De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door de vos roger » wo 13 dec 2006, 09:53

De wintersterfte/verdwijnziekte vindt ontegensprekelijk haar oorzaak in een afnemend aanbod aan kwalitatief stuifmeel na de grote drachten.
En als bijkomende negatieve factor dit jaar dat er nog niet een winterrust en broedstop is geweest.
En wetende dat we volgende maand al terug januari zijn !
Vorige jaren kon ik na een koudeperiode van een week mijn jonge volken die in de tuin verspreid staan verplaatsen en concentreren rond mijn bijenhal om in het voorjaar te verenigen .Dit jaar kreeg ik de kans er nog niet toe omdat ze alle dagen nog vliegen.




roger

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 13 dec 2006, 10:17

Als de voedersapklieren slecht ontwikkeld zijn doordat de voedsterbijen eerder in hun ontwikkelingsstadium geparasiteerd zijn door de varroamijt of - zoals bij de winterbijen - de voedersapkliercellen inactief zijn, dan hoeft de 'verdwijnziekte' geenszins te liggen aan het stuifmeel.

Hierop voortbordurend kan het zo zijn, dat bij onze veelal te grote wintervolken een groot deel van de voedsterbijen om eerder genoemde redenen niet deelneemt aan de broedverzorging, terwijl het nog kleine actieve deel door het verhoudingsgewijs te grote broednest overbelast wordt met als gevolg een zeer korte levensverwachting en het ontbreken van verdere broedverzorgende en jonge bijen.

Wat mij opviel was, dat bij mijn 3 produktievolken op anderhalve bak er vanmorgen bij 10 graden nogal wat bijen in en uit vlogen, terwijl mijn 2 vierraams volken in volle rust waren (bleven).

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 13 dec 2006, 11:13

Zou kunnen Piet , ik ben blij dat het woord "hoeft" in de zin zit. Kan misschien mede bepalend
zijn. Maar ik worstel nog met het idee ,daar waar er geen of zeer weinig varroa voorkomt gebeurd het ook

Als de stelling dat het zondermeer aan de varroa ligt zou dat nu alleen in het tijdperk van de varroa moeten voorkomen
Maar zoals Ria van de Berg schrijft toen de nosema overhand had schreef men het daar aan toe en toen hadden we geen mijt
Dus..........

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 13 dec 2006, 11:26

De 'verdwijnziekte' kan een enkelvoudige, maar ook een meervoudige oorzaak hebben. Ook kunnen de oorzaken geheel van elkaar verschillen. De nosema komt veelal in het voorjaar voor en veel minder in het najaar. De verdwijnziekte waar ik het over heb en waar meerdere van ons mee te maken hebben, is die van de herfst en zeer vroege winter en bij veelal grote volken.

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Oude Essink » wo 13 dec 2006, 11:38

citaat Piet in reactie op pleidooi van Marc:
...dan hoeft de 'verdwijnziekte' geenszins te liggen aan het stuifmeel.
Het laatste woord over de verdwijnziekte is nog niet gezegd, maar dat doet niets af aan het geweldige pleidooi van Marc over het belang van "gezonde bijen" en de essentiële relatie daarvan met "pollen". Dit pleidooi zou in alle bijenblaadjes moeten en op verenigingsavonden in discussie moeten worden genomen.!
In allergrootse lijnen ben ik het roerend met de vele punten eens. Waarom hij de Buckfast als ideaal voor gezond overwinterende bijen aanhaalt, begrijp ik niet goed: hij pleit ervoor niet méér bijen in je omgeving te zetten dan er stuifmeel voorhanden is; dit zou, bij het karige aanbod in onze omgeving, juist moeten pleiten voor kleine volken, die minder stuifmeel nodig hebben, omdat ze het niet hoeven opsnoepen voor het onderhoud van al dat ( zinloze) broed; waarom al dat broed, als er geen voer voor is! Onze "natuurlijke" zwarte bij had een klein broednest en overwinterde ( na een tijdige winterstop!!)uitstekend; die vleesvolken van de Buckfast horen hier eigenlijk niet thuis, gewoon omdat wij er het voer niet voor hebben en omdat, wanneer de natuur hier een broedstop wenselijk maakt, die volken gewoon doorgaan met broedaanzet; dit geldt zowel voor slechte weersomstandigheden in het seizoen, alswel voor de winterstop.
Ik kan derhalve in het geweldige stuk van Marc absoluut geen pleidooi voor de Buckfast zien; integendeel, ik zou er een argument in zien om in onze omgeving terughoudend te zijn met die onwijs grote volken.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/linde.jpg[/img]





hennie oes

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Ati » wo 13 dec 2006, 12:21

Marc heeft een belangrijk pleidooi gehouden voor stuifmeeldracht. Ik wil daar een element uitlichten:
De nadruk moet verlegd worden naar laatbloeiers met een rijk stuifmeelaanbod. Waarom geen bossen van euodia's, sophora's of late lindensoorten (henryana) aanplanten. Streekontwikkeling denkt helemaal anders vandaag de dag.
Ik kan me eerlijk gezegd toch wel vinden in het streven naar streekeigen planten, hoewel men hierin vaak te ver gaat. Het voorbeeld van het gekapte acaciawoud is inderdaad verschrikkelijk (heel dom ook, want hier staan de bomen als cultuurgoed, passend bij een landgoed uit die tijd).
In een door-en-door-culturele omgeving als de tuin of het park of een laan in de stad, kun je best Euodia's en Sophora's planten. Maar in bossen, akkerranden en slootkanten en ook in verwilderde 'overhoekjes' in de stad (die zouden er weer meer moeten mogen zijn) pleit ik toch ook voor streekeigen beplanting.
Wat gemeenten in toenemende mate doen om grafitti te bestrijden: geluidsschermen e.d. laten begroeien door klimop, is dan ook een goede ontwikkeling.
De vraag is: wat is nog meer een goede streekeigen late dracht?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » wo 13 dec 2006, 13:24

De Verdwijnziekte (bij mij 2003-2006) komt niet door een slechte stuifmeeldracht.
Toen ik met bijenhouden begon (1961) had Oegstgeest 9000 -en nu in 2006 bijna 21000 inwoners. Wat heeft dit nu met bijen te maken? heel veel!
Oegstgeest is een woongemeente heeft veel laagbouw - veel tuinen! In al die tuinen staat het hele seizoen bomen, struiken en kruidachtige waar bijen stuifmeel/nectar kunnen halen! Ook hebben wij imkers in Oegstgeest door de jaren heen de afdeling Plantsoenen dienst bestookt met vragen en vingerwijzingen naar bloeiende bomen, heesters en struiken. Dit heeft tot positieve resultaten geleid. Nu hebben we een veel betere drachtgebied dan in 1961 toen er nog veel gras -en bollenland in mijn directe omgeving lag. - Oegstgeest was het zuidelijkste puntje van de "geestgronden" waar toen bollen werden geteelt.

Je kunt in het algemeen wel aannemen dat nu in stedelijke gebieden in Nederland het voor de honingbij beter toeven is dan 50 jaar geleden.
Ik nodig jullie uit om eens boven Oegstgeest te vliegen.[:)]
De coördinaten:
52.1903677726224, 4.463550696507755 volkstuin

52.1909652481755, 4.470070922035887 lathyruslaan -schuurdak

52.1805707833308, 4.482081364363864 buitenplaats Poelgeest

Hans

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 13 dec 2006, 15:01

1. Even dacht ik en loop daar al een tijd mee rond en heb daar geen enkel bewijs voor, dat onze vele cultivars wellicht minder kwalitatief stuifmeel geven?

2. Mijn grote venkelplant geeft elk jaar zeer veel zaden, die wij elke dag in de thee gebruiken. Alleen dit jaar wel enorme bloei, maar geen enkel zaadje. Minder kwalitatief stuifmeel door de grote droogte???

!Piet

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Gerard van Gastel » wo 13 dec 2006, 17:04

De wintersterfte/verdwijnziekte vindt ontegensprekelijk haar oorzaak in een afnemend aanbod aan kwalitatief stuifmeel na de grote drachten.


Daar gaat het om.

Het blijft nu een beestje stil met de reactie op dit onderwerp,ik denk dat menig imker zijn pet even licht en achter zijn oren krapt en denkt,ja................daar valt niets tegen in te brengen


Ligt het probleem dan niet gewoon weer bij de imker?? die meer bijen houdt (of zowiezo al bijen houdt) waar dat eigenlijk niet mogelijk is. Moeten we nu de omgeving aanpassen of moeten we zelf aanpassen?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 13 dec 2006, 17:32

Gerard, Dat is moeilijk hoor.Stel dat je in een dorp woont met tien imkers op een kluitje en er kom vast te staan dat er genoeg eten is voor vijf.........dan heb je een probleem Je heb wel een beetje gelijk hoor het kan ook andersom stimuleer de omgeving zoveel mogelijk dat bijenhouden geweldige hobby is. Dan komen er vijf bij. En je heb weer een probleem. In die gemeenten een quotum instellen. Is ook een probleem.

Bertus, (ik heb het even tegen mijzelf) hier wordt ook niemand vrolijk van.:D:D:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten