Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 02 feb 2007, 15:37

Jelte :
..ook uit meer recent onderzoek van deze onderzoeker blijkt dat honingbijen in het veld geen onderscheid kunnen maken in de voedingswaarde van de pollen van de verschillende bijenplanten. Het lijkt erop dat geldt: des te meer des te beter...
Ik weet niet of bijen wel zo blindelings en zonder onderscheid te kunnen maken op pollen vliegen.
In de practijk zie je bv. dat bij sommige imkers de bijen heel wat stuifmeel van de laurierkers halen. Ik heb hier een prachtige partij laurierkers op 30 m van de stand staan, in volle zon en prachtig bloeiend. Wel ik kan me niet herinneren er al ooit 1 honingbij op gezien te hebben, omdat ze elders betere pollen vinden.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Dirk Blanken » vr 02 feb 2007, 18:28

Inderdaad Marc, ik denk ook dat het afhankelijk is van de standplaats en wat er in de buurt staat en wat ze uitkiezen en daar kunnen wij geen peil op trekken.
Zo zag ik vaak dat als de bijen op het koolzaad stonden ze toch massaal meidoorn bevlogen, wat volgens de boeken toch niet zo'n goede drachtplant is.
Misschien geeft het stuifmeel van crataegus toch net weer wat andere mineralen die ze nodig hebben, zelfs op madeliefjes, heel vroeg in het voorjaar, heb ik ze zien vliegen dat zie je zelden.

Dirk



dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door de vos roger » vr 02 feb 2007, 19:28

Ja je vraagt je soms af waarom......
Zo stond ik ook eens op het koolzaad mijn bijen te observeren,ze kwamen overvloedig met koolzaadstuifmeel binnen ,maar bij een kas zag ik heel regelmatig bijen binnenkomen met het paarse stuifmeel van de paardekastanje die ik nergens in de onmiddellijke omgeving kon waarnemen .Waarom op iets anders vliegen als hier dichtbij zo'n overvloed is ??

roger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » vr 02 feb 2007, 22:26

Het geur en smaakzintuig van bijen is extreem ontwikkeld.
Ik stel mij voor dat ze onmiddellijk 'proeven' en aan elkaar doorgeven als ze iets missen of ergens 'trek' in krijgen.
Als zwangere vrouwen het kunnen, kunnen bijen het zeker.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Ria van den Berg » za 03 feb 2007, 07:25

" Pernal heeft dus veel meer onderzoek naar de kwaliteit van pollen gedaan. "

Steve is op het ogenblik hoofd van de bijenafdeling van de onderzoeksboerderij in Beaverlodge. Ze werken daar vnl. aan ( oxytetracycline resistent) Amerikaans vuilbroed op het ogenblik.
Rob Currie zit nog steeds bij de Universiteit van Manitoba. Hij heeft de "threshold" voor varroa op de prairies ontwikkeld en doet o.a. onderzoek naar mierezuur gassen in overwinteringsgebouwen en hij werkt mee aan een project om varroatolerante bijen te kweken.
Robin Underwood, een PhD studente zit nu bij de groep van Penn State die kijkt naar het Colony Collapse Disorder.
Steve en Rob waren alletwe in Langley bij de vergadering van Canadian Honey Council.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » zo 04 feb 2007, 11:02

Observatie van de winterbijen van 1 kast.
Ik kreeg op 09.09.2006 een donker volkje op 6 ramen aangeboden. Het uiterlijke van de bijen lag ergens tussen het zwart en het carnica in, zeker geen italiaanse invloeden. Omdat het om een erg stekerig volk ging werd de moer vervangen door een jonge moer van juni 2006 die al een klein 'oranje' volkje had opgebouwd in mini-plus.
Bij observatie van de eerste uitvluchten dit jaar kan het aantal donkere bijen geraamd worden op 1 op 10 !
De meeste winterbijen zijn dus van na 09.09.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 feb 2007, 15:38

Inderdaad Marc, ik denk ook dat het afhankelijk is van de standplaats en wat er in de buurt staat en wat ze uitkiezen en daar kunnen wij geen peil op trekken.
Zo zag ik vaak dat als de bijen op het koolzaad stonden ze toch massaal meidoorn bevlogen, wat volgens de boeken toch niet zo'n goede drachtplant is.
Misschien geeft het stuifmeel van crataegus toch net weer wat andere mineralen die ze nodig hebben, zelfs op madeliefjes, heel vroeg in het voorjaar, heb ik ze zien vliegen dat zie je zelden.

Dirk
Onderzoeksresultaten moeten niet altijd even zwart wit worden gezien. Wij kunnen daar dus WEL een peil op trekken. Maar oo khier bevestigen uitzonderingen (die eigenlijk helemaal niet zo uniek zijn) de regel.
Ik heb onderzoek gedaan naar de stuifmeel en nectar beschikbaarheid van 100den wilde planten. Er is een duidelijk postitief verband tussen aanbieding en bezoeksdruk. Hoe meer planten hebben te bieden hoe aantrekkelijker voor honingbijen en des te meer ze er op gaan vliegen. Nogmaals in sommige gebieden kunnen afwijkingen ontstaan. Zo worden bepaalde planten als Bernagie en Tijm altijd goed bezocht, maar andere soorten als linde of laurierkers niet altijd, terwijl imkers dat wel graag zouden willen zien.

Ik ga even in op de volgende door julli genoemde soorten: madeliefje, koolzaad, meidoorn. Madeliefje is een prima drachtplant als het ergens massaal voorkomt. Ik had flinke porties in mijn stuifmeelmonsters veel stuifmeel van het madeliefje. Vaak wat okergeel stuifmeel. Kan dus best Dirk. Trouwens wel een teken van schrale (zanderige) omstandigheden. Meidoorn: ik heb de bijen nog nooit op meidoorn zien vliegen. Ook zie ik ze nooit op fuitekruid, ook zo'n pseudo-drachtplant. Beide planten kunnen bijen op vliegen volgens waarnemers; op de eilanden schijnen bijen op Meidoorn te vliegen. Er is trouwens een een-stijlige en twee-stijlige meidoorn. Met name de een-stijlige (die nauwelijks nog voorkomt in Nederland aangezien deze boom nogal ziektegevoelig is) schijnt wel een goede drachtplant te zijn. Misschien heb jij hier mee te maken Dirk. Zou kunnen. Koolzaad. Soms kan de druk op koolzaad erg toenemen als er veel bijen en wilde insecten op vliegen. Bovendien kan je met een ras te maken hebben wat minder aantrekkelijk is voor bijen in termen van stuifmeel en nectar aanbod.

jp

Marc. Wat ik jou kan adviseren. Ga eens stuifmeelvallen in je eigen drachtgebied plaatsen. Neem van mij aan dat er een wereld voor je open gaat............ Je zal een heel ander inzicht krijgen in je drachtgebied. Stuifmeelkorrels van een paar uur eens in de twee weken proberen te analyseren. Dit is een lastige klus. Doe dit eens een jaar lang en je zult zien waar juist de betere en de minder goede drachten van je bijen zitten. Je kunt dan extra goed bijsturen. Je kunt kijken welke excellente drachtplant je mist....en er zijn veel meer drachtplanten dan alleen maar euodia's.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 feb 2007, 15:43

PS Roger (hoe spreek je jouw naam trouwens uit?)

stuifmeel van de paarde kastanje schijnt nogal altijd rood te zijn.

jp

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door de vos roger » ma 05 feb 2007, 08:53

Ja Pieter,je hebt gelijk,ik mistte hier van kleur ,het moest bordeau zijn.[:I]
Maar van de paardekastanje daar ben ik zeker van.
En als je me tegen het lijf loopt mag je gerust rozé zeggen zoals iedereen hier.[;)]

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 feb 2007, 10:52

Roger ik heb een scan gemaakt ik meen 2 jaar geleden van verzamelde stuifmeel klompjes. Deze heb ik van de achterpoten van een op een kastanje boom verzamelde bij, gehaald.
Afbeelding
De kleur stuifmeel in de bloem wijkt altijd af omdat bijen stuifmeel bevochtigen om het goed te doen "plakken". Je mag bij dit plaatje zelf je kleur bepalen. [:)]
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten