De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door flayed » ma 05 feb 2007, 15:43

Tsja het is me wat,
Als het goed is hoef ik dat niet te doen (varroabestrijding), daar dit primorski bijen waren, ook de twee nakomenlingen f2, waren een ware poetsraketen. Ik zelf denk, en daar blijft het ook bij, dat de trikker die ervoor zorgt dat er winterbijen geboren worden, verstoord is geworden door de toch hoge temparatuur, met name in het zuiden, of zoals ik ook gezien heb, nog ruim voldoende dracht en pollen waardoor de winterbijen, aangezien de zomerbijen er niet maar waren in november/december, toch de verleiding niet heben kunnen weerstaan om uit te vliegen.
Affijn ik weet het niet.

John

Dirk Blanken schreef:
Gecondoleerd flayed,
Het is belangrijk om te vertellen wat volgens jou de oorzaak was, van de verdwijning.
Heb je in 2006 behandeld tegen varroa en wanneer.
Dirk

flayed schreef:
Dikke Pech,

k heb voor 2 weken terug gecontroleerd of de bijen nog aanwezig waren , helaas geen van de drie volken waren er nog, en ik had er drie voor de winter, als je de afgelopen maanden een winter kan noemen. Verder heb ik in de herfst 6 volken samen gevoegd tot drie volken, heb verder geen ruzie gezien en is verder met voldoende suiker (10KG per volk met de nodige honig, slinger ze nooit helemaal kaal) de winter in gegaan, werk verder met segerbergerkasten en in de kast zelf 5 bijen terg gevonden zonder de koningin.
Tja, wie helpt mij aan nieuwe volken?

Vriendelijke groet John
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 feb 2007, 16:29

flayed schreef:
Dikke Pech,

k heb voor 2 weken terug gecontroleerd of de bijen nog aanwezig waren , helaas geen van de drie volken waren er nog, en ik had er drie voor de winter, als je de afgelopen maanden een winter kan noemen. Verder heb ik in de herfst 6 volken samen gevoegd tot drie volken, heb verder geen ruzie gezien en is verder met voldoende suiker (10KG per volk met de nodige honig, slinger ze nooit helemaal kaal) de winter in gegaan, werk verder met segerbergerkasten en in de kast zelf 5 bijen terg gevonden zonder de koningin.
Tja, wie helpt mij aan nieuwe volken?

Vriendelijke groet John
Beste Flayed
Mag ik even vragen,: hoe groot waren je volkjes dan in de herfst?
Als ik mijn bijen het wintervoer geef zitten mijn bijen op 20 ramen,als jij van de 6 volken 3 hebt kunnen maken
waren die toen toch al zeer klein. Er had toen mischien al een lampje kunnen gaan branden.
Grtoetjes jaap van Popering.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 feb 2007, 16:37

Els Kleijnendorst schreef:
Hetgeen mij vooral opvalt in het Amerikaanse bericht, is, dat daar de tuinbouw wel doordrongen is van het bestuivingsbelang van bijen.

Els (die vandaag het 8e verdwenen volk constateerde (van de 11), de 70% is op deze stand dus gepasseerd [:(])
Beste Els
Het komt mij over dat jij denkt dat de nederlandse tuinders niet doordrongen zijn van het nut van bestuiving.
Ik kan je het tegendeel verzekeren,Bij ons in de tuinbouw geld een rendement van 100% geen bijen ,geen bestuiving,geen zaad .
Ook in het westland vlak bij jouw is men daar diep van doordrongen gezien de grote imkers die daar de bestuiving verzorgen.

Groetjes Jaap van Popering.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 05 feb 2007, 17:27

Jaap,
weet wel dat veel tuinders zijn doordrongen van de noodzaak om bijen bij hun gewas te plaatsen. Alleen gebruiken ze daar in Nederland graag de bijen voor die hun buren hebben gehuurd. En ook behoeven ze - mede door het advies van de bedrijfsraad - slechts een schamel bedrag voor de bijen te betalen. Gelukkig liggen de prijzen voor teelten onder glas hoger.
Maar dit onderwerp hoort onder een andere kop thuis.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 feb 2007, 18:22

Els Kleijnendorst schreef:
Jaap,
weet wel dat veel tuinders zijn doordrongen van de noodzaak om bijen bij hun gewas te plaatsen. Alleen gebruiken ze daar in Nederland graag de bijen voor die hun buren hebben gehuurd. En ook behoeven ze - mede door het advies van de bedrijfsraad - slechts een schamel bedrag voor de bijen te betalen. Gelukkig liggen de prijzen voor teelten onder glas hoger.
Maar dit onderwerp hoort onder een andere kop thuis.
Els ,nog een paar jaar geduld , Met de huidige verdwijnziekte worden de prijzen vanzelf hoger.
De richtlijnen van de S.S.B.I. zijn altijd al wat gunstiger geweest.

jaap van Popering.

muppet
Berichten: 15
Lid geworden op: za 02 okt 2004, 20:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door muppet » ma 05 feb 2007, 20:12

beste marc

hoe kun jij er niet aan vastplakken ( varroa en virussen )is mijn vraag dan, zolang we niet weten wat de preciese oorzaak is denk ik dat je de grootste kans op overleven maakt door;

# een goede en grondige mijtenbestijding, niet 1 keer per jaar een beetje zuur druppelen maar een combi van darrenraat snijden, tymovar en evt oxaalzuur ander middelen kunnen natuurlijk ook, maar doe iets.

# het opzetten van nieuwe en schone volken zoals kroese hier aangeeft ( (kunst)zwermen/ afleggers) die ook weer vollop zijn behandeld

# het zorgen voor een goede dracht, en ook niet onbelangrijk niet onnodig prutsen in de volken, dus niet steeds kijken om te kijken.

ik zie de behandelingen als een verzekeringpremie, maar weet ook dat het geen garanties geeft.


els,

ik sluit me bij jaap aan dat de tuinbouw/fruitteelt in nederland echt wel betrokken is bij onze bijen, bijen huren voor een schijntje is er bij ons dan ook al lang niet meer bij, ook in de buitenteelten.
een volk verhuren voor 35 euro hoeft volgens mij niemand te doen.

groeten

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Dennis » di 06 feb 2007, 10:45

Goedemorgen Hans,

Kan je misschien ook aangeven in je verslag hoe mnr. v/d Vloet zijn varroabestrijding uitvoerd ?

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hans van der Post. » di 06 feb 2007, 12:39

Dennis dit verslag wordt door Henk Kok gedaan. Even kort door de bocht; hij behandeld zijn bijen net zo als in de film die door het instituut in Duitsland waar Job van Praag werkt is gemaakt. - Een schudzwerm in een gazen "korf" druppelen met oxaalzuur. Drie dagen koel laten staan en dan in een nieuwe kast op kunstraat.
Meer door Henk.
Hans

bé kikkert
Berichten: 31
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door bé kikkert » di 06 feb 2007, 21:54

Hallo Dennis

Kijk eens op de Duitse site http://www.mkat.iwf.de op de lijst bestseller naar de film C 1896 Bienenhaltung in der Rotation - Ein wirksamer Weg zum Vorbeugen von Bienenkrankheiten.


Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 07 feb 2007, 00:16

Heb onderstaande zaken in het restant van mijn laatste (8e) volk gevonden (of beter gezegd, de laatste 200 bijen of zo daarvan).

- deze bijen zijn verhongerd, terwijl ze 3 weken geleden toch nog ca 8 cm voer boven zich hadden. (Heb 3 weken geleden de onderste BK afgehaald.)
- ze hadden een behoorlijke nosema-besmetting. Van enige stuifmeelvoorraad was danook geen sprake, behoudens een enkele cel hier en daar.
- trof heel weinig varroamijten aan. Geen enkele op de randen van de bodemplank en slechts 2 gevonden na het spoelen van 150 bijen.
- Het aanwezige gesloten broed was oud en in te slechte staat om daarin te gaan peuren. Geen eieren aanwezig.
- Er moet een stille moerwisseling hebben plaatsgevonden de laatste maanden (andere pantserkleur). De aangetroffen moer was onbevrucht.

Kortom: bij dit restant-volkje waren allerlei factoren die ook ieder voor zich een slecht einde zou hebben betekend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten