Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Piet Jager » wo 27 dec 2006, 22:39

Marc schrijft:

"Piet ik denk dat je zelf een denkfout maakt, je keert de zaken namelijk om, we zitten nu al met grotere en latere broednesten en proberen het stuifmeelaanbod op peil te krijgen, niet andersom"
Hoezo, de zaken omkeren ??? Onze moeren/volken zijn overproductief, waarbij ze door een hernieuwde aanbod van stuifmeel nog groter zouden moeten worden. Dit alles is een onnatuurlijke ontwikkeling mbt het korter worden van de dagen en de naderende winter.

Bij de verdwenen volken zijn veelal nog grote voedselvoorraden in de vorm van suikers en ook stuifmeel aanwezig. Dus die enorme tekorten waar jij het over hebt, deel ik geenszins! Ik denk eerder dat jij de zaken op zijn kop zet en de natuurlijke ontwikkeling (kleinere volken in de winter) uit het oog hebt verloren. De evolutionaire ontwikkeling laat de minst aangepaste afvallen en jij wilt die onnatuurlijke grote volken, kost wat kost, in leven houden door een groter aanbod van stuifmeel te geven in een verkeerde tijd van het jaar en tegen de wijzers van de bijenklok in. Dat noem ik de zaken omkeren c.q. op zijn kop zetten!!!

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 27 dec 2006, 22:58

Het is een mening die je gegund is Piet. Maar ik zie in de laatste 10 jaar geen natuurlijke tendens dat bijenvolken met kleinere volkjes de winter in gaan, in tegendeel zelfs.
Ik zie ook niet dat overschot aan stuifmeel dat onze huidige winterbijen zouden krijgen in sept.-okt., in tegendeel zelfs.
De evolutionaire ontwikkeling laat de minst aangepaste afvallen en jij wilt die, kost wat kost, in leven houden door een groter stuifmeelaanbod te geven in een verkeerde tijd van het jaar. Dat noem ik de zaken omkeren c.q. op zijn kop zetten!!!
Twee dingen hierin vallen me op :
- evolutionaire ontwikkeling : als we moeten wachten tot onze bijen evolutionair aangepast zijn aan huidige weertoestanden, dan zijn we weer 100 jaar verder en zitten we al in een andere klimaatsverandering, daar zou ik niet op wachten
- in een verkeerde tijd van het jaar : je houdt te hard vast Piet aan de cursussen en boekjes van 30j. en meer terug. Dat je toen de bijen niet moest stimuleren met stuifmeel in de maanden sept en okt klopt als een bus. De huidige sept en okt maanden zijn nu nog volop broedmaanden (helemaal geen verkeerde maanden om voor stuifmeel te zorgen)

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door J.L.Trip » wo 27 dec 2006, 23:48

Niets nieuws dus.
http://www.socgenmicrobiol.org.uk/JGVDi ... 6765ft.htm

Jammer dan, amen.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door frits dalm » do 28 dec 2006, 01:40

Marc,
Je schrijf dat bij goede verzorging zwakke volken de winter overleven, hetzelfde met volke met zware varoadruk, wil je hiermee zeggen dat wintersterfte in hoofdzaak bij de imker ligt??
Is het niet tegen de natuur in om zwakke volken in leven te houden ivm verzwakken van het ras?? Weet dat een hoop goede imkers je die woorden zeer
kwalijk zullen nemen.
Frits

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » do 28 dec 2006, 09:42

Een op het oog sterk volk kan plots aan verdwijnziekte ten onder gaan.
Een op het oog zwak volk kan bezig zijn een ziekte of parasieet te overwinnen en weerstand op te bouwen.
Jarenlang hebben we altijd de sterkste volken afgezwaveld.
Nu zitten we in het andere uiterste: alle 'zwakke' volken worden opgeruimd of verenigd.
Zo krijgen we natuurlijk nooit resistentie tegen nieuwe kwalen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » do 28 dec 2006, 10:11

Als je hier de kernvraag durft te stellen aan een imker wat dan wel in hun drachtgebied de stuifmeelstruiken en -bomen zijn in sept-okt. dan krijg je een alleszeggende afsluiter van het debat, jammer toch.
Jan, het BQCV is het zoveelste virus dat aangetroffen wordt en er zullen er nog veel volgen die in bijenvolken huizen. Zoals ook een gezond mens veel virussen in en om zich heen heeft die hem niet deren, is dat met de bij net hetzelfde. Bij een verzwakt afweersysteem slaan ze wel toe.

Frits, ik spreek van verzwakte volken met winterbijen die niet de ideale eiwit-vet opbouw kenden. Dat kunnen best nog grote volken zijn. Het merendeel van onze volken die de winter ingaan verkeren in deze situatie. Het is niet de bedoeling een klein zwak volkje overeind te houden.
Omdat de dracht niet dadelijk stuifmeelrijk zal worden in sept-okt kunnen we voorlopig niets anders dan onze volken goed verzorgen, zodat we de kans dat varroa, schimmels, virussen, vocht... toeslaan op het verzwakte systeem van de bij wordt geminimaliseerd.

Wat goed verzorgen is ?
- de volken niet extra verzwakken door hen nog meer stuifmeel te ontnemen (te veel afleggers maken)
- probeer in onze landjes niet aan stuifmeelwinning te doen
- behandel je volken tegen varroa zoals het hoort (zomer, herfst, eventueel nog winter)
- beplant je stand al zelf met laatbloeiers (je kan je eigen stuifmeel peil al verhogen)
- geef je kasten een zonnige plaats (de kasten drogen beter op)
- overwinter volken in kasten aangepast aan hun grootte (zodat er niet teveel lege ruimte ontstaat rondom de tros)
- winter de volken op gepaste wijze in (voldoende en niet te vroeg)
- probeer te werken met kasten waarin het vocht beperkt blijft (virussen en schimmels houden ervan)
- ...
Ik herhaal eigenlijk alleen maar wat al beschreven staat in het document.
Als sommige imkers zich hiermee voor het hoofd gestoten voelen, dan denken zij best eens na en passen wat aan, daar is niets mis mee.

Frits het zal ook altijd hetzelfde zijn, als je naar buiten komt met een gedachte, hoe logisch ze ook is, is er altijd weerklank, want het komt van een 'ander'.
Hoe harder je schreeuwt om stuifmeel in sept-okt hoe meer er oordopjes zullen gebruiken om het niet te moeten horen. De imker is een éénzaat die dikwijls vastgeroest zit in zijn eigen werkwijze en het steeds zelf beter weet omdat hij het al jaren zo doet. Hij ontvangt graag complimentjes maar aanpassingen of kritiek daar heeft hij het moeilijk mee.

Ik heb mijn boodschap gebracht en weet nu al dat het veel weerklank vindt. Op het totaal van de reacties maken de bestrijders van mijn idee minder dan 1% uit, en hun aandeel vermindert met de dag, een prachtig resultaat.
Het is niet mijn bedoeling om te blijven vechten om die 1% ook te overtuigen, ik hou me liever bezig met de andere groep die wel tot resultaat leidt.
Ik geef de klagers dus nu vrij woord en als je een antwoord wenst zou ik zeggen lees het document eens grondig.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Piet Jager » do 28 dec 2006, 11:07

Alles onder de hemel heeft een bestemde tijd, zegt de Prediker. In navolging daarvan zou ik kunnen zeggen: 'Er is een bestemde tijd van broedzorg en er is een bestemde tijd om verre te zijn van broedzorg. Er is een bestemde tijd van stuifmeel verzamelen en een bestemde tijd om verre te zijn van stuifmeel verzamelen'

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » do 28 dec 2006, 12:13

Piet Jager schreef:
Op 3 februari was het vrouwen-patrijzendag en op 10 augustus waren alle gierzwaluwen vertrokken.
!Piet
Met de gierzwaluwen is het al net als met de bijen: wij kunnen wel in ons geheugen hebben dat ze 10 aug. vertrokken zijn maar de gierzwaluwen zelf trekken zich daar niets van aan. Tegenwoordig is het niet ongewoon dat de laatste jonge gierzwaluwen begin september uitvliegen en dit jaar werden er in oktober nog volop gierzwaluwen waargenomen.
Misschien een verband met de late darren die vroeger altijd begin augustus werden 'geslacht', en die graag door gierzwaluwen worden gegeten (althans in Belgie weten we nu sinds kort)?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door de vos roger » do 28 dec 2006, 12:49

[quote="Piet Jager"]

Alles onder de hemel heeft een bestemde tijd, zegt de Prediker. In navolging daarvan zou ik kunnen zeggen: 'Er is een bestemde tijd van broedzorg en er is een bestemde tijd om verre te zijn van broedzorg. Er is een bestemde tijd van stuifmeel verzamelen en een bestemde tijd om verre te zijn van stuifmeel verzamelen'

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Piet Jager » do 28 dec 2006, 13:10

Ja, dat was dit jaar wel erg uitzondelijk. Tussen de vele waargenomen gierzwaluwen zullen er uiteraaard ook velen behoord hebben tot de doortrek van elders en dus niet tot de eigen broedvogels.

Maar uitzonderingen zoals dit jaar en reeds enkele jaren eerder ook, bevestigen toch wel de regel, zullen we maar zeggen. We kunnen door enkele uitzonderingen niet zomaar ongestraft nieuwe regels vaststellen als zijnde voortaan maatstafgevend. Veranderingen gaan veelal geleidelijk en over een langere periode.

Door onze menselijke activiteiten zijn we mede debet aan de opwarming van de aarde, overproductieve moeren/volken door veredeling en actieve insleep van genen afkomstig van uitheemse bijenrassen met als gevolg het verdwijnen van de 'hardheid' van de tros door een snellere aanpassing aan licht en temperatuurverhoudingen, gelijktijdig en meestal gepaarde gaande met een vroegere ontwikkeling in het voorjaar en latere afrijping in de herfst en daardoor wellicht meer ziektegevoelig.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten