De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door labrador » vr 10 nov 2006, 12:17

Vandaag weer gekeken op de varroaladen. 1 volkje met de oude moer van Piet heb ik 3 mijten geteld.
Het volkje met de zuster van deze moer (jonge moer van dit jaar) telde ik 9 mijten.

Op de vraag of dit spul oud is moet ik het antwoord schuldig blijven. Bij de behandeling rookte het voldoende om ervoor te zorgen dat ik uit de stal ben gevlucht...

De oude moer zit op 1 BK
De jonge moer op een HK en een BK.

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door labrador » vr 10 nov 2006, 16:24

buckfast_beekeeper schreef: Hallo labrador,
Is de koningin een zuster of een dochter?
Ik bedoelde de dochter...

Mijn verdamper sluit ik aan op een accu. Als het oxaalzuur is verdampt haal ik de polen los. Gemakkelijk mee te nemen zo'n accu.
De verdamper is gemonteerd op een houten schuiflade die ik zo onder de kasten kan schuiven. Wel even de varroalade eruit halen natuurlijk:D. Op deze manier kan ik ook werken als de volken ergens in het veld staan.

Laatst heb ik ook een volkje behandeld met TacTic. Ik heb dit spul gemengt met zonnebloemolie. Verhouding 1:9 (1 deel TacTic en 9 delen olie). Het was een probeerseltje. Het mengseltje had ik in een bakje waarin ik geknipte papierenzakdoekjes (10 x 10cm)had gelegt. Deze zuigen de heksenbrei[:p] op en dit heb ik vervolgens op de raampjes gelegt. Wel een makkelijke methode, evenals het verdampen.

Door om-en-om deze methodes te gebruiken hoop ik evt. recistentie van de mijt wat te omzeilen.

Ondanks dat ik mij ervan bewust ben dat genoemde methodes niet echt biologisch zijn, ben ik persoonlijk toch meer voorstander van de wat hardere aanpak...


Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 10 nov 2006, 21:29

Betr.: houdbaarheid oxaalzuurkristallen.

Thomas, ook ik meende dat deze kristallen in een goed afgesloten pot een heel lange levensduur hebben. Alleen Piet Jager zet daar een vraagteken bij. Wil dus graag van hem weten hoe lang deze kristallen - volgens hem - bewaard kunnen worden.

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door labrador » vr 10 nov 2006, 22:19

labrador schreef:
Vandaag weer gekeken op de varroaladen. 1 volkje met de oude moer van Piet heb ik 3 mijten geteld.
Het volkje met de zuster van deze moer (jonge moer van dit jaar) telde ik 9 mijten.

Op de vraag of dit spul oud is moet ik het antwoord schuldig blijven. Bij de behandeling rookte het voldoende om ervoor te zorgen dat ik uit de stal ben gevlucht...

De oude moer zit op 1 BK
De jonge moer op een HK en een BK.

....Ondertussen ben ik wat gaan opzoeken over oxaalzuurverdamping en het is gebleken dat er nogal wat tijd overheen gaat voordat de mijten gaan vallen..... E.e.a. heeft te maken met de hongerdood van de mijt.....
Nee, ik stem niet op de partij voor de dieren....[xx(].

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » vr 10 nov 2006, 22:27

Els,

Achter die vraag van mij staat een 'knipoog'
Als je dat in de context zet (leest) van de voorgaande reactie van Labrador, die na een oxaalzuurbehandeling geen mijt tegenkwam en daarbij expliciet vermeldt dat die 2 volken van mij afkomstig waren, dan moet ik daar wel op zo'n manier op reageren.

Waarschijnlijk heb je de knipoog niet opgemerkt!
Lees beide reacties nu nog maar eens!

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 10 nov 2006, 23:29

Piet, excuus. Heb de knipoog over het hoofd gezien. [:I]
Maar ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden hoelang die kristallen goed blijven. Ik heb iets meer dan een jaar geleden 250 gram (of zo) aangeschaft, en als ze net als suiker en zout "eeuwig" goedblijven, kan ik daar dus nog vele generaties winter-varroa's mee naar de eeuwige jachtvelden zenden.

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Barry Sp » za 25 nov 2006, 12:13

Hoi Imkers,

Ik heb ook een bijenvolk wat lijkt te verdwijnen,en ik ben dit jaar ook vroeg begonnen met de varoa bestrijding! Dat volk was een goed sterk volk met veel broed nog in het late najaar en er is nou nog maar twee handen met bijen van over.Ik hoop dat het met de andre 10 bijenvolken beter is.

B.Speet

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door jaap » za 25 nov 2006, 12:25

als iemand denkt last te krijgen van de verdwijnziekte kan men natuurlijk ook nu nog de oxaalzuur methode toepassen van ppo.bijen.als je niets doet is ook niet goed. eventueel behandel je eerst een volk en dan zie je wel weer.

jager

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door LWPisa » za 25 nov 2006, 13:00

Puur oxaalzuur (dihydraat) oxideert niet en valt ook niet snel uit elkaar. Als je ervoor zorgt dat het geen vocht aan kan trekken, een ECHT dichte pot, kan je het jaren bewaren.

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten