Bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijensterfte

Bericht door bergs038 » do 28 dec 2006, 23:11

Verslag van een volk met de verdwijnziekte (?)


Op 22 juli 06 een Schiermoer ontvangen en deze met succes in een tien raams volk ingevoerd.
De Moer legde goed zodat begin augustus er een BK bij opgezet kon worden.

Omdat ik eind augustus 4-5 weken met vakantie ging , en bij terugkomst geen verhongerde bijen wilde aantreffen heb ik op de dekplank 2,5 kg apifonda gelegd.
Bij terugkomst 22 september was de zak met apifonda leeg en het volk vloog nog goed, maar
toch niet zoals de overige volken.

Omdat de buiten temperatuur goed was heb ik op 23 september de volken voor het invoeren nog even nagekeken en hierbij viel mij op dat het volk met de Schiermoer maar 5 ramen met bijen hadden bezet en dat het broednest klein was. (verdwijnziekte ?)
Omdat het nog aanwezige broed in de onderste BK zat heb ik deze BK verkleind tot 5 ramen en verder aangevuld met sluitramen.
Ook heb ik nog even overwogen om ze in een zes '“ramer over te zetten.

Vervolgens ben ik gaan invoeren ( 1 liter per dag)en na een week namen ze met moeite een halve liter voer per twee dagen op en dat was natuurlijk niet normaal.
In deze periode heb ik het volk ook nog een behandeling gegeven tegen varroa (hive clean).
Omdat er nogal behoorlijk wat mijten uitvielen heb ik deze behandeling na 8 dagen herhaald.

Het volkje ging t.o.v. de andere volken op de stand steeds minder vliegen en daarom heb ik besloten de kast te openen, dat was eind oktober, waar ik eigenlijk al bang voor was werd bevestigd, de Koningin was nog aanwezig met een 20 tal bijen.
Ja, wat moest ik hiermee, ze aan het lot overlaten, maar dat gaat mij zeer aan het hart en dan was het na enige tijd einde verhaal.

Wat is de oplossing ?
Door het geringe aantal bijen konden ze alleen maar in een klein kastje dus was een apideakastje misschien een oplossing ?

Wijzigingen die zijn aangebracht aan het apidea kastje:

De raampjes van in deze kastje hebben geen onderlatje dus heb ik deze raampjes eerst van een onderlatje voorzien . Vervolgens het kastje op een los gaasbodempje met een schuiflade gezet. Daarna uit een stuifmeel raam een stuk raat uitgesneden wat precies in zo,n raampje past en met een spijkertje vastgezet, evenzo een uitgebouwd raampje en een voerraampje.
Deze raampjes zijn als volgt in het kastje gehangen:
Stuifmeelraampje
Uitgebouwd raampje
Voerraampje.
Vervolgens de Koningin en de bijen erbij.
Ondanks dat ik de bijen elke morgen buitenzette en ,s avond binnen, was voor dit kleine volkje de kans denk ik nihil, dat ze de winter door zouden komen.
Als ze al een kans wilden maken moest het volkje worden versterkt met meer bijen.




Het volkje versterken:

Hiervoor heb ik elke dag en soms om de dag met behulp van een doorzichtig plastic- potje een 25 tal bijen van een ander volk op de stand bij het apideakastje laten inlopen.

Werkwijze van bijen vangen:
Een plastic jampotje met op de bodem een stukje apifonda ( binnenkant iets ruw maken)wordt met de opening op het gat van de dekplank van een volk gezet en na enige tijd weer afgesloten . Deze werkwijze is net zolang herhaald tot er ongeveer twee raampjes met bijen waren bezet in het apideakastje.
Omdat ik 1 voerraampje voor de winter wel wat weinig vond, heb ik het voerbakje van het apideakastje uitgenomen en hiervoor nog twee raampjes met verzegeld voer in het kastje gehangen.

Op dagen dat de temperaturen van 12 C en hoger waren werd er ingevlogen en gevlogen.

Op 29 november kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen, de temperatuur was in het zonnetje 15 C en heb voorzichtig het kastje geopend en tot mijn verbazing hadden ze een broednestje van 5 cm in doorsnede.

Na 4 december zijn ze voorgoed onderdak gebleven bij een temperatuur van zo,n 8 a 10 C

Om de voorraad voer een beetje in de gaten te houden heb ik op 6 december met behulp van een keukenweegschaal het kastje gewogen.

Weeg resultaten:

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door heidecap » do 28 dec 2006, 23:26

Goedenavond, Wolter,

wat een mooi verhaal !

en wat een hoop gedoe om weinig bijen! Waarom haal je in hemelsnaam de bodem uit een Apidea met zo weinig bijen ?
Verder mijn complimenten dat het voer en stuifmeel dmv een spijkertje in de raampjes blijft hangen. Dit is mij nog niet gelukt en ik heb ook 2 apidea's "ingewinterd". Dit enkel om de moeren te behouden. Je kunt de apidea's wegen, maar als je ze optilt weet je al snel of er nog voldoende voer in zit, dus wegen is eigenlijk niet nodig.
Probeer eens een apidearaampje na te maken met 'verfroerlatjes van de gamma" en giet hier vervolgens borstplaat in. De plastiek raampjes smelten als je borsplaat hierin giet, vandaar. Op 1 raampje borstplaat komen de bijtjes normaalgesproken met gemak de winter door. Bij een strenge winter en vroege broedaanzet kun je altijd het raampje nog vervangen.


Groeten, Thomas

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Ria van den Berg » ma 01 jan 2007, 20:41

Dit is het eerste verhaal van ingrijpen voor het te laat is en misschien wel een heel waardevol experiment. Ik hoop dat dit volkje het voorjaar haalt na zoveel moeite. Je hebt goed bijgehouden wat je allemaal hebt gezien en gedaan en dat is onderzoek !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten