Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Lammert van Beek » zo 21 jan 2007, 21:55

kreydt schreef:
Met het bovenstaande citaat, ben ik het helemaal niet eens.
Om terug te komen op het stuifmeel. Dit is een zeer complex geheel en kan alleen volwaardig zijn als alle omstandigheden optimaal zijn en alle enzymen maximaal werken. En het is zeker niet zo dat er in onvolwaardig stuifmeel sommige elementen in kleinere hoeveelheid aanwezig zijn maar dat ze er gewoon niet in voorkomen omdat ze niet aangemaakt zijn in de plant.
Dus er meer van eten help niet!
Hallo Guido,
Stuifmeel is inderdaad een zeer complex geheel, maar laten we ons even beperken tot het stuifmeeleiwit. Stuifmeel bevat ongeveer 25-30% eiwit. Stuifmeeleiwit is een "compleet" eiwit, dat is opgebouwd uit 20 aminozuren, waarvan 10 aminozuren essentieel zijn voor de honingbij. Deze 10 essentiële aminozuren kan de bij niet zelf maken en deze aminozuren moeten dus via de voeding (stuifmeel) worden opgenomen. De andere 10 niet essentiële aminozuren hoeft de bij niet per se via de voeding op te nemen, want deze aminozuren kunnen in het lichaam van de bij worden gevormd uit andere stikstof bevattende verbindingen, b.v. andere aminozuren.
Als nu een bij stuifmeel eet met te weinig van een bepaald essentieel aminozuur, dan zal die bij meer stuifmeel moeten eten om voldoende van dat ene essentiële aminozuur binnen te krijgen.
In de praktijk zal het overigens meestal zo'n vaart niet lopen, want het gemiddelde stuifmeeleiwit bevat ruim voldoende van alle 10 de essentiële aminozuren.
kreydt schreef:
Ook over de vergelijking met een gekookt ei, heb ik ook bedenkingen. De vetten in de pollen, veresteren namelijk vrij snel door de aanwezigheid van zuurstof. Het gevolg is dat "uw voedzaam ei" er nog wel is maar dat het ingepakt is in een plastieken doos en nog moeilijk volledig kan verteerd worden.
Het was niet mijn bedoeling om stuifmeel te vergelijken met een gekookt ei. Ik wilde aangeven dat denaturatie door verhitting niet per se nadelig is voor de voedingswaarde van eiwitten, met het kippenei en vlees als voorbeeld.
Het vetgehalte in stuifmeel is laag en vetten en eiwitten in de voeding gaan geen binding aan. Daardoor zullen de eiwitsplitsende enzymen in het spijsverteringskanaal van de honingbij altijd bij het eiwit kunnen komen.
Lammert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 jan 2007, 00:18

Als nu een bij stuifmeel eet met te weinig van een bepaald essentieel aminozuur, dan zal die bij meer stuifmeel moeten eten om voldoende van dat ene essentiële aminozuur binnen te krijgen.
In de praktijk zal het overigens meestal zo'n vaart niet lopen, want het gemiddelde stuifmeeleiwit bevat ruim voldoende van alle 10 de essentiële aminozuren.
Graag reageer ik op het stukje van de Middas Dekker van Bijenhouden.nl (alleen nog vleugje droge humor ontbreekt.) Tja dat is dus maar de vraag. Ook ik denk dat bij normale dracht alle aminozuren zo'n beetje wel binnen komen....maar het schijnt dat zodra de lente is afgelopen (in het bekende boek van Gould) de menu's op de menukaart drastisch inkrimpen. Ik heb in de zomer onderzoek gedaan naar pollenbeschikbaarheid. Het grote gros komt bij algemene panten vandaan: Phacelia, wilgenroos, klaver, mais en dan houd het al snel op......... in het late najaar is het helemaal pover. Mijn bijen vliegen hoofdzakelijk op klimop. Ik praat nu over het platteland. Het stadse milieu zal andere resultaten opleveren. Ik vraag me dus af of bijv. hoofdzakelijk klimop wel alle aminozuren voorradig heeft.

jp

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door kreydt » ma 22 jan 2007, 13:41

Hallo Lammert,

Het is zeker niet mijn bedoeling om in ieder geval gelijk te hebben maar volgens mij kan het stuifmeel van lentebloeiers geen 100% goede samenstelling hebben in de winter omdat de plant gewoon niet alle elementen kan produceren die er voor nodig zijn.

Het feit dat je bij kunstmatige kruisbestuiving maar enkele uren hebt ( zonder de bewaarmethodes, die gangbaar zijn, toe te passen ) om een succes volle handbestuiving te krijgen, zegt genoeg over de snelheid waarmee de pollen hun kwaliteit verliezen en dan vertrekken we met volwaardig stuifmeel en in de optimale omstandigheden.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de basis elementen in de voedingstoffen aanwezig blijven in het geheel, maar of ze nog dezelfde bio-waarde hebben na een thermische behandeling, is twijfelachtig. En dit is zeker het geval bij aminozuren waarbij reeds een kleine hoeveelheid energie ( warmte, licht ), de waterstofbruggen verbreekt en de bio-actieve vorm van het aminozuur verandert en het dus zijn specifieke eigenschappen verliest.
Je minimaliseert ook de aanwezgheid van de kleine hoeveelheid vetten in het stuifmeel. En toch zijn die vetten, de reden dat je stuifmeel luchtdicht moet bewaren. De zuurstof verestert de vetten tot een soort plastiek ( poly-moluculaire ketens ) dat de toegangspoortjes in de bast van het stuifmeel verstopt zodat de inhoud moeilijker of niet beschikbaar is.



kg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Oude Essink » ma 22 jan 2007, 17:11

Ik ben maar een leek op biochemisch gebied en daarom snap ik er geen donder van; al vele miljoenen jaren houden ook als volk overwinterende honingbijen haar nesten overeind met het voorhandene stuifmeel; en nu opeens, sinds enkele decennia, deugt dat stuifmeel niet meer!!
Wie legt mij dat uit: luchtvervuiling, bodemvervuiling, genenaantasting, een soort pollen-varroa die alles verziekt ?!?[|)]
Of ouwehoeren jullie maar wat? [V]
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen2.jpg[/img]
Geef ze betere pollen





Hennie oes

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 jan 2007, 19:09

Bij dezen wil mijn stuifmeel ervaringen vanuit de praktijk toch hieraan toevoegen
Ik verzorg o.a.de bestuiving van bloemzaden onder glas, waaronder div soorten viola (viooltje)
Eind maart worden de bijen dan onder glas in een tunnel van 100 tot 200 m2 geplaatst ,in de meeste gevallen geeft de viool geen stuifmeel. Na een week of 3 als de vooraad stuifmeel op is stopt de koningin met eier leggen .
Dit vang ik op door in de herfst (aug sept)bij het slingeren de ramen met veel stuifmeel apart te houden ,en te bewaren in een kapotte vrieskist.
Als de koningin gestopt is geef ik een raampje oude stuifmeel, en de volgende dag is zij weer aan de leg ,dit herhaal ik tot er voldoende nieuw stuifmeel is, maar dat geeft geen enkel effect op de afname . Deze volken blijven staan tot eind julie ,gaan dan naar buiten worden wat bijgevoerd en worden gewoon overwinterd .
Dit betekend dat oud stuifmeel zonder schadelijke gevolgen gevoerd wordt aan de larven,en als er onvoldoende goed stuifmeel voorhanden is .het volk dit zelf oplost
.Stuifmeel wat onvoldoende is zoals van de theunisbloem wordt niet verzameld of in de raten opgeslagen.
Ik imker zo al vele jaren ,met een xx aantal volken , en het heeft bij mij geen enkele invloed op de zo genaamde verdwijnziekte .
Wel moet ik vermelden dat ik hoofdzakelijk imker met het beroemde vuinisbakken ras.
Met vriendelijke imkersgroet jaap van popering.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door de vos roger » ma 22 jan 2007, 19:29

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Het grote gros komt bij algemene planten vandaan: Phacelia, wilgenroos, klaver, mais en dan houd het snel op.
Ik heb me al dikwijls afgevraagd of het stuifmeel van de genetisch gemanipuleerde mais niet de grote boosdoener is van de oriëntatiemoeilijkheden van de bijen,is dat al voldoende onderzocht?
roger

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door kreydt » ma 22 jan 2007, 20:07

al vele miljoenen jaren houden ook als volk overwinterende honingbijen haar nesten overeind met het voorhandene stuifmeel; en nu opeens, sinds enkele decennia, deugt dat stuifmeel niet meer!!

Goede avond Hennie,

Hoeveel keren in die miljoenen jaren, hebben de bijen kerst en nieuwjaar gevierd met vers stuifmeel?

Volgens alle boekjes moeten ze van oktober tot de vroege lente, thuis blijven en geen kindjes maken. Maar mijn bijen kunnen blijkbaar niet meer lezen.


kg

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door kreydt » ma 22 jan 2007, 20:19

Hallo Jaap,

Bij het lezen van uw tekst vroeg ik me af waarom nosema praktisch verdwijnt als er vers stuifmeel voorhanden komt. Zou er dan geen oud stuifmeel meer aanwezig zijn in de raten?

kg

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » ma 22 jan 2007, 20:45

Er is niets mis met een discussie, al gebeurt ze boven de hoofden van velen, als ze de grond van de zaak maar raakt.

In de miljoenen jaren dat de bijen er zijn hebben ze altijd virussen en bacteriën en parasieten met zich mee gedragen en hebben ze daartegen een verdedigingsgordel opgebouwd, n.l. hun immuunsysteem.
Het ganse aardse leven is gebaseerd op belagen en verdedigen.

Onderzoekers leggen in hun labo's meer en meer van die belagers bloot. Het is niets nieuws, ze zijn er altijd geweest.
Altijd heeft de natuur en de weergesteldheid gespeeld met die ziektedrempel van de bijen en altijd zijn er bijen daardoor gestorven.
Al vanaf het ogenblik dat imkers b.v. voorjaarssterfte constateerden, was er sprake van roer en Nosema, het is er altijd geweest.
Door het aanbod van vers en gevariëerd stuifmeel dat we de laatste 10-tallen jaren met zijn allen hebben verhoogd door de aanplant van allerhande voorjaarsplanten, krijgen we de Nosema stilaan onder controle. We hebben m.a.w. de natuur een handje geholpen.

Dit moet nu ook gebeuren met de najaarbloeiers want daar zitten we nu met een 'gat' dat moet opgevuld worden. Hiertegen is geen historische uitleg mogelijk in de zin van 'de natuur past zich wel aan'. Hij doet dat inderdaad maar bijlange niet in het tempo van de temperatuurverhoging die we nu kennen. Deze plotse temperatuurverhoging kent geen voorgaande in de geschiedenis van de aarde. Wetenschappers spreken van een verhoging die nu op 100 jaar tijd even groot is als in de periode van de laatste ijstijd tot nu !
Die vorige aanpassing van de vegetatie was voor de natuur geen probleem, ze had er de tijd voor. Wat nu gebeurt is wat anders.

Gaan we nu met een paar generaties imkers nog slechts de helft van onze bijen houden en wachten tot de natuur vegetatief is veranderd of gaan we er eindelijk met zijn allen eens iets aan doen.

Er moet dringend gehandeld worden, wat deze winter al kan aangeplant worden moet nu gebeuren, geen jaar uitstellen. Als wij allen als imkers de ernst van de zaak niet begrijpen, en eens dringend gaan de dezelfde richting uitkijken, hoe kunnen we dan anderen daarvan overtuigen ?

Het oorspronkelijke pdf bestand werd ook uitgebreid en aangepast naar de lezingen toe, misschien moeten sommigen het maar eens opnieuw lezen.

muppet
Berichten: 15
Lid geworden op: za 02 okt 2004, 20:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door muppet » ma 22 jan 2007, 21:01

beste jaap

naast het vermelden van je bijenras (vuilnisbak) is het misschien ook leuk om te vermelden dat je voor wat betreft stuifmeel, mogelijk (met enig overdrijven [:I]) in het rijkste stuifmeelgebied van nederland woont, ik ken het eiland waar je woont heel goed en weet dat er door de bloemzaadteelt die bij jullie op uitgebreide schaal plaatsvind, veel stuifmeel van voorjaar tot ver in het najaar aanwezig moet zijn, en ook nog in een rijkelijke variatie

Of is het zo dat al die bloemenpracht niet allemaal stuifmeel levert,zoals je in je bovenstaande stukje schrijft over de viooltjes.
wil je hier wat meer over vertellen.

jouw omstandigheden zouden erg passen in het stuifmeelverhaal wat hier uitgebreid is beschreven en besproken.
veel en gevarieerd stuifmeel = minder sterfte ???

groeten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten