Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Dirk Blanken » wo 07 feb 2007, 21:51

Gerard, volkomen mee eens.

Bijen die een rijk leven hebben dus veel en gevarieerd stuifmeel konden consumeren zijn beter bestand tegen ziekten en virussen.
Daar heeft Marc een punt.
Dus proberen de omstandigheden te verbeteren en/of meerdere standen te bewerkstelligen.
Maar volgens mij zijn imkers daar altijd mee bezig, misschien nog wat te passief en alleen in de zeer directe eigen omgeving.

Ik zorg al ongeveer 8 jaar consequent(vooral de laatste jaren)dat de varroadruk het hele seizoen klein is met vriendelijke middelen.
Ik denk dat dat de oplossing is, vooral dat consequent zijn.

Ik vind ook dat iedereen die op dit forum commentaar geeft op anderen eerst even moet weergeven hoe hij het doet (consequent)
Dan kunnen we uit deze wirwar van meningen halen wat we allemaal willen: een oplossing
Een oplossing om deze periode van onzekerheid te overbruggen.
Waarschijnlijk zullen we als we weten waardoor de verdwijnziekte veroorzaakt wordt ook gedurende het hele seizoen de varroadruk zo laag mogelijk moeten houden.

Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » wo 07 feb 2007, 22:33

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Hennie en anderen,
In jou reactie schrijf je een heleboel op. Echter een antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen lezen. Mijn vraag luidde nl.: Wanneer heb jij je schudzwermen gemaakt[?]
Gerard, inderdaad niet beantwoord. Maar je had het haast kunnen weten. Uit mijn antwoord aan Hans:
Dat waren moeren van de eerste bevruchte serie van dat jaar uit de bevruchtings kastjes.
Die moeren zijn eind Mei geboren, en 10-14 dagen later bevrucht. Ik heb die schudzwermen half Juni gemaakt, eerst in een DUHOKA(dank Hans) 3Ramer. Later over gezet naar DUHOKA 6ramers.
Gerard schrijft:
Ik ben het wel met jou eens dat de schadedrempel op dit moment een heel stukje lager ligt dan 10 jaar geleden. Daarom dienen wij nu de mijten al eind juli/begin augustus te bestrijden[:(]. Naar mijn idee heb jij je volken dus nog in leven gehouden door de varroa onder de duim te houden. Dat je daarnaast je volken veel kunstraat geeft, is positief maar lijkt mij niet cruciaal.
Wat de raten betreft lijkt het mij wel zeer belangrijk, als je uitgebouwde (voer)raten gebruikt, dat ze dus eerst ontsmet worden. Niet uit een actief volk pakken. Wat mij verder heel belangrijk lijkt is dat de volkjes "broedloos" (schudzwermen)gemaakt zijn. Geen ramen met broed overhangen, om geen broedziekten mee te nemen. Virussen komen natuurlijk wel op de bijen mee naar het nieuwe volkje. Maar misschien is de besmetting wel aanzienlijk lager, om de eerste tijd niet direct tot ontwikkeling te komen. Dit is een gedachte, geen bewezen stelling.

Hennie...

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Ria van den Berg » wo 07 feb 2007, 22:59

Gerard Boswinkel schreef :
"Er zijn altijd virussen geweest, echter met de komst van de varroa is de manier waarop het virus kan toeslaan veranderd. Zoals jij ongetwijfeld zult weten, verwondt de varroa de bij door haar aan te prikken. Hierdoor kan het virus, via de varroa direct in de haemolymfe (=bloed) van de bij gebracht worden."

Twee weken geleden zei Jerry Hayes ook dat ze bij de ingestorte volken in de VS veel bijen met littekenweefstel ("thirosene") aantroffen.
Het instorten van veel volken in de V.S. is een klap voor de bestuiving van de amandelen in Californie. De amandelenteelt is enorm gegroeid, dank zij de promotie van amandelen als gezond tussendoortje. Er zijn geloof ik 2/3 van de Amerikaanse bijenvolken bij de bestuiving betrokken. De laatste twee jaar voeren ze zelfs al Australische packages in, omdat er tekort is aan bijen. Resistente varroamijten kregen de schuld. Nu weer Colony Collapse Disorder. In de VS verdienen de meeste (?) bijenhouders de kost met bestuiven.De Almondboard lobbiet ook mee bij de overheid voor de bijenhouders.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door de vos roger » wo 07 feb 2007, 23:05

Gerard Boswinkel schreef:
Zoals jij ongetwijfeld zult weten, verwondt de varroa de bij door haar aan te prikken. Hierdoor kan het virus, via de varroa direct in de haemolymfe (=bloed) van de bij gebracht worden.
Gerard, allemaal goed en wel dat deze bijen die aangetast of aangeprikt zijn door de varroa ten onder gaan aan die virusssen.Maar dat een groot volk daaraan tenonder gaat daar stel ik mij toch vragen bij .


roger

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 07 feb 2007, 23:30

Roger,
lees de scriptie van Juliette Ongus van Wageningen Universiteit eens. Het is al eerder op het forum genoemd. Het is een zeer uitgebreid verhaal, maar de inhoud maakte voor mij veel duidelijk. http://library.wur.nl/wda/dissertations/dis3932.pdf

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door marc » do 08 feb 2007, 00:08

Juliette Ongus doet een prachtig onderzoek en beschrijft wellicht het zoveelste 'nieuwe' virus dat in bijen en mijten leeft.
Het zal niet het laatste virus zijn dat gevonden wordt.
Hoeveel 'nieuwe' virussen zijn er nu de laatste 10 jaar al niet gevonden en telkens worden ze als dé boosdoener naar voren geschoven.
Ze zijn er altijd al geweest. Ieder levend organisme draagt ze met zich mee. Al eens over nagedacht hoeveel virussen en bacteriën wij in ons lichaam hebben ?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Jaap v.Popering » do 08 feb 2007, 18:45

Beste marc
Ik vraag mij af, als jij op straat door een hond wordt gebeten ga jij dan naar een arts om een injectie tegen verschillende virussen ,of ga jij dan stuifmeel eten of zoiets ?

Jaap van Popering.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Gerard van Gastel » do 08 feb 2007, 19:02

Jaap,
Het gaat om goede voeding, en daardoor een goede weerstand! Dan ben je beter bestand tegen virussen, bacterien en wat dan nog, Goede voeding op zich (zoals vers stuifmeel)is geen medicijn.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Jaap v.Popering » do 08 feb 2007, 19:12

Gerard van Gastel schreef:
Jaap,
Het gaat om goede voeding, en daardoor een goede weerstand! Dan ben je beter bestand tegen virussen, bacterien en wat dan nog, Goede voeding op zich (zoals vers stuifmeel)is geen medicijn.
Dat zijn wij dan wel eens ,maar als een pop beschadegd is door een mijt , ben je te laat met goede voeding, dan zal je iets genezend moeten hebben. Dan kan je beter die beschadiging door een mijt zien te voorkomen (voorkomen is beter dan genezen). dus die mijten onderdrukken, ik geef er niet om waarmee ,waar is het door een wichelroede .

jaap van Popering.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Gerard van Gastel » do 08 feb 2007, 19:39

Absoluut mee eens Jaap, ik denk wel dat er door uitsluitend varroa geen volk ten onder gaat, (als de aantallen varroa niet te groot zijn) door die bv 500-1000 varroa-slachtoffers gaat een volk niet ten onder, maar wel door een virus wat hierdoor verspreid wordt, zo'n virus kan wel erg veel slachtoffers maken op korte tijd, en dan is goede weerstand juist zo belangrijk. (klinkt als reclame voor Davitamon...)

Ps: een wichelroede!..... dat ik daar zelf niet op gekomen ben......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten