De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door leendert » wo 03 jan 2007, 12:06

marc schreef: Hij bouwde een hal voor 25 volken. Sinds de komst van die ander imker heeft de collega elk voorjaar meer dan de helft van zijn volken kwijt, waar hij dat voordien nauwelijks kende. De nieuwe imker verloor dit voorjaar 21 van de 25 volken.
Moet dit echt serieus worden genomen???

Ik heb in mijn omgeving naast mijn eigen 45 volken meer dan 100 volken van collega's staan. Nog nooit enige uitval van betekenis gehad, niet bij mij noch bij mijn collega's. Ook dit jaar is alles weer in orde! Een kwestie van effectief en op het juiste moment de varroa bestrijden...

Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 03 jan 2007, 14:08

Dasnouweengoeibericht Leen,
Bij jullie legt de sleutel, vertel hoe jullie het daar doen.

Is er voldoende stuuifmeel?
is er voldoende zon?
is er voldoende dracht in de herfst?
worden er zwermen geschept?
wordt er goed schoon gemaakt?
hoeveel mijten hadden jullie daar?
Waren er kruipers?
is er schimmel waar genomen
Nosema gezien?
Je bestrijd dus goed waarmee?
wordt er geroofd?
gebruiken jullie materiaal van elkaar?
Hoeveel voeren jullie?
Hoe ziet de omgeving wat bos of bebouwing betreft er uit?
Reizen jullie daar ?

Het is zomaar een vraagje hoor Leenderd, maar dan weten wij ook hoe we het moeten doen. We willen graag veel leren op het forum van daar, Dus als je even tijd hebt?

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » wo 03 jan 2007, 14:20

Op de ene stand is de oplossing er gekomen door te verhuizen, voor de stand van Piet is het moeilijker omdat de verstandhouding tussen de imkers daar niet zo goed is (het is blijkbaar overal een probleem). Geen van beiden wil van inkrimpen weten en ook de nieuwe imker zegt op zijn thuisstand geen bijensterfte te hebben, alleen op de nieuwe stand. Moeilijker daar.

Er wordt momenteel op 2 circuits gereageerd over het item, hier op het forum en anderzijds op mijn mail. Ik sluit daarom mijn bijdrage hier af voor dit item en laat dit item open voor alternatief onderzoek. Mensen die wat willen weten over het stuifmeel verhaal kunnen dat onder het item bijensterfte of langs de weg die velen al gevonden hebben.

Leendert, het is helemaal geen reactie op jou verhaal. Ook jou situatie is belangrijk voor het onderzoek, maar ik hoop dat jij en de anderen ook eens nadenken over de bovenstaande gevallen en het zijn geen alleestaande gevallen. Hier is varroadruk helemaal niet de oorzaak. Andere imkersituaties die duidelijk de andere factoren aangeven hou ik dus onbesproken.

Succes iedereen.

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door leendert » wo 03 jan 2007, 17:54

apiario schreef:
Dasnouweengoeibericht Leen,
Bij jullie legt de sleutel, vertel hoe jullie het daar doen.

Is er voldoende stuuifmeel?
is er voldoende zon?
is er voldoende dracht in de herfst?
worden er zwermen geschept?
wordt er goed schoon gemaakt?
hoeveel mijten hadden jullie daar?
Waren er kruipers?
is er schimmel waar genomen
Nosema gezien?
Je bestrijd dus goed waarmee?
wordt er geroofd?
gebruiken jullie materiaal van elkaar?
Hoeveel voeren jullie?
Hoe ziet de omgeving wat bos of bebouwing betreft er uit?
Reizen jullie daar ?

Het is zomaar een vraagje hoor Leenderd, maar dan weten wij ook hoe we het moeten doen. We willen graag veel leren op het forum van daar, Dus als je even tijd hebt?

Bertus
Ik zal een poging wagen'¦'¦

De omstandigheden hier zijn normaal, een dorpse omgeving met hier en daar wat nieuwbouwwijken. Een aantal imkers gaat van begin augustus tot half september naar de heide, bij ons om de hoek... Vroeg in het najaar redelijk veel mais en wat asperges die bloeien. Later ook sneeuwbes. Ook een goede zomerdracht met veel linde. Gewoon dus, zoals op zoveel plaatsen. Zwermen zijn er nauwelijks, onze imkers hebben dat goed onder controle. Schimmel en nosema niet waargenomen. Er wordt niet extreem schoongemaakt, wel alles schoongekrabt. Kruipers zien we eigenlijk nooit. We gebruiken materialen van elkaar, zoals larfjes, maar ook wel eens een raampje met bijen en broed. De meeste voeren geen suiker maar ApiInvert. We bestrijden over het algemeen met een middel dat als iemand er hier op het forum naar vraagt, niemand iets weet of reageert'¦'¦

Verder wordt er veel aan koninginneteelt gedaan en worden van hoofdvolken vegers gemaakt welke weer verder mogen en kunnen uitgroeien en soms zelfs nog eenmaal gesplitst worden. Hoofdvolken worden vaak opgesplitst, van elke 3 tot 4 ramen broed wordt een broedaflegger gemaakt, doppen gebroken na 10 dagen en een nieuwe meestal bevruchte koningin ingevoerd.
De overblijvende hoofdvolken worden na het vegers maken, gecontroleerd op varroa en in de broedloze periode, als de koningin net aan de leg is, evt. behandeld met het middel wat als iemand er naar vraagt enz.


Leendert van den Bosch

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door de vos roger » wo 03 jan 2007, 19:18

leendert schreef: We bestrijden over het algemeen met een middel dat als iemand er hier op het forum naar vraagt, niemand iets weet of reageert'¦'¦
Daar zou ik nu toch wat meer willen over weten...........als het mogelijk is natuurlijk.

roger

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 03 jan 2007, 19:57

Volgens mij is dat niet moeilijk te raden.
Als je goed tussen de regels door leest, moet dat een verboden middel zijn dat zijn bestrijdingskracht heeft bewezen, omdat het een systemisch middel is, namelijk Perizine of Asuntol (coumafos) Er zijn nogal wat imkers (ook in Belgie) die dat middel onder welke naam danook (diazinon en dichloorvos) legaal verkrijgen en illegaal toepassen.

Het kan uiteraard ook Amitraz/Taktic zijn, dat het gemunt heeft op aantasting van de zenuwcellen. In een liter Taktic zit 125 gram Amitraz. Ook dit is nog altijd legaal verkrijgbaar en werkt uitstekend, maar is niet toegestaan in de bijenteelt.

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 03 jan 2007, 20:14

Datisnoueensmooiwerk,

Beste Leenderd,

Kijk hier leren we iets van, je kan nu voor je zelf eens wat gaan vergelijken hoe je het thuis doet. En hoe het bij jullie toe gaat
Harstikkende(dat is niet zo,n mooi woord) bedankt dat je wat openheid wilde geven. Wat daar bij jullie naar voren komt is inderdaad de nog een "beetje wazige" bestrijding. Maar daar komen we ook wel achter.

Ook krijg ik het idee dat jullie eensgezind het zelfde doen en niet ieder op een eilandje. Dat is een grote vooruitgang. Nog maals bedankt

PS.... Wees nou eerlijk als je alleen maar verteld dat er dode volken zijn er er verdere niks over kwijt wil dan heb je er hier op het forum geen flikker aan.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » wo 03 jan 2007, 20:39

Beste Piet,

Of het nu verboden is of niet dat is een ander verhaal. Maar zoals Leenderd het omschrijft moet je toch toegeven dat zij er het beste voorstaan. Ze helpen een hoop theorieën om zeep.

Zeg Piet even onder ons, je had het over een standbeeld. Kan jij daar in Putten niet vast een mooie Eik uitzoeken (Doe maar een Quercus Robur) Ik weet een goede beeldhouwer.:D:D

Bertus

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 03 jan 2007, 21:09

Leendert lijkt me nogal omvangrijk voor zo'n mooie, illegale (zonder kapvergunning) eik! Ik kan er wel een tak afbreken om er nu 'wat dooie mussen' aan te hangen?

Maar 1 ding is nu goed duidelijk geworden en boven water, namelijk de oorzaak van de verdwijnziekte/bijensterfte. Geen stuifmeel tekorten, niet het langer doorbroeden in de herfst, etc, maar gewoon de varroamijt. Maar ja, dat wisten de meesten van ons al 20 jaar.

"Een bij, die als pop geparasiteerd werd door een varroamijt, is duidelijk verzwakt. Deze bij leeft korter, heeft minder ontwikkelde voedersapklieren, is vatbaarder voor vergif en is waarschijnlijk ook gevoeliger voor ziekten." - Bron: Schneider (1986)

!Piet

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 03 jan 2007, 21:42

Hoi Leendert,

Durven jullie daar nog steeds 'Natuurzuivere honing' op jullie etiketten te vermelden????

Ik dacht dat wij van het Apistantijdperk geleerd hadden. Maar schijnbaar toch niet heel veel!!!

Groeten........

Gerard Boswinkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten