De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Gerard van Gastel » do 04 jan 2007, 13:19

Jullie bedrijfsmethode is hierdoor primair gericht op de commercie en een hobby-imker kan hier moeilijk mee overweg.

A. hij wil niet met verboden middelen werken
B. hij wil niet op de commerciele toer
C. hij heeft dan over een paar jaar -tig volken.
D. hij wil ook nog graag wat honing verkopen / weggeven.
Piet, dit klopt allemaal niet, jíj denkt er zo misschien over, maar spreek dan niet namens de hobby-imker!
Maar een discussie over "verboden middelen" zoals Amitraz en de mogelijke gevolgen hiervan is pas nog gevoerd op dit forum, en om dat nu weer naar voren te brengen lijkt me hier niet op z'n plaats. (dat geldt ook voor Gerard Boswinkel, zoals Marc ook al schreef, als je niet bijhoudt wat op het forum geschreven wordt, kom je vaak achterop en met herhalingen)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door A.A. Staals » do 04 jan 2007, 13:22

[quote]2. Een gezamenlijke aanpak voor dat probleem te zoeken, die zo mogelijk voor vrijwel iedereen aanvaardbaar en uitvoerbaar is.
!Piet[/quote

Piet

Hoe verwacht je dit voor elkaar te krijgen met al die verschillende meningen/ standpunten over wel/niet of hoe bestrijden?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » do 04 jan 2007, 14:33

Dag Ad,

Dat niet goed op de hoogte zijn van mij, valt nog wel mee!
Op de vele bijenmarkten, die ik jaarlijks bezoek, kom je heel veel aan de weet. Mijn devies is daar: horen, zien en zwijgen! Ook in de vraag en aanbod voor de bestuiving ben ik goed ingevoerd, alsmede in de voor- en nadelen daarvan. Zelfs de verkoop van bijenvolken en honing kent voor mij geen geheimen.

Maar ik denk, dat je een beetje over je eigen horizon moet proberen heen te kijken. Ook in de noordelijke provincies en Midden-Nederland wonen nog imkers, die trots zijn op hun product, als zijnde streekeigen en natuurzuiver.

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » do 04 jan 2007, 14:45

Gerard,

Ja, als je de vinger op de zere plek legt, doet dat pijn!


Ad,

Als je iets gezamenlijk wilt aanpakken, moeten eerst alle opties de revue passeren. Daar kom je niet onderuit. Als je met de juiste intentie de discussie aangaat, kriatalliseert zich daaruit vanzelf iets goeds.

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » do 04 jan 2007, 14:53

Hoe verwacht je dit voor elkaar te krijgen met al die verschillende meningen/ standpunten over wel/niet of hoe bestrijden?
Hoi Ad,

Simpel voor de tweede keer:

Als voor 2/3 of meer alle bijen de pijp uit zijn gegaan ,staan alle neuzen de zelfde kant op. Niet eerder

Maar kunnen we niet gewoon zeggen net als Ria van de Berg stelt.
We houden er rekening mee 15% verlies.DAN IS HET EINDE DICUSSIE[:)]

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door A.A. Staals » do 04 jan 2007, 18:29

Maar ik denk, dat je een beetje over je eigen horizon moet proberen heen te kijken. Ook in de noordelijke provincies en Midden-Nederland wonen nog imkers, die trots zijn op hun product, als zijnde streekeigen en natuurzuiver.

!Piet

Dag Piet

Al zeg ik het zelf mijn horizon is erg ruim. Met horen zien en zwijgen kom je denk ik niet verder dan je zelf. Ik weet ook wat boven de Maas gebeurd. De imkers daar zijn niet anders dan onder de Maas. En door niet te zwijgen kunnen ook andere van je kennis profiteren als ze dat willen.

ad staals

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door jjmvaningen » do 04 jan 2007, 18:46

Grappig om deze discussie te volgen (wat heet discussie, zowat iedereen praat langs elkaar heen, of haalt dat eruit wat haar/hem uitkomt, of schoffeert elkaar). Ondertussen gaan her en der de volken dood, waarbij de imker zijn/haar uiterste best heeft gedaan om e.e.a. in goede banen te leiden).
Misschien zinnig om er gewoon een statistisch onderzoek tegenaan te gooien met een groot aantal variabelen om te kijken waar een correlatie zit.
Iets voor de WUR?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » do 04 jan 2007, 18:55

Beste formers zo langzamerhand wordt het voor deze topci tijd voor een time-out.
Kom toe bezinning zou ik zeggen en probeer in een nieuwe topci het onderwerp op een andere manier te benaderen dan tot nu toe is gebeurd. Standbeelden blijven maar kort op hun sokkel staan[:)]
Hans, redactielid

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 07 jan 2007, 10:30

Kom toe bezinning zou ik zeggen en probeer in een nieuwe topci het onderwerp op een andere manier te benaderen dan tot nu toe is gebeurd.
Afbeelding
Het blijft een raadsel. Maar ............. je weet nooit wat er nog eens uit zo,n hoed komt

Bertus

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Bieboerke » zo 07 jan 2007, 17:51

Gerard van Gastel schreef:
Misschien wordt het weleens tijd om méér naar de imkers die géén wintersterfte hebben te luisteren!
Gerard e.a.,
Begrijp me niet verkeerd in het vorig artikel.
Ik heb wel al eens een volk verloren (van de 25) tijdens of na de winter. Maar de reden lag dan ook altijd voor de hand. Te klein ingewinterd (bvb. moerloos in augustus en niet meer verenigd en geen bevruchte moer opgekweekt) of verhongerd met nog eten in voorraad maar een klein volkje in te ruime kast kan zich bij lange vriestemperatuur niet verplaatsen naar het voeder toe.
Maar ik wil het hebben over de meerdere (grote)volken op de standen die plots verdwenen zijn door de "verdwijnziekte".
Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten