Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » za 10 feb 2007, 09:45

Jelte :
Ik ben zelden een volk tegengekomen met stuifmeeltekort.
Kijk naar de natuur :
- sinds de 2e helft van de vorige eeuw zijn we onze diversiteit aan veldbloemen kwijtgespeeld
- op veel plaatsen komt de natuur nu tekort in de belangrijke maanden aug - sept - okt ?
- het soltaire bijen- en vlinderbestand dat achteruit gaat...
Je gaat komend jaar bij enkele volken extra stuifmeel toedienen. Bij sommige volken haal je stuifmeel weg of laat je ze het niet krijgen. Dit kun je doen van ongeveer juli tot en met oktober. Kijken wat er gebeurd.
Je voorstel is onuitvoerbaar, de winterbijen hebben vers en gevarieerd stuifmeel nodig ? Waar kan je dat halen ?

Wat ik nu doe is het volgende :
Bij elke onderzochte stand gaat de meeste tijd naar het onderzoek van het drachtgebied samen met de imker. Verder wordt de manier van imkeren, behandelen en wijzigingen op de stand en in het drachtgebied bekeken.
De drachtplanten in de belangrijke maanden worden allemaal genoteerd en er wordt een cijfer aan toegekend naarmate hun voorkomen.
Verder worden het aantal imkers (volken) bekeken die van die belangrijke drachten moeten leven.
Ik leidt hier een 'stuifmeelwaarde' uit af die gelijk is aan het bekomen totale drachtplantencijfer gedeeld door het aantal volken.
Door dit te blijven doen voor alle onderzochte en te onderzoeken gevallen wil ik een grenswaarde bekomen waaronder de kans op sterfte groot wordt.

Mensen die vinden dat ik de info die ik verstrek en verdedig 'door de strot duw' moeten dit item dan maar verder niet lezen en al hun aandacht naar iets anders richten.
Ik herhaal graag de gevallen die niet uit te leggen zijn met de andere onderzoeken :
- imkers die de varroa prima bestrijden krijgen ook klappen
- er zijn imkers die helemaal niet bestrijden en weinig sterfte kennen
- imkers met verschillende standen en eenzelfde varroabehandeling, zien sommige standen ten onder gaan, andere doen het goed
- imkers met standen kort bij elkaar, de één met veel sterfte, de ander niet (overdracht van virussen)
- imkers die hun standen bevolken met Duitse 'varroa-tollerantz' en Poolse Primorskybijen krijgen te maken met abnormale sterfte
Ik besef hoe langer hoe meer dat het stuifmeelverhaal voor velen te vroeg komt, we moeten eerst nog een 10-tal jaren onderzoek naar virussen en bijensterfte achter de rug hebben, denk ik.

Het is voor mij geen reden om het niet te brengen, ik weet dat een meerderheid aan imkers en veel bonden nu al volop bezig zijn met het verbeteren van hun drachtgebieden, het is dat wat voor mij en hen telt. Alle anderen moeten maar blijven verder doen en verliezen incasseren of misschien kunnen ze wel mee genieten van de buurimker die nu volop bijplant [:)]

Ik zie ook dat telkens als ik op dit 'open' forum tussenkom bij een ander item over de sterfte en de gedachtengang daar met argumenten vast zet, mijn reacties en ook die van sommige anderen er dan gewoon tussen uit gegooid worden. Dan komt alles hier terrecht, zodat dit item meer op een vuilbak begint te gelijken.
Zou er niet beter een nieuw item geopend worden waar de discussie niet uit de weg wordt gegaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » za 10 feb 2007, 16:04

Beste Marc je maakt er zelf een "vuilbak" van! Je deponeert in verschillende rubrieken je mening over het gebrek aan stuifmeel en de gevolgen daarvan.
Daarop wordt dan weer gereageerd.
Ik meen dat je gister zelf opperde dat je in een verkeerde rubriek bezig was je antwoord te posten.
Gisteravond heb ik alles wat opeenvolgend - antwoord vraag antwoord - wat slaat op stuifmeel gebrek - weer in deze rubriek gezet
Nu doe ik hem op slot zodat je een nieuwe "Bijensterfte - stuifmeelgebrek 2" kan maken.[:)]
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten