De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » ma 11 dec 2006, 10:51

Ria vermelde dat vroeger de oorzaak bij nosema werd verondersteld. Daar was ik zelf niet direct opgekomen.
Van een zwak (een vuistvol bijen) heb ik 10 bijen onderzocht op nosema (niet de vereiste 30 omdat ik het kluitje niet totaal wou verstoren) >>> resultaat een zwakke aantasting nml. zo'n 7 sporen in het gezichtsveld en geen stuifmeel in de pulp.
Het kan natuurlijk zijn dat de zwaar besmette bijen reeds dood zijn.

Zoals Theo schrijft, zijn het de grote volken die het blijkbaar moeilijk hebben.


kg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » ma 11 dec 2006, 12:17

Als ik nu eens een paar dingen zo uit de losse hand op een rijtje zet. kom ik tot het volgende

1 Mede door hetgeen Ria naar voren brengt kunnen we gaan twijfelen of de oorzaak nosema of de mijten is

2 Vroeger leerde ik in bijenboekjes met grote volken de winter. Als ik nu Hans zijn bevindingen zie met kleine
goed geïsoleerde kastje kleine volken een uitstekend resultaat. Spreekt mij zeer aan.

3 Grote volken, maar dan in augustus bijvoederen met goede stuifmeel vervangers of iets wat het zelfde resultaat heeft.

Zo zouden we dan iets kunnen doen aan het zomaar verdwijnen van de volken,
of heeft iemand daar een betere mening over? Maar Ria ik worstel nog met een vraag. Door het uitstekend stijfmeel aanbod daar , kom het bij jullie ook voor die verdwijnziekte?

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » ma 11 dec 2006, 12:46

Op de site die Marc aangeeft bij "dadantkast tekening" vind ik de volgende tekst die weer naar stuifmeel verwijst.

L'hiver 2005/2006 il y a eu une forte mortalité de colonies, parfois il ne restait qu'une poignée d'abeilles, alors que dans les ruches il restait une bonne quantité de miel. Il semblerait que la raison soit une déficience en pollen de qualité. N'ayant pas une alimentation appropriée la colonie n'élève pas et meure progressivement par manque de jeunes abeilles. Les premiers pollens noisetiers et saules ont sauvé les moins affaiblies, colonies de piètre valeur qui ne produiront rien. Avec une reine jeune transvasée en ruchette elles repartiront, pour combien de temps?


kg

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Dirk C » ma 11 dec 2006, 13:17

Ik vroeg me af of de verdwijnziekte voorkomt bij alle bijenrassen of dat bepaalde rassen gevoeliger zijn (welk ook de oorzaak is) dan andere. Ikzelf werk met buckfastbijen, maar heb sinds dit jaar twee carnicavolken, deze zijn nog in goede conditie of zo lijkt het toch. Zij broeden ook niet zo lang door in het najaar, zou dit niet er niet mee te maken hebben? Zijn er mensen die hier ervaring in hebben.

mvg
dirk

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jan Kruit » ma 11 dec 2006, 18:24

Even reageren op het verlaten broed.
Probeer dat eens voorzichtig open te maken en kijk of je ook Varoa families kunt vinden.
Verder moet je eens schuin over de raten kijken of je ook allemaal witte puntjes ziet. (Varoa poep)
Is dit het geval dan kun je er vanuit gaan dat je volken aan een combinatie van Varoa en virussen ten onder zijn gegaan.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » ma 11 dec 2006, 20:55

Het schoot mij nog te binnen dat in het gesprek dat ik met Arno had over de verdwijnziekte en daaraan kan ik ook niet helemaal aan voorbij gaan is dat het ter sprake kwam dat we geen tamme bijen hebben die alles doen wat wij willen. Het blijven wilde beestjes die wij aardig in het gareel houden en hun zoveel mogelijk de natuurlijk omgeving proberen te geven. Maar als ze willen weg gaan hou je ze niet tegen. In de natuur zal het opstappen als het hun niet zint ook aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Tieme » ma 11 dec 2006, 21:32

Hallo Bertus,

Het fenomeen waar je het over hebt is het verlaten van een nestplaats om op een betere plaats te gaan wonen. Tropische bijenrassen doen dit als de dracht indroogt, als ze veel gestoord worden door mens en dier, of als er een broedziekte optreed.

Vaak vertrekken deze volken met de voorraad die ze kunnen dragen, en laten ze de rest achter. Ik kan me voorstellen dat Arno dit wel eens af en toe ziet. Ik heb het in Kameroen gehad als ik een nieuw bevolkte kast te snel stoorde (binnen drie weken), het volk was dan de volgende dag helemaal weg.

Het lijkt me heel erg sterk dat onze volken hier in Europa dit in de winter zouden doen. Zo'n volk heeft absoluut geen kans van slagen.

Tieme

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » ma 11 dec 2006, 22:08

De wintersterfte/verdwijnziekte vindt ontegensprekelijk haar oorzaak in een afnemend aanbod aan kwalitatief stuifmeel na de grote drachten. De nadruk wordt al tientallen jaren terrecht gelegd op de vroege bloeiers (wilg, sleedoorn, winteraconiet, krokus...) om de volken, na de lange wintermaanden op voorraadvoedsel, terug snel op gang te krijgen. Het is nu hoog tijd dat iedereen ervan overtuigd geraakt dat de zomer en nazomerdrachten zeker zo belangrijk zijn voor het insectenleven en in het bijzonder voor onze, door varroas geplaagde, bijen.
De terugval aan rijk gevariëerd stuifmeelaanbod vindt nu plaats vanaf augustus, wanneer de varroapopulatie hoogtij viert. De jonge larven krijgen dan in veel gevallen gelijktijdig te maken met een minder rijk stuifmeelaanbod en de aantasting van de parasiet die hemolymphe opzuigt en daardoor de bijenhuid perforeert en een vrije doorgang verschaft voor allerhande virussen.
Een onevenwichtige voeding verzwakt ook de immuniteitsweerstand.
Resultaat : een zwakkere generatie bijen die niet ogenblikkelijk opvallen maar een tijdje later één voor één het loodje leggen.

Welke oplossingen zijn hiertegen te nemen :

1. De belangrijkste behandeling tegen varroa moet plaats vinden dadelijk na de honingafname van de zomerdracht, de herfst- en winterbehandelingen zijn aanvullend
2. Een algemene mentaliteitswijziging van gemeentebesturen en eenieder die met aanplantingen van gemeentestroken, parken enz. bezig is. De nadruk moet verlegd worden naar laatbloeiers met een rijk stuifmeelaanbod. Waarom geen bossen van euodia's, sophora's of late lindensoorten (henryana) aanplanten.
Streekontwikkeling denkt helemaal anders vandaag de dag. Hier in het Limburgse (B.) Haspengouw worden niet streekeigen grote bomen cordaat geveld en vervangen door jonge aanplant van 'eigen bomen en struiken' (beuk, els, es, esdoorn, sleedoorn...), een late bloeier zit daar niet tussen. Complete groengebieden worden aangekocht en heringericht. Enkele jaren geleden verdween hier nog op minder dan 1 km van de thuisstand een volledig hoogbomig acaciabos van 2 Ha. Opgekocht door 'Bos & Groen' en 'streekbewust' aangeplant met esdoorn en es van 1 m hoog.
Het monumentale acaciabos, aangeplant door de graven van het plaatselijke kasteel, ergens in de 17e, 18e eeuw was niet streekeigen genoeg.
Het handelt in dit geval niet om een laatbloeier maar is wel representatief voor het tunneldenken van onze instanties.
3. Zoveel braakliggende terreinen blijven onbenut, laat ze allemaal bezaaid worden met zomerbloemen en laatbloeiers. Gebruik hiervoor desnoods een fractie van de Europese subsidies waar we anders toch niets van zien.
4. Dat ieder imker zijn eigen omgeving en gemeentefunctionarissen tracht te overtuigen en ook zelf bewuste aanplantingen uitvoert.
5. Een verzwakt volk hoeft niet persé een dood volk te worden, behandel ze met de middelen die we hebben : sterke volken, aangepast aan het kasttype waarin we ze laten overwinteren, zonder al te groot overschot aan koude of vochtige ruimten in de kast, enz...
6. De dracht omheen de stand betekent alles voor de bijen. Hou geen 20 bijenvolken in een gebied waar maximaal 10 volken goed kunnen overwinteren. Kies je bijenstand (in de mate van het mogelijke) en ga niet met 10 imkers op een kluitje zitten. Je hebt beter 2 gespreide bijenstanden van 5 volken dan 10 volken op één stand.
7. Niet de afgelegen ongerepte natuurgebieden zijn een mikpunt, heel dikwijls doet een volk het beter in een bewoond gebied met heel wat villatuintjes met tal van zomerbloemen.
8. Verenigingen, durf initiatief te nemen ! Waarom bij de jaarlijkse opendeurdag niet aan elk bezoeker uit de gemeente gratis een bijenboom te geven ?
9. Hou het maken van afleggers, vliegers, vegers... zo beperkt mogelijk, je kan niet ongestraft blijven stuifmeelramen uit volken halen. Voor honing kunnen we de bijen suiker in de plaats geven, voor stuifmeel krijgen de bijen een leegte of minderwaardig vervangmiddel.
10. Met onze bijen aan stuifmeelwinning doen is vragen om dode volken, laat dat over aan de rijkere stuifmeellanden. Als er al een overschat aan stuifmeel zou zijn, hou je het beter bij voor andere kasten die er gebrek aan hebben.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » di 12 dec 2006, 10:45

(vervolg)
Het is een logische gedachtengang, gevolg van de huidige situatie waarin onze bijen verkeren. Ikzelf mag me bij de gelukkigen scharen die geen winterverliezen of verdwijnvolken kennen, want die bestaan er ook. Wat is hiervoor dan de reden ?
Alvast niet dat ik beter imker, of meer ervaren zou zijn dan een ander, maar als ik even het stuifmeelaanbod bekijk hier ter plaatse dan valt er toch wel een zekere luxe op die tal van andere imkers moeten missen.
De omgeving is hier zeer landelijk, een overaanbod aan fruitbomen, veel wilde grachten, akkerland met veel groenbemesters in de herfst, weiden met veel paardenbloem, villawijken met aangelegde tuinen op korte afstand (< 1 km), kasteelpark met oude bomen en lanen... Er is hier het jaar rond niet echt een tekort aan stuifmeel.
Bovendien wordt dit nog gedeeld met 1 ander imker op 2 km, samen goed voor een 35-tal volken.

Voor het overige wordt als volgt gewerkt :
- de keuze gaat naar Buckfast bijen omdat ze sterkere wintervolken opbouwen (grotere wintersterfte bestrijd je met grotere vruchtbaarheid)
- huisvesting in grote EPS kasten (Dadant Blatt) op één broedromp
- afleggers of moerkweek op kleine Mini-Plus raampjes, nooit worden afleggers van grote ramen gemaakt
- de imkermethode is erop gericht om in de zomer een grote stuifmeelvoorraad te hebben
- varroabestrijding met mierenzuur, dadelijk na de zomerhoningafname
- de volken gaan hier de winter in op DB kasten (minstens 8 van de 11 ramen bezet door wintertros) of in volgepropte Mini-Plus kastjes of af en toe ook in een zesramer DB
- er wordt al enkele jaren gewerkt met aangepaste kasten om het volk condensvrij door de winter te loodsen, het vochtige klimaat waarin virussen en bacteriën goed gedijen wordt hen ontnomen.
- er wordt niet gereisd met de volken

Ik haal het hier allemaal aan om een totaalbeeld te scheppen dat nuttig kan zijn voor anderen.
Van de varroa aantasting raken we niet meer af. Het enige middel ertegen is onze bijen sterk te houden en de parasieten en virussen te beperken.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 13 dec 2006, 08:19

De wintersterfte/verdwijnziekte vindt ontegensprekelijk haar oorzaak in een afnemend aanbod aan kwalitatief stuifmeel na de grote drachten.
Daar gaat het om.

Het blijft nu een beestje stil met de reactie op dit onderwerp,ik denk dat menig imker zijn pet even licht en achter zijn oren krapt en denkt,ja................daar valt niets tegen in te brengen

Mooi en goed geschreven.
Maar het is ook wel een idiale sitiatie daar bij jou in de buurt. Velen moeten met de riemen roeien die er zijn en ik denk ook wel eens dat de riemen wel eens wat erg groot zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten