De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Dirk Blanken » di 09 jan 2007, 20:17

De mensen die gewoon zijn om absoluut niet te behandelen moeten niet zeuren als er veel sterfte ontstaat en dat doe jij Jelte, het is net of je het verwachte.
Ik kan het niet opbrengen om mijn bijen dood te laten gaan terwijl er vrij milde middelen zijn om ze zolang we nog niet precies weten wat de oorzaak is van die vreemde verdwijnziekte is ze op de stand te houden.
Ik verdenk je ervan dat de drang naar experimenteren je meer boeit dan het overleven van je bijen, van als ik er maar een paar overhou om het ingezette pad te kunnen voortzetten.
Ik besef dat het in het voordeel is van de imkers die wel behandelen dat je experimenteert en zo de oorzaak van deze vreemde ziekte eerder bekend zou kunnen worden.

Dus ga zo door.

Dirk

dertiende

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door gerard.b.w.vos » di 09 jan 2007, 20:43

heidecap schreef:
Vandaag weer een volk verloren.
Maar nu, iets wat ik bij een ander vol eerder ook al constateerde :
Er was broed in 2 stadia aanwezig,
Voor mij een raadsel.
Thomas
Het is inmiddels bekend dat in de laatste fase het volk toch wil overleven, constateerd dat er problemen zijn en op een andere plaats verder gaan om een nieuw broednest te creeeren, echter tevergeefs!.

Omtrent de monsters die je aan PPO toegezonden heb weet ik vermoedelijk al het resultaat!


gerard.b.w.vos

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door heidecap » di 09 jan 2007, 20:47

gerard.b.w.vos schreef: Het is inmiddels bekend dat in de laatste fase het volk toch wil overleven, constateerd dat er problemen zijn en op een andere plaats verder gaan om een nieuw broednest te creeeren, echter tevergeefs!.
Goedenavond, Gerard, kun je dit toelichten. Welke andere plaats bedoel je ?
Buiten de kast ? En zonder moer derhalve?, want die blijft bij de verdwijziekte zoals ik een aantal keren heb waargenomen steeds dood op de raten tussen een paar bijtjes achter.

Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 09 jan 2007, 23:37

Tja Drik het volgende vraagt om een reactie::D
Ik kan het niet opbrengen om mijn bijen dood te laten gaan terwijl er vrij milde middelen zijn om ze zolang we nog niet precies weten wat de oorzaak is van die vreemde verdwijnziekte is ze op de stand te houden.
Ik verdenk je ervan dat de drang naar experimenteren je meer boeit dan het overleven van je bijen, van als ik er maar een paar overhou om het ingezette pad te kunnen voortzetten.
Je hebt hier natuurlijk een punt. Ik geef toe dat ik kan pronken met mijn experiment. Daarnaast is voor mij een chemie-vrije imkerij ook heel belangrijk. Bijen dood te laten gaan ondanks dat er middelen zijn die ervoor kunnen zorgen dat bijen blijven overleven is controversieel. Daarentegen kan ik ook inbrengen dat het nogal vervelend of beter gezegd verre van ideaal is dat ik noodgedwongen allemaal (chemische) middeletjes op mijn bijen moet loslaten met alle gevolgend vandien voor bijen, imker en bijenproduct! Ik geef toe dat verhoudingen in mijn case scheef liggen; gevoelsmatig kan ik me goed voorstellen dat een imker liever kiest voor zijn bijen en de middeltjes en de daarmee verbonden nadelen op de koop toenemen. Ik ben met nog een paar imkers in Nederland een uitzondering. Toch heb ik de hoop dat ik met het doorgaan van niet-bestrijden ergens uitkom: het definitief aan de kant zetten van bestrijdingsmiddelen.

Maar wat eigenlijk nog veel sprekender is is dat je zegt: je verwacht sterfte. Dat is waar. Vorig jaar verwachte ik al sterfte. Een volk heeft toen het loodje gelegd en enkele volken winteren klein uit. Dit jaar echter waren mijn volken in slechtere conditie, maar dat was nogal aan deze imker te wijten. Hopelijk kan ik komend jaar meer tijd aan de bijen besteden.
Desalniettemin 'mijn' kleine sterfte zijn er imkers die wel bestrijden en desondanks alles kwijt zijn! Ondanks het extreme weer is dit wel erg vroeg, maar past ook in het beeld van de verdwijnziekte. In dit feit zit ten eerste een ambivalentie voor de imker die vogens de boekjes handelt: waarom ik wel en hij niet? Ten tweede geeft het ook aan dat varroabesmetting of aantal varroas niet verantwoordelijk hoeft te zijn voor deze verdwijnziekte. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik nooit metingen doe naar varroa's en hier dus ook geen uitspraken over mag doen.

jp

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Harmen vd Ende » wo 10 jan 2007, 15:54

Hallo Allemaal

Laten we een timeout nemen en alles nogmaal overdenken

Het onderwerp beslaat inmiddels 14 bladzijden dus mijn voorstel is het onderwerp morgen te sluiten
allemaal bedankt voor jullie bijdrage[:)]

Harmen rubrieksbeheerder

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 10 jan 2007, 16:07

Harmen,

zou je van het onderwerp geen "De verdwijnziekte slaat toe ! deel 1 kunnen/willen maken?
Dan kan onder dezelfde naam deel 2 worden gestart en kan alles over het verdwijnen van de volken en het zoeken naar de oorzaak toch enigszins bijeen blijven. Er is nu toch al zoveel versnippering op het forum over dit onderwerp.

mvrgr,
Els

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jan Kruit » wo 10 jan 2007, 18:03

Lijkt mij een strak plan het voorstel van Els.
Als het onderwerp en de reacties gevolgd hebt is het geen probleem,
maar voor iemand die nog aan het verhaal moet beginnen is het wel een hele lap tekst.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Harmen vd Ende » wo 10 jan 2007, 23:05

Halllo Els en Jan,

Ik vind het een prima plan[:)]
Ik wil geenzins deze discussie beeindigen, maar het wordt wel erg lang
Morgen ga ik het veranderen zoals jullie voorstellen

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten