Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 05 feb 2007, 15:08

Het stuifmeel komt bij mij wat oranje achtig over......ik weet niet of dit project nog loopt maar dan zou het handig zijn in het vervolg de kleurencodes van Kirk erbij te vermelden. Wel weer meer werk natuurlijk.

jp

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 05 feb 2007, 17:18

terra !

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 09 feb 2007, 23:00

marc
Dan nog even een opmerking aan Marc waarmee ik al tijden rondloop. Jij hebt in verschillende onderwerpen het volgende beweerd: Klopt niet, virussen zijn er altijd al geweest, net zoals de verwijnziekte trouwens.

Naar mijn bescheiden mening maak je hier een grote denkfout. Jou bewering is wel waar. Er zijn altijd virussen geweest, echter met de komst van de varroa is de manier waarop het virus kan toeslaan veranderd. Zoals jij ongetwijfeld zult weten, verwondt de varroa de bij door haar aan te prikken. Hierdoor kan het virus, via de varroa direct in de haemolymfe (=bloed) van de bij gebracht worden. Hier helpt geen stuifmeel meer om het virus omzeep te helpen. Voor het varroatijdperk was er altijd nog het spijsverteringskanaal van de bij, die infectie tegenhield. Dit is naar mijn mening het grote verschil tussen voor en na het varroatijdperk. Ik zie met belangstelling jou reactie hierop tegemoet.
Vandaar dat ik nog steeds niet geloof in jou stuifmeelverhaal [V]. Ik wil daarbij niet ontkennen dat een goede stuifmeeldracht wel een vereiste is om gezonde volken op te bouwen. Groeten............. Gerard Boswinkel
Gerard, ik erken zeer zeker de varroa als bijkomende verzwakker van de bijen, maar de volgende gevallen leren dat er iets anders aan de hand is :

- imkers die de varroa prima bestrijden krijgen ook klappen
- er zijn imkers die helemaal niet bestrijden en weinig sterfte kennen
- imkers met verschillende standen en eenzelfde varroabehandeling, zien sommige standen ten onder gaan, andere doen het goed
- imkers met standen kort bij elkaar, de één met veel sterfte, de ander niet (overdracht van virussen)
- imkers die hun standen bevolken met Duitse 'varroa-tollerantz' en Poolse Primorskybijen krijgen te maken met abnormale sterfte


Met een slecht opgebouwde ziekteweerstand zal een hoge varroadruk fataal zijn voor het volk, met een goede weerstand duidelijk niet, er zijn te veel situaties die dat bewijzen.
Het is overduidelijk een 'stand-probleem'(de ene wel de andere niet).

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 09 feb 2007, 23:01

gerard boswinkel
marc. Jij schrijft:
- imkers die de varroa prima bestrijden krijgen ook klappen
- er zijn imkers die helemaal niet bestrijden en weinig sterfte kennen
- imkers met verschillende standen en eenzelfde varroabehandeling, zien sommige standen ten onder gaan, andere doen het goed
- imkers met standen kort bij elkaar, de één met veel sterfte, de ander niet (overdracht van virussen)
- imkers die hun standen bevolken met Duitse 'varroa-tollerantz' en Poolse Primorskybijen krijgen te maken met abnormale sterfte
Je noemt inderdaad, m.n. het eerste, gevallen waarop ik het antwoord ook schuldig moet blijven met mijn theorie van de virussen. De andere voorbeelden kan ik wel iets op verzinnen maar dat ga ik hier niet doen omdat anders mijn bericht veel en veel te lang wordt. Wel wil ik nog even kwijt als het om virussen gaat dat ik in het DBJ eens een keer een verslagje heb gelezen over virussen in bijenvolken in relatie tot bijensterfte. Wat in dat verslag te lezen was, was dat op één en dezelfde stand het ene volk een virusbesmetting had van 70 tot 80% van de bijen terwijl het in het volk ernaast geen enkele bij besmet was met het virus. Dus jou conclusie dat het een 'stand-probleem' is daar kan ik absoluut niet achterstaan. Maar laat duidelijk zijn dat wij daarom even goede vrienden kunnen zijn. Ik geloof er gewoonweg niet in.

Dan (ook voor jou Marc) nog even het Deutsches Bienenjournal citeren. In het laatste nummer (januari) staat een artikel over het Duitse 'Bienenmonitoring'-onderzoek. Wat valt daarin te lezen:
Onder het kopje Oorzaken voor de verhoogde sterfte
Bij enkele van de deelnemers zijn sterfte-cijfers van over de 50% gerapporteerd. Bij vier van deze extreme gevallen kon worden vastgesteld dat de sterfte veroorzaakt is door niet of onvoldoende aan de bestrijding van varroa te werken.

Groeten............... Gerard Boswinkel

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 09 feb 2007, 23:01

marc
Ik ben blij dat het tot je doordingt dat je de aangehaalde situaties niet met een varroa/virus-uitleg kan verklaren, een duidelijke stuifmeeluitleg was er in de verschillende gevallen wel.

Je weerlegging van het 'stand-probleem' snap ik niet, moet een stand dan voor 100% met een soort virus aangetast zijn of helemaal ten onder gaan om een standprobleem te zijn ?
Als er in het drachtgebied van een bepaalde stand maar voldoende rijk stuifmeel voorradig is voor 30% van het totale aantal volken dat erop vliegt, dan zal 70% van de volken het kwaad krijgen. Het is een gewone evenwichtswet in de natuur.
Ik weet ook niet naar welke virussen specifiek gezocht werd in je voorbeeld, of vanaf welke aantallen een virus 'zichtbaar' wordt voor onderzoek, maar een virusvrij volk bestaat dus niet.

We moeten ook oppassen met dat onderzoek (70-80% heeft een bepaald virus, de andere niet), zeker op éénzelfde stand, omdat daar niet alleen de darren van deur tot deur gaan maar ook de werkbijen nog eens vervliegen. Misschien kwam 30% van de kasten recent van elders.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door A.A. Staals » vr 09 feb 2007, 23:01

a a staals
marc schreef:

Als er in het drachtgebied van een bepaalde stand maar voldoende rijk stuifmeel voorradig is voor 30% van het totale aantal volken dat erop vliegt, dan zal 70% van de volken het kwaad krijgen. Het is een gewone evenwichtswet in de natuur.
Marc
Als er maar voldoende stuifmeel is voor 30% van de volken die er op vliegen komen ze allemaal te kort.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Dirk Blanken » vr 09 feb 2007, 23:02

dirk blanken
Een vraag aan MARC diverse keren heb je beweerd dat imkers die goed bestrijden ook last hebben van de verdwijnziekte maar hadden die imkers ook het hele seizoen de varroa bestreden?

Ik ben er van overtuigd dat als je de varroadruk zo laag mogelijk houd gedurende het hele seizoen en dat kan met vrij vriendelijke middelen dan heb je geen verdwenen volken volgens mijn ervaring, juist sterke voorjaarsvolken.
Maar je moet er wel voor aan het werk.
En dat werk is niet genieten.

Ik heb de spullen voor het nieuwe seizoen al weer in huis want straks is het te druk, bezig met alles en nog wat, vooral het opzetten van nieuwe volken en dat lukt niet goed met volken die vergeven zijn van varroamijten.

Ik kan doordat ik het hele seizoen mijn volken behandel alles doen volgens de oude boekwerken zoals Schotman etc, natuurlijk zijn er een aanvullende maatregelen zoals veel laten bouwen, en de varroabestrijding.

Ik doe al de negatieve maatregelen om uiteindelijk te kunnen genieten van mijn volken.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 09 feb 2007, 23:02

marc
Dag Dirk, op veel plaatsen hebben we te maken met een stuifmeelgebrek in het najaar, het is een milieuprobleem dat de aanleiding is voor minder vitale winterbijen (lagere ziekteweerstand).
Het is nu eenmaal zo, we zitten ermee en zullen er samen wat moeten aan doen om meer najaarsstuifmeel te krijgen, vandaar mijn oproep.
Omdat de ziektedrempel voor veel winterbijen daardoor laag is, moeten we trachten alle mogelijke ziekteverwekkers onder de knie te houden, en dus in de eerste plaats varroa en virussen.

Velen maken van mijn stuifmeelstelling een discussie stuifmeel><varroa/virus, maar in feite gaan ze hand in hand, want ook met uitstekende najaarsdrachten kunnen we een extreem natte augustus of septembermaand krijgen waardoor al dat aanbod tot niets dient en er een generatie verzwakte voedster- of winterbijen opduikt waardoor we best één of meerdere behandelingen inlassen.

Gezien de warmere najaren houdt het bijenbroed langer aan en daardoor ook het varroabroed. Een goede varroabehandeling is daardoor niet langer alleen een zomer- en een winterbehandeling, want de varroapopulatie gaat ook tussenin, in het najaar, terug pieken en de winterbijen extra verzwakken. De varroadruk moet dus constant vanaf de zomerbehandeling in de gaten gehouden worden (telling) en dikwijls ook tussentijds nog behandeld worden (één of meerdere keren).
Tijdens de ontwikkeling van de winterbijen moet de varrodruk laag zijn.

In de onderzochte gevallen zijn er veel imkers die van zichzelf beweren goed de varroa te behandelen en daaraan hun lage sterfte wijten. Dat ze in een goed stuifmeelgebied zitten nemen ze er maar bij. Als je dan naar hun juiste behandelingswijze vraagt dan blijkt die meestal niet zo schitterend te zijn (enkel een zomerbehandeling of de darrenraatmethode of één imker die niet al zijn volken behandelde !).

Vijf onderzochte gevallen met goede tot zeer goede najaarsdrachten hebben sinds de intrede van de varroa (nu bijna 25 jaar !) nog nooit behandeld tegen varroa omdat ze het gewoon niet nodig hadden, hun verliezen blijven beperkt tot < 5% à 10%.
Dus het verhaal van Gerard, dat zonder afdoende behandeling de varroadruk zich seizoen na seizoen opstapelt tot het volk sterft, kan wel waar zijn op standen met een slecht stuifmeelaanbod of overbevolking maar klopt niet in een goed stuifmeelgebied.

Ik ben er, na dit onderzoek, steevast van overtuigd dat in een goed drachtgebied dat niet overbevolkt is, in een goed najaar zonder verloren maanden, zo goed als geen wintersterfte optreedt (zonder imkerfouten natuurlijk).
Zitten we met een arme najaarsdracht of met teveel volken (imkers) op een (goede) dracht of krijgen we een lang aanhoudende slechte nazomer- of najaarsperiode dan kunnen we onze volken enkel door de winter helpen door goed te behandelen, sterke volken te overwinteren, volken te huisvesten in goede kasten op maat van het volk zonder te veel vrije ruimte, te veel condens te vermijden enz.

Maar eigenlijk lees je dit allemaal in mijn tekst, maar wordt het wellicht niet altijd goed begrepen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 10 feb 2007, 00:32

Wat betreft het chronisch gebrek aan stuifmeel: hoe meer Marc het gebrek ons door de strot dramt hoe meer het tegendeel mij meer gaat leven. Ik ben zelden een volk tegengekomen met stuifmeeltekort. Hoe vaak is er mij niet een volk verhongerd en was ik te laat met de suikerpot?? Met name in hete zomers verdampt de nectar en verhongeren de bijen. Stuifmeel is er altijd te vinden, komt vrij onafhankelijk van (hoge) temperaturen.
Ik wil maar zeggen Marc je argumenten drijven op drijfzand. Ik zie ook zoveel om mee heen..... Het probleem is dat er geen onderzoek bekend is dat rept over stuifmeeltekorten. Jij zou het eerst kunnen opzetten: ik zal een voorstel doen. Je gaat komend jaar bij enkele volken extra stuifmeel toedienen. Bij sommige volken haal je stuifmeel weg of laat je ze het niet krijgen. Dit kun je doen van ongeveer juli tot en met oktober. Kijken wat er gebeurd.

jp

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Gerard van Gastel » za 10 feb 2007, 09:28

'hoe meer Marc het gebrek ons door de strot dramt hoe meer het tegendeel mij meer gaat leven.' ??
Het is niet alleen een stuifmeel tekort, het gaat ook om
kwalitatief goed stuifmeel!

'ik zal een voorstel doen. Je gaat komend jaar bij enkele volken extra stuifmeel toedienen. Bij sommige volken haal je stuifmeel weg of laat je ze het niet krijgen. Dit kun je doen van ongeveer juli tot en met oktober. Kijken wat er gebeurd.'

Dit zou je toch beter zelf kunnen doen, Marc is al overtuigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten