Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 22 dec 2006, 18:49

Voor België is de trein op de rails gezet omdat de doelgroepen hier 'bestookt' worden, maar Nederland laat weinig van zich horen.
Misschien heb ik als doelgroep dit forum wel over het hoofd gezien en meent de forumredactie hierin geen verantwoordelijkheid te moeten dragen. Buiten de respons van enkele forumleden, en natuurlijk de schitterende layout van Bertus en Hennie's herhaalde 'schreeuw' om stuifmeel in zijn handtekening, blijven de kopstukken hier opvallend stil.
Is het niet mogelijk dat er voor elke Ndl. provincie iemand wordt gezocht om e-mail adressen op te sporen van gemeenten, groendiensten, landschapontwikkeling, tuinplanners, tuinaanleggers, bosbeheer.... (m.a.w. de doelgroepen uit het document) en hen het document door te sturen. Dan zou de verspreiding in België en Nederland gelijk lopen.
Of is dit te veel gevraagd ?
Een georganiseerde aanpak leidt tot meer dan te denken 'een ander zal het wel doen'. Het forum kan hier een grote rol in vervullen. Het is misschien ook haar plicht om die rol te spelen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » za 23 dec 2006, 00:48

Marc schrijft: Misschien heb ik als doelgroep dit forum wel over het hoofd gezien en meent de forumredactie hierin geen verantwoordelijkheid te moeten dragen.

Hoe bedoel je? wat moet de forumredactie in deze meer doen dan jou de gelegenheid geven je oproep uit te dragen? Ik voel mij persoonlijk aangesproken![:)] Ik vind namelijk dat we al op de achtergrond druk genoeg zijn, al merk jij dit niet.[:p]

In Nederland moet je op het moment dat er een plan ligt om een wijk, straat aan te leggen als de "kippen" er bij zijn om de beplanting in het voordeel van bijen nog te wijzigen. Als het plan eenmaal door de gemeenteraad is goedgekeurd is er geen wijziging meer mogelijk. Ik zou zeggen kom eens kijken hoe onze lanen en plantsoenen beplant zijn.
Hans, lid forumredactie

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » za 23 dec 2006, 09:40

Dag Hans, ondanks goede initiatieven hier en daar is ook het pollenprobleem in Ndl nog zeer groot, zie de bijensterfte maar, die in ndl. %-gewijs hoger ligt dan in België (heb ik ergens gelezen).
Dus er moet ook bij jullie nog heel wat gebeuren.
Wat er op de achtergrond gebeurt daar hoop ik op maar dat zie ik natuurlijk niet. Jij hebt er mogelijk een betere kijk op dan ik, laat gerust weten waarover het allemaal gaat.

Wat het forum betreft vind ik actief deelnemen toch nog wat anders dan 'de mogelijkheid bieden' dat iemand een tekst op het forum zet. We mogen het forum ook niet overroepen, je ziet het aan de reacties die er komen van een klein groepje actieve leden. Actief deelnemen is ervoor zorgen dat het document juist verder draagt zodat het vooral in de doelgroepen gehoord wordt.

Een actieve stap op het forum zou kunnen zijn dat het document bij de directe downloads komt. Dat zou de waarde verhogen en het beter bereikbaar maken voor iedereen die hier binnen een jaar naar zoekt.
Een andere atieve stap zou zijn dat de forumredactie zelf de waarde van het document inziet en dat de neuzen in dezelfde richting gaan wijzen, ik denk dat hier het probleem ligt !
Men zoekt liever ingewikkeld naar een nieuwe virus of een sproeistof die als zondebok zou kunnen aangewezen worden zodat een pilletje of een druppeltje de oplossing biedt.
Het is zo simpel : pollen en we kunnen er met zijn allen iets aan doen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » di 26 dec 2006, 11:41

Marc, je schrijft: (.....) ondanks goede initiatieven hier en daar is ook het pollenprobleem in Ndl nog zeer groot, zie de bijensterfte maar, die in ndl. %-gewijs hoger ligt dan in België (heb ik ergens gelezen). Dus er moet ook bij jullie nog heel wat gebeuren.

Door dit te schrijven ga jij er van uit dat verkeert - te weinig stuifmeel =pollen de oorzaak is van het in de winter verdwijnen van bijenvolken! Je legt hierbij de oorzaak bij de "ander". Zou eens je over jou horizon = stuifmeelgebrek/slecht/verkeert een heen willen kijken? Ik heb een broer die in Zoetermeer imkert.
In die woonplaats van mijn broer in 1964 nog 8000 -nu 100.000 inwoners.
In 1974 had ik op de cursus bijenteelt iemand uit Zoetermeer die op het bureaugroen voorziening werkte. Zoetermeer is nu een van de weinige gemeentes die zoveel dracht = stuifmeel in zijn groen heeft. Van maart tot eind oktober is er dracht. Inwinteren met suiker is niet nodig -mits het goed vliegweer is- .

Er wonen 20 imker die nu regelmatig - ook mijn broer - veel verdwijningen - van bijenvolken hebben. Dit ligt niet aan te weinig, slecht, verkeert stuifmeel!
Ik bestrijd jou stelling dat de verdwijning van bijenvolken aan het stuifmeel zou liggen.
Natuurlijk moet je - ijzer smeden als het heet is - en trachten om het drachtgebied te versterken maar bedenk wel dat dit pas na 20 jaar tot volle wasdom komt.
Hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 26 dec 2006, 13:04

Eerst een verhaal ter introductie. Vorig jaar kreeg ik van een imkercollega het verwijt dat ik te weinig aan of voor 'bijen' zou doen. Of laat ik het zo zeggen: deze imker deed zichtbaar meer voor de bijenhouderij. Akkoord.
Naast een drukke baan houd ik een twintigtal kasten. Voor mijn werk ben ik al een half jaar lang bezig met bijenonderzoek: de eerste gegevens heb ik gepresenteerd op de entomologendag j.l.. Verder heb ik in januari een gesprek met het hoofdplantsoenendienst over hoe mijn oude gemeente insectenvriendelijker te maken. Wie werkt er nou harder voor onze bijen?? Tja. Veel is achter de schermen, net als de webredactie. Een beetje onzichtbaar, maar zeker niet onbelangrijk. Teveel deze '˜achter-de-schermen-mensen' achter de broek aanzitten is niet altijd terecht. Ik geef toe dat mijn manco is dat ik te onzichtbaar werk en te individualistisch ben. Voor anderen imkers kan ik niet spreken, maar ik vermoed eenzelfde trend. Het schijnt ook een imkertrekje te zijn.
Hierop voortbordurend; wat ik de laatste jaren gemerkt heb, is dat het forum zeker geen vereniging of instituut is met een uitvoerende verantwoordelijkheid c.q. functie. Het forum is een verzameldepot van informatie en tevens een klankbord waar imkers terecht kunnen met vragen en opmerkingen. Ik heb ook wel eens een balletje opgegooid: bijv. zou ik het toejuichen dat er op het forum bepaalde punten zouden worden ingebracht voor een algemene ledenvergadering (maar ja van welke vereniging?) en deze van te voren door de forumers te bediscussiëren. Of het inbrengen van voorstellen van onderzoeksvragen voor PPO-bijen. Of een nauwere uitwisseling van artikelen tussen het blad Bijen en het forum. Dit zou mijn inziens mogelijk zijn alhoewel ik ook meteen opmerk dat het de onafhankelijkheid van het forum kan aantasten.
Toch is het niet alleen kommer en kwel. Ik vind het Groentje project wel een mooi voorbeeld van een het werken op projectmatige basis. Echter beleidsmatig kan je ook dit project niet noemen. Verder meld Henk van der Scheer zich zo nu en dan met beleidmatige thema's wat ik overigens erg waardeer. In de beleidmatige hoek is jouw ´project´ ook zo´n beetje te plaatsen. Vooralsnog worden er geen beleidsmatige projecten uitgevoerd op het forum. Maar wat niet is kan nog komen.

jp

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » di 26 dec 2006, 13:32

Hans, ik denk dat er weinigen meer over hun horizon heenkijken als ikzelf. Ik zit namelijk in een goed stuifmeelgebied en probeer daar het antwoord in te vinden voor wat velen elders meemaken.
Als ik zie hoeveel mails hier al vertrokken naar de geoogde doelen in gans België dan blijft dat ook niet iets dat zich binnen mijn tuin blijft afspelen.
Je reduceert alles kort tot stuifmeel=wintersterfte=fout.
Ik herhaal daarom nog eens kort mijn boodschap voor wie nog niet de tijd had om het volledig te lezen :

In de kritische maanden augustus, september, oktober hebben onze bijen een gebrek aan goed stuifmeel wat zorgt voor verzwakte winterbijen waardoor andere factoren meer vat krijgen en dat leidt tot wintersterfte, dus verbeter met zijn allen het stuifmeelaanbod in die kritische maanden en onze winterbijen zullen weer sterker staan in hun strijd.

Ik heb elke avond 2 uur werk omdat ik de positieve reacties toch even wil beantwoorden. Mensen vragen mij een korte krachtige uitdrukking om als link naar het document op hun site te gebruiken, anderen vragen een A4 in kleur met de boodschap op om in de winkel uit te hangen, sommige plantenverkopers gaan voortaan op de naamplaatjes ook vermelden of het om een bijenplant gaat of niet, imkers vragen waar die bijenbomen gekocht kunnen worden, er wordt mij gevraagd om lezingen te geven erover enz. enz... en ik sta niet in de rij voor subsidies.

Hans :
Ik bestrijd jou stelling dat de verdwijning van bijenvolken aan het stuifmeel zou liggen.
Jammer toch dat enkele redactieleden er hier het nut niet (willen) van inzien.
Er wonen 20 imker die nu regelmatig - ook mijn broer - veel verdwijningen - van bijenvolken hebben. Dit ligt niet aan te weinig, slecht, verkeert stuifmeel!
Hans heb je enig idee wat voor stuifmeelaanbod een drachtgebied moet hebben om 20 imkers te bevoorraden ! Logisch dat er wintersterfte optreedt. Van welke planten haal je zo'n massa stuifmeel samen in de kritische maanden ?

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » di 26 dec 2006, 14:10

In de beleidmatige hoek is jouw ´project´ ook zo´n beetje te plaatsen. Vooralsnog worden er geen beleidsmatige projecten uitgevoerd op het forum. Maar wat niet is kan nog komen.
Jelte ieder nadenkend mens leidt tot resultaat, soms het beoogde, soms een heel ander.
Mijn 'schreeuw' om stuifmeeldracht voor aug-sept-okt doet velen wakker schieten en erover nadenken, anderen slapen dan weer verder... het is nu eenmaal niet anders.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 dec 2006, 00:44

Marc schrijft: Jammer toch dat enkele redactieleden er hier het nut niet (willen) van inzien. Wat, en hoe moet de forumredacie doen om in jou ogen goed te doen en wat moet gedaan worden??????
Hans, op persoonlijke titel[:)]

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 27 dec 2006, 11:05

Hans, in uitspraken als :
Ik bestrijd jou stelling dat de verdwijning van bijenvolken aan het stuifmeel zou liggen.
kan ik niet dadelijk een steun van de hand van de redactie herkennen.
Zeker als daar geen gefundeerde argumentatie voor is die in debat kan weerlegd of bevestigd worden.

Het feit dat :
- wintersterfte al langer bestaat dan de varroa
- op sommige plaatsen met dezelfde varroadruk de wintersterfte massaal optreedt en 10 km verder helemaal niet
- virussen altijd in het volk aanwezig waren, zijn en zullen zijn maar enkel dodelijk worden als ze het organisme van een bij zonder weerstand (verzwakte bij) kunnen aantasten
- zwakke volken met goede verzorging de winter goed doorkomen
- volken met hoge varroadruk mits goede verzorging de winter goed doorkomen

is er maar één uitleg, bij de stervende volken schort er wat aan het verweersysteem van de bijen en dat wordt in de eerste plaats opgebouwd door een goede rijke voeding, zonder gebreken.

Als je dan ziet wat er met de natuur rondom ons gaande is :
- door de warmere najaren worden de winterbijen steeds later geboren
- het stuifmeel-aanbod schuift niet mee op, waardoor er nu een gebrek aan stuifmeel is in de cruciale periode wanneer winterbijen geboren worden
- ...
moet je toch geen labo in Wageningen of Gent hebben om daar de juiste conclusies uit te trekken. Of zoeken we naar een Aids-virus onder de bijen ?

Zolang we het stuifmeelpeil niet op gepast niveau krijgen in de maanden aug - sept - okt, blijft het nuttig alle factoren die ingrijpen op onze verzwakte bijen te bekampen.
Maar besef goed dat als er morgen een middel gevonden wordt waarbij de varroamijt uit de kast verdwijnt (wat ik niet dadelijk zie gebeuren) de wintersterfte niet zal opgelost zijn en er nog voldoende andere factoren hun rol zullen blijven spelen bij de sterfte. En denk aan al die anderen die al voor de deur staan (kastkever, pesticiden, nieuwe virussen...).
Gun onze bijen de kans om zich op natuurlijke wijze aan hun omgeving aan te passen en zorg daarom in de eerste plaats dat hun verweersysteem op punt blijft.

Je spreekt zelf van 20 j., dat lijkt me voor onze bomen aan de hoge kant zeker voor snelgroeiers als de Euodia en de Sophora. De aanplanters moeten ze natuurlijk niet zelf gaan zaaien maar bomen met stam 16/18 of meer aanplanten.
Voor het massaal bezaaien van braakliggende terreinen is het effect zelfs ogenblikkelijk merkbaar.

Als reactie op de verschillende discussies op dit forum heb ik dit documentje geschreven en onze 'huiskunstenaar' Bertus maakte het 'af'.
Je kan gerust zeggen dat het onstaan is in de schoot van het forum en dat daarmee de waarde van dit forum en al zijn medewerkers (ook van jou Hans) daarmee bewezen is.
Hans het is toch ook logisch dat je dan ook veel van 'je' forum verwacht.
Buiten de meer dan 100 reacties die ik ondertussen ontving zitten er maar 2 negatieve, eentje daarvan is Bos&Groen met hun streekeigen bomen die geen oplossing kunnen (willen) bieden, de andere probeer ik over de streep te trekken [:)]

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door J.L.Trip » wo 27 dec 2006, 12:32

- wintersterfte al langer bestaat dan de varroa
Klopt, maar toen gingen de volken dood en lagen de bijen onder in de kast, je kon dan een monster onderzoeken op nosema.
Nu zijn de bijen verdwenen, dus de vergelijking gaat niet op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten