. Alle onderzoek dat je verricht naar virussen, mijten zullen allemaal aantonen dat ze wel ergens aanwezig zijn, maar dat zal voor al je standen hetzelfde zijn, je behandelt immers je volken op alle standen gelijk. Je zit hier dus met een 'stand-probleem'.
Ik neem aan dat je overal ook dezelfde kasten gebruikt en dat op deze stand nu niet toevallig alle volken samen zaten waarvan je volop stuifmeel roofde om afleggers te maken. Je zegt ook dat het van de 3 standen de zonnigste stand was.
Alles wijst daarom in de richting van de dracht op die stand, daar schort wat mee. Als je nu van in den beginne uitgaat van de idee dat je geen stuifmeelprobleem hebt dan ben je verkeerd bezig.
De imker zelf is de best geplaatste persoon om zijn eigen onderzoek te doen, maar je mag geen vooroordelen hebben.

Ik herhaal het nogmaals : voor onze winterbijen zijn aug-sept-okt dé belangrijke maanden.

Els, je zegt :"..heb echt het jaar-rond een ruim stuifmeelaanbod met grote variatie op mijn standen, dat is een van de weinige voordelen van imkeren in de stad.."

Je zit dus in een stedelijk gebied met veel tuintjes en parken.
- de tuintjes zullen een zeer gevarieerd aanbod aan stuifmeel opleveren, zeker een pluspunt. Je kan de hoeveelheid echter nooit vergelijken met grote velden die je op de buiten tegenkomt. Het belang van het aantal volken komt hier dan ook tevoorschijn. Is het toeval dat je grootste stand sterfte meemaakt ? zitten er nog andere imkers in de buurt enz. ? zeer belangrijke vragen voor imkers die het van de tuintjes moeten hebben !
- de parken, plantsoenen en lanen zijn dé grote voedselbronnen in een agglomeratie, maar we zitten daar met het gekende probleem. Prima in het voorjaar en vroegzomer maar buiten wat bodembedekkende sneeuwbes hebben we geen stuifmeelleveranciers onder de struiken en bomen in aug, sept, okt !!!

Dat we nu in december of in het voorjaar stuifmeel aantreffen bij de afgestorven volken kan ons niet doen besluiten dat de winterbijen in sept kregen wat ze moesten krijgen. Als ik op een eigen stand nu in de kast zou kijken dan zitten er gegarandeerd grote plakken geel stuifmeel tussen van de gele mosterd waar de bijen nog massaal op vlogen in november, maar dat had geen waarde voor de winterbijen !

Als ik je aangehaalde punten één voor één bekijk :
1 dat het absoluut niet aan een gebrek aan stuifmeel ligt.
2 dat de getroffen stand de zonnigste en warmste is.
3 dat de stand de bijen een overvloed aan nectar levert, ook in oktober en november.
4 dat op deze stand geen bladhoning wordt gehaald (in tegenstelling tot de andere grote stand)
5 dat ik nooit zwermen schep.
6 dat ik jaarlijks al mijn bakken, bodems etc. met soda schoonmaak.
7 dat ik al 20 jaar zelf raten van eigen was pers.
8 dat ik weinig mijten in darrenbroed zag in 2006 en ook bijna geen kruipers voor de kasten.
9 dat vreemde bijen mijn volken niet hebben beroofd in 2006.
10 dat de concentratie bijenvolken in de stad hoog is.
11 dat de nu opgehaalde 4 kasten kurkdroog zijn aan de binnenzijde en er op de raten geen spoor van schimmel aanwezig is.
- dan heb je mijn antwoord op het eerste gehoord,
- dan zegt 2 en 11 dat je weinig vocht in de kasten hebt waardoor schimmelinfecties weinig kans maken
- dan zegt 3 en 4 dat je bijen niet verhongeren door nectargebrek
- 5 tot 9 dat je een ervaren imker bent die weet waarmee zij bezig is
- 10 bevestigt alleen maar mijn antwoord

Els als je nu je stuifmeel in de ramen wenst te onderzoeken, dan lijkt me niet zo dadelijk het aantal gr. belangrijk maar vooral de herkomst. Ik denk dat jij met je pollenkennis dat wel weet te achterhalen. Doe zo verder Els.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten