Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 jan 2007, 22:26

Ik heb me al dikwijls afgevraagd of het stuifmeel van de genetisch gemanipuleerde mais niet de grote boosdoener is van de oriëntatiemoeilijkheden van de bijen,is dat al voldoende onderzocht?
Tja wat niet allemaal kan.

Gevoelsmatig denk ik dat in gebieden met weinig en weinig gevarieerd stuifmeel wel eens problemen zouden kunnen staan. Het verhaal van Jaap geeft aan dat 'oud' stuifmeel helpt. Dat verhaal is dan ook weer de wereld uit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Jaap deze ramen ook nog voorbehandelt met poedersuiker en of weet ik veel wat.

jp

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 jan 2007, 20:17

kreydt schreef:
Hallo Jaap,

Bij het lezen van uw tekst vroeg ik me af waarom nosema praktisch verdwijnt als er vers stuifmeel voorhanden komt. Zou er dan geen oud stuifmeel meer aanwezig zijn in de raten?

kg
Beste kreydt
Je hebt gelijk dat met het verschijnen van de lente meestal de verschijnselen van nosema verdwijnt,maar in de lente gebeurt zoveel in de natuur.
Maar je moet nooit vergeten dat waarschijnlijk in alle volken de sporenvorm voorkomt, ook moet men roer niet verwarren nosema( bij het ontleden is de endeldarm witgekleurt)
nosema manifesteerd zich het meest in de lente vooral na een lange winterperiode gevolgd door veranderlijke weersomstandigheden
daarom is drijfvoeren in de maanden febr maart gevaarlijk.
Het zijn meestal de kleinere zwakke volken zonder stuifmeel waar het ziektebeeld het sterkst naar vooren komt. Bij een hooge nosema graad helpt enkel een antibiotica kuur en niet enkel vers stuifmeel,maar dan mag men geen honing slingeren

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 jan 2007, 21:50

muppet schreef:
beste jaap

naast het vermelden van je bijenras (vuilnisbak) is het misschien ook leuk om te vermelden dat je voor wat betreft stuifmeel, mogelijk (met enig overdrijven [:I]) in het rijkste stuifmeelgebied van nederland woont, ik ken het eiland waar je woont heel goed en weet dat er door de bloemzaadteelt die bij jullie op uitgebreide schaal plaatsvind, veel stuifmeel van voorjaar tot ver in het najaar aanwezig moet zijn, en ook nog in een rijkelijke variatie

Of is het zo dat al die bloemenpracht niet allemaal stuifmeel levert,zoals je in je bovenstaande stukje schrijft over de viooltjes.
wil je hier wat meer over vertellen.

jouw omstandigheden zouden erg passen in het stuifmeelverhaal wat hier uitgebreid is beschreven en besproken. veel en gevarieerd stuifmeel = minder sterfte ???
groeten
Ik wil best wat meer vertellen ,
Het zou best kunnen dat dit het rijkste stuifmeelgebied is, maar vergeet niet dat de plaatselijke imkers totaal zo'n 200 bijenvolken bezitten ,en dat in de zomer er nog een dikke 100 bijkomen .De bloemzaden die men hier teelt,worden voor ongeveer 60% door honingbijen bevlogen,ik geef toe dat die wel gevarieerd zijn.
Ondangs dit aanbod had ik 5 jaar terug ook een grote sterfte in nov dec,ik had dit zien aankomen omdat er veel bijen besmet waren met het (MVV) Virus, maar ik dacht net als iedereen (ach die paar bijtjes) fout dus .Sindsdien bestrijd ik effectief,en heb nooit geen sterfte meer gehad.
Met imkersgroet uit zeeland

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 jan 2007, 22:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik heb me al dikwijls afgevraagd of het stuifmeel van de genetisch gemanipuleerde mais niet de grote boosdoener is van de oriëntatiemoeilijkheden van de bijen,is dat al voldoende onderzocht?
Tja wat niet allemaal kan.

Gevoelsmatig denk ik dat in gebieden met weinig en weinig gevarieerd stuifmeel wel eens problemen zouden kunnen staan. Het verhaal van Jaap geeft aan dat 'oud' stuifmeel helpt. Dat verhaal is dan ook weer de wereld uit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Jaap deze ramen ook nog voorbehandelt met poedersuiker en of weet ik veel wat.

jp
Na het slingeren doe ik de raten gelijk in de oude vrieskist, ramen met en zonder stuifmeel gaan in de zelfde kist alleen zorg ik er voor dat die met stuifmeel snel te vinden zijn .
Als de vrieskist vol is behandel ik die met zwavelstrookjes tegen de wasmot,de volgende dad gaat er een (hak) potje in met ongeveer 2 cm ijsazijn met daarin een stukje papier van een keukenrol om een grotere verdamping te hebben ,dan gaat de kist dicht tot ik iets nodig heb 1/2 maart ,en alle ramen met of zonder stuifmeel zijn in perfecte staat
Met imkersgroet uit zeeland

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » di 23 jan 2007, 22:09

Jaap,
Ondangs dit aanbod had ik 5 jaar terug ook een grote sterfte in nov dec,ik had dit zien aankomen omdat er veel bijen besmet waren met het (MVV) Virus
Dit zou weer een interessante studiesituatie kunnen zijn.
Je staat steeds op hetzelfde (rijk) drachtgebied doch had 5 jaar geleden een opmerkelijke vroege sterfte (nov/dec).
Het is moeilijk 5 jaar in de tijd terug te kijken met vragen die nu belangrijk blijken, maar ik probeer toch.
1. Is het mogelijk dat er dat jaar meer volken op dezelfde drachten stonden ?
2. Is het mogelijk dat er in aug of sept langdurige regenval is geweest ?
3. Hoe was de bijensterfte meer dan 5 jaar terug ?

Jaap, is het mogelijk hierop nog juist te antwoorden. Geen erg als je het niet meer weet. Verder had ik nog graag geweten of je met MVV de vleugelmisvorming bedoelt. Alvast bedankt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 jan 2007, 22:43

marc schreef: 1. Is het mogelijk dat er dat jaar meer volken op dezelfde drachten stonden ?
2. Is het mogelijk dat er in aug of sept langdurige regenval is geweest ?
3. Hoe was de bijensterfte meer dan 5 jaar terug ?
Ik zal de vragen in dezelfde volgorde beantwoorden.
Vijf jaar terug stond ik alleen op een perseel van +/- 2 ha Echium Vulgare(slangenkruid) met aan de andere zijde +/_ 3 ha luzerne klaver,verder weet ik dat niet meer . Ik sta altijd met 10 tot 15 kasten bij elkaar.En al mijn bijen staan over het algemeen niet verder dan 4 km van mijn woning af.
Er is geen langdurige regen geweest want ik had een normale hoeveelheid honing.en de bijensterfte had ik ook van andere plaatsen maar ik weet niet meer welke bloemen daar stonden,er staan gemiddeld wel een 10 tot 15 verschillende bloemen binnen het vliegberijk van mijn volken
Meer dan 5 jaar terug had ik ook geen sterfte ,want ik behandelde met de toen veelgebruikte apistanstrippen,maar mij bijen waren toen resistent.
met vriendelijke imkersgroet
Ik bedoel inderdaad Misvormde Vleugel Virus

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door A.A. Staals » wo 24 jan 2007, 08:45

Hallo Jaap
Denk jij ook dat er meer bijen sterfte is sinds de bijen resistent zijn tegen apistan,waardoor de bestrijding veel moeilijker is geworden?

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 09:00

Jaap, even samen verder denken.
Je zit dus in een mooi stuifmeelgebied. Voordien had je geen sterfte en je wijt dus de sterfte dat jaar toe aan het feit dat de varroa op al je standen plots resistent werd tegen Apistan. Het is een gedachte maar ik twijfel er hard aan dat dat de reden zou kunnen zijn van de sterfte. De resistentie van de varroamijt wordt over een veel langere periode dan 1 seizoen opgebouwd. De jaren voordien had je dan al bijensterfte moeten constateren.
Dat het weer meezat besluit je uit de hoeveelheid honing die dezelfde was als andere jaren. Slinger je eind augustus of september nog honing van die drachten ?
Gaat het om de nazomer/najaar van 2001 ?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door de vos roger » wo 24 jan 2007, 09:14

A.A. Staals schreef:
Hallo Jaap
Denk jij ook dat er meer bijen sterfte is sinds de bijen resistent zijn tegen apistan,waardoor de bestrijding veel moeilijker is geworden?

ad staals
Ik denk dat de bijensterfte daar helemaal niets mee te maken heeft met resistent worden tegen apistan .Indien dit wel het geval zou zijn dan zouden we hier in Vlaanderen ook meer bijensterfte hebben, wat tot nu toe niet het geval blijkt.Het is een feit dat het inhangen van die strips véél eenvoudiger was dan de behandelingen nu met oxaal-en mierezuur.


roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 10:26

Jaap, ik heb even de weergegevens van de laatste jaren bekeken.

En wat zien we : 2001 had de tweede natste septembermaand sinds de metingen in 1901, alleen 1957 was natter en somberder !!! Ik geef even de neerslag cijfers mee van het meetstation Kerkwerve bij jou in de buurt :

HOEVEELHEID NEERSLAG (aantal dagen neerslag)

juli 2000 : 678 (15)-- juli 2001 : 532 (15) -- juli 2002 : 681 (16)
aug. 2000 : 213 (11)-- aug. 2001 : 856 (14) -- aug. 2002 : 821 (13)
sept 2000 : 819 (18)-- sept 2001 : 2116 (27) -- sept 2002 : 564 (18)

Ik denk dat we niet verder moeten zoeken, de kritische stuifmeelmaanden aug - sept - okt moeten goed zijn en dat was sept. 2001 met zijn 27 dagen regen duidelijk niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten