De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Dirk Blanken » wo 08 nov 2006, 20:52

DaanL schreef:
In de winter van 05-06 had ik daar goed zicht op; in de kamer waar ik werk - scanproject groentjes - voor het raam wat uitkijkt op een paar volken die op het garage dak staan, vloog bij een temperatuur van + 3 a 4 graden bijen uit de kast en keerde niet terug. In maart waren deze kasten leeg. Bijen voelde zich "ziek" wilde het lijk niet in de kast laten - bijen zijn goed opgevoed.
Dat lijkt mij ook, maar de deskundigen weten niet waar de bijen blijven. Dit lijkt mij het simpelste antwoord. Ga er maar eens op letten in de zomer, de bijen die je op de grond ziet lopen, hebben 9 van de 10 keer gekerfde vleugels en willen inderdaad gewoon buitren doodgaan.
Of door gesleep van levend bijenmateriaal, zijn er virussen in West-Europa gekomen die hier niet thuis horen - of waar de hier thuishorende bijenvolken nog geen afweer hebben ontwikkeld. Het vervliegen van bijen en darren met daarop zittende varroa zorgt voor de verspreiding.
Maar dat gebeurd nu nog! en veel te veel ook. Mensen die geen bijen meer hebben door zo'n ziekte, kopen bijen van een ander met wellicht allerlei rotzooi in de ramen. Ook zijn er mensen die vorig jaar deze ziekte hebben meegamaakt hebben, geen bijen meer hebben maar lege kasten. Die kopen of scheppen hier of daar een zwerm en gooien hem gewoon in de lege dooie kast van het seizoen daarvoor. Ik had vorig jaar 2 dooie volken, ik heb raam en raat in een keer in de vuurton gedonderd. Geen gezeik en verder met nieuw materiaal. Kleine volkjes die in het voorjaar niet op gang willen komen idem dito, weg met die ramen en op kunstraat, binnen een mum van 2 weken zijn die gegarandeerd uitgebouwd. Geen gezeik en geknooi met kleine volkjes, niet in de herft en zeker niet in het voorjaar, weg ermee!

Ik kan je vertellen dat na de verhalen van vorig en dit jaar ik gewoon bang ben hoe het afloopt, ik heb mijn best gedaan en gedaan wat mijn inziens kon en dan nog kan het verkeerd aflopen. Ben benieuwd en ben ook benieuwd hoe het de andere zal vergaan.

Zijn dit soort verschijnselen ooit geconstateerd bij korven?

Sucses ermee!
Daan, ik ben het met je eens dat de laatste jaren er minder ontwikkeling in de volken zit maar elk jaar winter ik ze nog uit op 6 tot 8 ramen bijen.
Half augustus zijn bij mij van 40 volken nog eens veel vliegbijen vergiftigd door een aardappelboer die zonodig met dimenthoaat op de luizen op zijn consumptieaardappelen moest spuiten, ik vond het al vreemd dat ze zo sterk vlogen vooral s'morgens terwijl er volgens mij niet zo veel meer was te halen.
Alles is onderling afgewikkeld zelf de honing heb ik afgekeurd voor menselijke consumptie en is afgerekend maar het is onmogelijk omdat allemaal uit de volken te halen.
Waar ik meer mee zat was dat de volken nu buiten de virussen tengevolge van de varroa ook nog zich moeten herstellen van het mankeren van voldoende vliegbijen.
De dode vliegbijen en de meeste dode vliegbijen zien we niet maar sterven in het veld, moeten vervangen worden door de huisbijen en de huisbijen worden weer vervangen in deze noodsituatie door de reeds geboren winterbijen.
Dan is het half augustus heel belangrijk dat er een mooie herfst volgt, nou die hebben we gehad, dus hopelijk valt de schade t.g.v. de bespuiting met dimenthoaat mee.
Van de AID kreeg ik te horen dat na 1 juli dimenthoaat helemaal niet meer gebruikt meer mag worden op luis op aardappels.
Hopelijk zijn er in mijn volken nog voldoende winterbijen geboren en halen de volken zoals normaal tot nog toe de lente op goede sterkte zodat ze de voorjaarsdracht, de belangrijkste dracht hier, goed kunnen benutten.
Toch heb ik in het ondertekend schaderapport opgenomen dat als er in het voorjaar mocht blijken dat als er in het voorjaar mocht blijken dat een aantal volken heel klein of niet uit de winter gekomen zijn ik dan weer bij de boer verhaal kan halen.
Je begrijpt het probleem.
Ik denk dat van een volk dat we moeten afzwavelen omdat het door virussen is geveld een speciale behandeling benodigd wat betreft de raten etc.
Ik denk dat uitsmelten van de raten met stoom voldoende is maar ik begrijp je beweegredenen op het zo drastisch aan te pakken.
Ik ben een aantal jaren geleden (1998)met thymolkristallen begonnen en heb daarmee alleen behandeld tot 2002.
Sommige volken kregen volgens mij toch te veel mijten toen ben ik behalve de thymol( 3 x per jaar vullen van de verdampers vroege voorjaar/ begin juni / herfst dus zoveel mogelijk verwijderd van ev drachten begonnen met oxaalzuur eind november, nu met al die alarmerende berichten ook nog met een blokbehandeling bienenwohl in de zomer als het uitkomt.
Wat moet ik nog meer doen ik zou het niet weten.
Ik heb vandaag mijn volken gecontroleerd en ongeveer 30 % heeft varroaschuifklades en heb een paar varroas gezien.
Maar inderdaad Daan hoe zit het met de virussen, natuurlijk hoe minder varroa hoe minder virussen maar als de bijen het zelf verspreiden in het volk wat logisch is dan kunnen we bestrijden tot onze bijen zelf weerstand hebben opgebouwd.
Toch denk ik dat we met vriendelijke middelen de varroadruk zo laag mogelijk moeten houden.
Ik zal er zeker mee doorgaan.
Dirk

dertiende

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 08 nov 2006, 21:28

Rink Groenveld schrijft in 1939:

De vraag, welke nu rijst, is deze: 'žHeeft onze bij ook een factor voor weerstandskracht tegen ziekten?" Als dat het geval is, kan die factor door kruising worden beinvloed. Als dat het geval is, kan die factor "weerstandskracht tegen ziekten" zelfs vrijwel geheel verdwijnen. Wat wil dat zeggen?
Elk levend wezen heeft een overerfbare eigenschap(factor) voor weerstand meegekregen van de ouders en/of een verworven weerstand opgebouwd door milieu-invloeden. Deze weerstand is gerelateerd aan de biodiversiteit van het ecosysteem van betrokken diersoort en langs evolutionaire weg tot stand gekomen. Wordt een diersoort abrupt uit dat systeem overgeplaatst naar een geheel ander systeem, dan kun je ernstige problemen verwachten. Voor een natuurlijke aanpassing mbt de weerstand aan het nieuwe systeem gaan vele generaties overheen. Een gedomesticeerde aanpassing kunnen we met onze huidige imkermethoden wel vergeten. Inkruising is een gemanipuleerde aanpassing met nog wisselend succes en is een nog moeilijk te stabiliseren factor. Maar waarom zou zo'n vitale, levenseigen- en levenondersteunende eigenschap van beide individuen door kruising verloren moeten gaan??? Virussen tasten in hoge mate het immuunsysteem aan, maar dat is geheel iets anders dan dat deze eigenschap voor weerstand door kruising zou gaan verdwijnen.

In Zuid-Amerika op een eiland voor de kust van Brazilie komen varroatolerante bijenvolken voor. Niet omdat hun weerstand groter zou zijn dan onze bijenvolken, maar om de dood eenvoudige reden dat daar onze virussen (nog) niet voorkomen. Gaat men onze bijen nu inkruisen met deze bijen dan zullen de nakomelingen even vatbaar zijn voor deze virussen. En dat is niet omdat hun weerstand door inkruisen verdwenen zou zijn.

!Piet

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door DaanL » wo 08 nov 2006, 21:30

Het lijkt me dan ook, om dit verschijnsel in het vroege voor jaar tegen te gaan zeer aan te raden om er in december, en zeker voor de imkers die vroeg zijn begonnen met inwinteren, er nog een een flinke bestrijding met oxaalzuur tegen aan te gooien.

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door zoem zoem de bij » do 09 nov 2006, 10:18

Hallo Piet ,
ik denk dat het geen goed idee is om de voedselramen aan de andere volken te verspreiden volgens mij gewoon de was van deze ramen vernietigen raampjes en kasten ontsmetten of afbranden en ook ander materiaal . Hou het in de gaten het zullen terug dezelfde mensen zijn die er verleden jaar mee te maken hebben gehad die de gevoeligste plaatsen zullen zijn voor deze ziekte en zeker wanneer ze niet verstandig zijn om gegaan kwa ontsmetten van hun materiaal .We hebben het einde van deze winter en de volgende winters nog niet gezien .

peter

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Gerard van Gastel » do 09 nov 2006, 13:09

Piet,
Hoe is het gesteld met de volkjes die je deze zomer/najaar verkocht hebt? Is hier ook sprake van besmetting?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » do 09 nov 2006, 13:25

Goeie vraag, Gerard!

De zomervolkjes voor zover ik kon nagaan met mijn zwerm-vangraatmethode niet!
De 4 herfstvolken had ik op tijd behandeld, gezien het feit dat ik deze in het voorjaar toch wilde verkopen en er zeker van wilde zijn dat de kopers althans het eerste jaar geen malheur zouden ondervinden. Bij die behandeling kwam ik heel weinig mijten tegen!

!Piet

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door labrador » do 09 nov 2006, 13:35

Gisteren 4 volken behandeld met oxaalzuur (verdamper)waaronder een volkje van Piet! welke nog nooit is behandeld. Ook een volk met een jonge moer (dochter dus) vanuit dit volk is nog nooit behandeld. Vandaag nog geen mijt gezien op de varroa-planken...

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door de vos roger » do 09 nov 2006, 18:45

labrador schreef:
Gisteren 4 volken behandeld met oxaalzuur (verdamper) Vandaag nog geen mijt gezien op de varroa-planken...
Bijna abnormaal te noemen zoiets !
Hoe weinig mijten er ook mogen zijn ,met een "goede" oxaalzuurverdamping vallen er altijd wel enkele.

roger

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door NoudvanWageningen » do 09 nov 2006, 21:15

Lezers van het forum. Ik heb hier nog niet eerder geschreven, maar door de vraag van Gerard van Gastel werd ik aangespoord. De drie volkjes die ik van Piet kocht zijn in winterrust. De bodemlade controleer ik bijna dagelijks, soms doe ik er een druppeltje Taktic op. In de laatste 2 weken, niet meer dan 10 mijten geteld per volk. Ik verwacht dat ze de winter overleven, hetzij ze verstoord worden. Samen met de varroa is dat nu, volgens mij, de grootste bedrijging.
Noud van Wageningen

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door buckfast_beekeeper » do 09 nov 2006, 22:37

Hallo Noud,

Taktic bevat als werkzame stof Amitraz (125mg/ml volgens google resultaat van een veterinaire site. De gegevens zijn echter alleen voor dierenartsen te consulteren.). Deze stof zit/zat ook in Apivar (3,3%). Tegen Apivar is er reeds een grote resistentie. Dit impliceert dat je meer Amitraz moet gebruiken. Waar ligt de grens? In alle geval is het niet toegelaten.

Van Amitraz is in alle geval geweten dat het vet oplosbaar is. Het stapelt zich dan ook op in de was (zoals Hans reeds aanhaalde). Het enige verantwoorde gebruik van de was... zijn kaarsen. De temperatuur van de vlam zou hoog genoeg zijn om geen schadelijke gassen te verspreiden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten