Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 10:42

Ik wil ook nog wat kwijt over de misvormde vleugels die iedereen te pas en te onpas aan de varroa toeschrijft.
Bijna iedereen wijst meteen naar de varroa omdat in de maand(en) voordat er bijensterfte optreedt nogal wat van die bijen te zien waren.
Dat het DWV (of MVV zoals Jaap het noemd) ermee te maken heeft wil ik best geloven.
Maar we vergeten dikwijls dat dit gebrek al lang voor de varroa in de bijenvolken voor kwam. Wedmore schreef er in zijn 'Manual of Beekeeping' al over en gaf als reden slechte groei en ontwikkeling van de bij door vitaminegebrek en gebrek aan vers stuifmeel !!!
Voor diegenen die de vertaling van Schotman liggen hebben moeten punt 1597 maar eens lezen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door A.A. Staals » wo 24 jan 2007, 12:42

Halloa Marc

Heb jij een verklaring voor het volgende?

Ik weet niet meer precies welk jaar (ik geloof 1981 dus voor het varroa tijdperk)had ik volken met hele ramen darrenbroed met schrompel vleugel. Deze volken gingen niet ten gronde. Als je dat nu ziet is het goed mis.
Het was beslist geen gebrek aan vers stuifmeel.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 12:57

Ad, wat wil je dat ik daarmee doe ? De groei en de ontwikkeling van de jonge bij wordt bepaaldt door het stuifmeel in de voeding, dus...

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Gerard van Gastel » wo 24 jan 2007, 15:26

"Eens denken of je alles wel op kunt op hangen aan vers stuifmeel"

Niet alles natuurlijk, maar hoe meer ik er over lees en hoor, hoe meer ik overtuigd raak van het belang van VERS stuifmeel in de strijd tegen bijensterfte. Vooral in die belangrijke najaarsmaanden.

Ps: met mijn volken nog geen problemen zover.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Ruinerweg » wo 24 jan 2007, 16:13

Hoe meer ik alle verhalen lees, des te meer ik ervan overtuigd raak dat de varroabestrijding heel goed en geintegreerd uitgevoerd moet worden; immers de varroamijt tast de bijen aan die hierdoor kwetsbaarder worden vooral allerlei virussen terwijl verder de varroamijt zelf ook bepaalde nog niet nader gedefinieerde virussen schijnt over te brengen.
Het lijkt mij belangrijk toe dat uitgezocht wordt wat de besmette mijten voor virussen overbrengen; terwijl het mij verder duidelijk lijkt dat gezonde vitale bijen waarschijnlijk minder vatbaar zullen zijn voor virussen.
Is dit bij alle andere levende wezens ook niet zo!

Uiteraard zullen vers stijfmeel, goede huisvesting, hygienisch handelen, en noem het allemaal maar maar op ook belangrijke meebepalende faktoren zijn.
Ik hoop te kunnen melden "goed" de winter uit te komen en geen verliezen te hoeven melden: maar...... je weet het maar nooit.

Groet,
Roel

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 16:20

Ad, je zegt dat er voldoende stuifmeelaanbod was, dus de vleugelmisvorming was toen wellicht niet te wijten aan een stuifmeelgebrek. Ook elke andere vorm van storing in het groeiproces van de larve kan vleugelafwijkingen veroorzaken, bv. een afkoeling.
De aanwezigheid van een grote hoeveelheid darren wijst er alleszins op dat er iets mis was. Hoe wil je dat nog achterhalen na al die tijd ?
Ik onthou uit je woorden vooral dat je met een goed stuifmeelaanbod zat en geen sterfte kende.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 16:41

Roel, de hoofdreden is de verzwakte bij met een onvolwaardig immuunsysteem (door gebrek aan vers stuifmeel) die ziekteverwekkers zoals de varroa en alle andere belagers kans geeft om toe te slaan.

Dat de varroa niet de hoofdoorzaak van alle ellende is, is duidelijk aantoonbaar aan de hand van gevallen zoals :
- imkers die de varroa niet behandelingen en geen sterfte kennen
- imkers die grondig behandelen en toch veel sterfte kennen
- imkers met verschillende standen waarop dezelfde varroabehandeling wordt toegepast en die grote sterfte hebben op de ene stand en op een andere stand niet enz.
Het gaat niet om eenmalige feiten, maar om gevallen die ik veel tegen kom.

Wil ik hiermee zeggen dat een goede varroabehandeling overbodig is ?
Natuurlijk niet, al zit je in een prima stuifmeelgebied, je kan nooit het weer in de hand houden. Wat ben je met een prachtig aanbod aan stuifmeel als één van de belangrijke maanden volledig in het water valt ?

Maar... in plaats van nu ieder jaar blindelings grondig te behandelen en onze bijen alle zuren van de wereld op hun dak te gooien, zouden we wel wat selectiever kunnen gaan behandelen. Ik bedoel hiermee dat als er een rotslechte nazomermaand tussen zit waarbij we weten dat de volgende generatie bijen met een verzwakt immuunsysteem gaat zitten, we dan kunnen anticiperen met een varroabehandeling (of meerdere) om de ziekteverwekkers onder de knie te houden.

Ideaal zou zijn : veel stuifmeel en een continu mooi weertje, waarbij we alle scheikunde uit onze kasten zouden kunnen weren, maar zo is het nu eenmaal niet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 jan 2007, 18:09

A.A. Staals schreef:
Hallo Jaap
Denk jij ook dat er meer bijen sterfte is sinds de bijen resistent zijn tegen apistan,waardoor de bestrijding veel moeilijker is geworden?

ad staals
Hallo ad
Er is zeker meer bijensterfte na de apistan . Mede oorzaak hiervan is dat apistan te gemakkelijk was , er waren te veel imkers die de kaartjes er tweederde van het jaar in hadden. dus mijten werden niet meer gezien .De bestrijding is mijns inziens niet moeilijker maar je moet op tijd (dat wil zeggen tijd voor de bestrijding)werken niet wanneer het jou uitkomt ,dan ben je te vroeg of te laat.
De imkers die op tijd bestrijden hebben waarschijnlijk allemaal minder sterfte.Het intreseerd mij niet waarmee als de varoa mijt voor het grootste gedeelte maar uit het volk verdwenen is want het is de vector van een stuk of vijf virussen.met imkersgroet jaap van Popering

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 jan 2007, 19:32

marc schreef:
Ik wil ook nog wat kwijt over de misvormde vleugels die iedereen te pas en te onpas aan de varroa toeschrijft.
Bijna iedereen wijst meteen naar de varroa omdat in de maand(en) voordat er bijensterfte optreedt nogal wat van die bijen te zien waren.
Dat het DWV (of MVV zoals Jaap het noemd) ermee te maken heeft wil ik best geloven.
Maar we vergeten dikwijls dat dit gebrek al lang voor de varroa in de bijenvolken voor kwam. Wedmore schreef er in zijn 'Manual of Beekeeping' al over en gaf als reden slechte groei en ontwikkeling van de bij door vitaminegebrek en gebrek aan vers stuifmeel !!!
Voor diegenen die de vertaling van Schotman liggen hebben moeten punt 1597 maar eens lezen.
Beste marc weer van vooenaf.
Je twijfelt aan mijn ervaring, ik zal proberen om je een beetje uit te leggen hoe het is.Bij een beginnende resistentie krijg je geen volkensterfte maar een langzame verzwakking van het broed.want er blijven enkel meer mijten over.
Wat betreft het honingslingeren , je bent waarschijnlijk niet met dit gebied op de hoogte , De zeeaster begint +/- 1 sept pas te bloeien en daar wordtook nog van geslingerd de theunisbloem wordt half okt doodgespoten of gemaaid.
Vervolgens noem je Kerkwerve alsuitgangspunt voor het weer , Als je zeeland een beetje kent weet je dat er stromend water tussen twee eilanden is ,geloof het of niet maar een beetje weerkundige weet dat de buien niet altijd over water gaan ,overgens slinger ik het meest in een nattere periode omdat bij ons het grondwater normaal op 1.50 m onder het maaiveld is.
Over de virussen gesproken als je de termen liefst in het engels hebt kan dit( maar volgens mij ben ik in nederland)Maar dan behoor je toch ook te weten dat in de bijenvolken 17 virussen geïsoleerd zijn,en van zes is bewezen dat de varoa daar een vector voor is Dit betekend dat,als een larve verwond wordt door een varoamijt ,er grote kans is dat hij besmet is met een virus (niet altijd) n.l.CPV. APV . DWV . SBV. EN WAARSCHIJNLIJK OOK BQCV . DWV wordt waarschijnlijk het meest genoemd omdat dat het gemakkelijkst te herkennen is en deze komen N.L in de meeste volken voor.
.Overgens ben ik niet van plan om een welles nietes spelletje te spelen
Het is een praktijkervaring van een IMKER.voor de nederlanders de nederlandse namen : chronisch Verlammins Virus .Acuut Bijen Verlammins Virus .Misvormde Vleugel Virus . Zaakbroed Virus. Zwarte Koninginnecellen Virus.
Met Imkersgroet uit zeeland.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 24 jan 2007, 20:46

Jaap, ik heb ondertussen al veel van 'ervaren' imkers geleerd.
Als je zegt dat het miserabele septemberweer van dat jaar bij jou niet speelde, dan laat ik het daarbij. In wil verder je eer als ervaren imker niet krenken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten