Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door jjmvaningen » vr 26 jan 2007, 17:59

Het wordt langzamerhand echt tijd om een onderzoeksopdracht aan de WUR-wageningen te geven. BVN neem je verantwoordelijkheid.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 26 jan 2007, 22:37

Ik heb een ander voorstel Jacques.
Je geeft Wageningen 1 jaar geen subsidie en koopt daarmee 10000 euodia's die je gratis verdeeld onder de imkers. Zo wordt het geld eens nuttig gebruikt en heeft de imker er wat aan. De 'ervaren' imkers hebben dat natuurlijk niet nodig en zullen hun 'gratis' exemplaar wel afstaan aan iemand anders zeker.
Zo kom je al gauw aan 2 honingbomen per imker !

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » za 27 jan 2007, 18:30

Ik vond zojuist een interessant stuifmeelonderzoek van Imkervereniging Deventer, PPO Wageningen werkte eraan mee :
http://www.stichtingnatuuranders.nl/Imk ... ifmeel.htm

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » za 27 jan 2007, 18:48

Vandaag mijn acht volken langs geweest, enigszins verontrust vanwege alle verdwijnverhalen en mijn eigen -volgens velen- niet optimale wijze van imkeren.
Alle acht waren nog volop in leven. Dat pleit voor de stuifmeel hypothese en tegen de varoa-hypothese. Maar het is maar een mini-observatie dus wat zegt het?
In elk geval kom ik wel weer een jaartje verder zo.

Gerrit Plas
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Gerrit Plas » za 27 jan 2007, 20:13

Marc,

Ik heb nog een paar euodia"stokken" uit eigen kweek staan (ze verliezen hun blad in de winter). Voor een pakketje hout om raampjes te timmeren, of een andere drachtplant(ik ben nog op zoek naar kruidachtigen zoals steen thijm) kunnen die geruild worden.

Gerrit
marc schreef:
Ik heb een ander voorstel Jacques.
Je geeft Wageningen 1 jaar geen subsidie en koopt daarmee 10000 euodia's die je gratis verdeeld onder de imkers. Zo wordt het geld eens nuttig gebruikt en heeft de imker er wat aan. De 'ervaren' imkers hebben dat natuurlijk niet nodig en zullen hun 'gratis' exemplaar wel afstaan aan iemand anders zeker.
Zo kom je al gauw aan 2 honingbomen per imker !
Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » za 27 jan 2007, 20:35

Gerrit, voor mij is het wat ver en ik heb mijn 'promowerk' hier in de omgeving al gedaan. De bijen zullen hier binnenkort 33 euodia's en 12 sophora's kunnen bevliegen binnen een straal van 500 m omheen de stand. In de streek van Utrecht moet er zeker een imker zijn die graag met je wil ruilen. Hiermee is de oproep gelanceerd.
Misschien kan je dit nogmaals herhalen in de rubriek 'te koop'.
Succes.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » ma 29 jan 2007, 15:19

Het belang van klimop als stuifmeeldracht in de kritische periode aug-sept-okt wil ik met het volgende nogmaals benadrukken.
In herinner een eerder onderzochte situatie :
Situatie : 2 Ardense standen worden vergeleken. Ze liggen 8 km van elkaar in natuurgebied zonder menselijke tuinen of aanplantingen van de imker, dus volledig aangewezen op de, in ons klimaat ontwikkelde vegetatie.
Eén stand kent tot 03.01 27% bijensterfte de andere 0 %.
Pollenonderzoek in de voorraden geeft op de 'verliesstand' geen aanwijsbaar pollenoverschot aan voor de belangrijke maanden. In de voorraad van een gezond volk van de andere stand wordt een overmaat aan klimop gevonden (bloeitijd sept-okt)!
Een nieuwe situatie geeft het volgende beeld :
Situatie : 2 imkers (vader en zoon) houden bijen op +/- 1 km van elkaar, de vader heeft 42 kasten, de zoon 17, verder geen imkers binnen het drachtgebied. Ze passen al jaren na de laatste honingafname (augustus) één maal een mierenzuurbehandeling toe tegen varroa, verder niets. Ze zitten in een Ardens landschap en halen met hun volken gemiddeld > 50 kg honing per kast. Hun sterftebeeld van de laatste 10 jaar : minder dan 5%, deze winter zitten ze al over de 50%.
De najaarsdrachten werden samen bekeken en één opvallende wijziging tov van de voorgaande jaren springt eruit.
Van het plaatselijk kloosterdomein dat bijna volledig ommuurd is ( +/- 1200 m ! ) heeft begin vorig jaar een aannemer de muren opgeknapt (gaten vullen, stukken metsen, opvoegen...). Daarvoor werd over de volledige lengte de oude klimopbegroeing verwijderd !
De bijen waren in het najaar hun 'klimopparadijs' kwijt.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » ma 29 jan 2007, 16:19

De vraag is dus niet:
"komt er in het najaar nog steeds stuifmeel binnen?" (makkelijk waar te nemen op de
vliegplank)
Maar: "komt er in het najaar wel echt een overdaad aan stuifmeel binnen?"

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door LWPisa » do 01 feb 2007, 22:12

Pollenvooraad en "hygienisch" gedrag...

http://www.edpsciences.org/articles/api ... m0303.html

Effect van pollenkwaliteit op de bij met eiwitwaarden enzo...

http://www.edpsciences.org/articles/api ... m0305.html

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 01 feb 2007, 22:38

Pernal heeft dus veel meer onderzoek naar de kwaliteit van pollen gedaan. Ook uit meer recent onderzoek van deze onderzoeker blijkt dat honingbijen in het veld geen onderscheid kunnen maken in de voedingswaarde van de pollen van de verschillende bijenplanten. Het lijkt erop dat geldt: des te meer des te beter. Als een jonge (winter) bij maar eet en eet tot dat de 'glands en ovaries' voldoende ontwikkelt zijn. Naar de praktijk vertaald houd het in dat er dus voldoende stuifmeel moet binnenkomen in de volken. Ook van de imkers die zeggen dat de voldoende stuifmeel in de hun volken heben zitten kunnen toch bedrogen zijn uitgekomen. Het zou kunnen dat er eerder in de nazomer toch een stuifmeel tekort is opgetreden.

Is dit niet het geval dan is voldoende stuifmeel nog steeds van belang maar zijn er ook andere factoren zoals verschil in ziekteresistentie.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten