Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 09 feb 2007, 00:32

......Ps: een wichelroede!..... dat ik daar zelf niet op gekomen ben......

Jongens, Eureka !!!!! Dàt is het verschil tussen mijn beide standen !!!!! Ik heb het afgelopen voorjaar wel even geëxperimenteerd met pendelen op mijn niet getroffen stand.

(wat is soms een oplossing voor een enorm probleem toch eenvoudig)

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 09 feb 2007, 16:26

Hoi allen,

Ga toch nog even een antwoord formuleren aan allen die mij om een commentaar gevraagd hebben:

Allereerst Hennie: Op mijn vraag wanneer jij je schudzwermen gemaakt hebt antwoordde jij:
Die moeren zijn eind Mei geboren, en 10-14 dagen later bevrucht. Ik heb die schudzwermen half Juni gemaakt, eerst in een DUHOKA(dank Hans) 3Ramer. Later over gezet naar DUHOKA 6ramers.
Het is wel toevallig maar mijn rekenvoorbeeldje voor zesramer 1 klopt dus aardig. Je ziet uit mijn voorbeeldje dat er in die zesramer ongeveer 50 mijten zijn meegekomen. Dan heb ik dus nog niet eens de mijten die door vervliegen in het volk geraken meegenomen. Jou experiment laat dus zien, dat een lage besmetting (50 mijten) in no-time kan groeit tot 800. Daar zijn slechts vier maanden broed voor nodig. Volgens mij is het dan ook zo dat als jij dit volk niet in de winter behandeld zou hebben met oxaalzuur, het volk, zonder behandeling in het 'actieve' seizoen, in de winter van 2007-2008 zou zijn verdwenen. M.a.w. oorzaak van de verdwijnziekte die bij imkers nu optreedt is te vinden in een onvoldoende bestrijding van de mijten in de winter van 2005 - 2006. Mijn visie wordt bevestigd door de waarneming van mijn naamgenoot Gerard Vos. Hij vond in het voorjaar van 2006 zijn varroabesmetting nogal hoog (zie zijn website)en is niet in staat geweest om vroeg in het seizoen de varroadruk voldoende te decimeren.

@ Roger. Jij schrijft:
Gerard, allemaal goed en wel dat deze bijen die aangetast of aangeprikt zijn door de varroa ten onder gaan aan die virusssen.Maar dat een groot volk daaraan tenonder gaat daar stel ik mij toch vragen bij .
Daar verschillen wij echt van mening. Zoals jij ook weet neemt de omvang van het broednest af als het volk de winterbijen maakt. Dit betekent dat het gemiddeld aantal varroa's per broedcel zal toenemen. Hierdoor zal het aantal bijen dat door virussen geïnfecteerd wordt toenemen en dat juist op het moment dat de winterbijen gemaakt worden. Ik denk dat dat de genade klap voor het volk betekent. Ik heb in de winter van 2002 - 2003 zelf meegemaakt dat een volk eind oktober nog een volle 12 raamsdadant broedkamer bezette. Twee weken later was daar nog maar een handje vol bijen van over. Aan het eind van de winter was dit volk dood.

Groeten...............
Gerard Boswinkel

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Dirk Blanken » vr 09 feb 2007, 18:34

Gerard, met mijn eenvoudige maar practische geest begrijp ik een paar dingen niet, al sta ik achter het meeste wat je aanhaal erachter.
Hoe kan kan jij constateren dat van een volk voor 70 a 80 % van de bijen een virus hebben of ga je er dan vanuit dat het volk voor hetzelfde percentage doodgaat?
Het volk ernaast was misschien dan wel gewoon in een veel betere conditie.
It is a struggle for life.
Ik volg de discussie elke dag maar mis nog steeds de vermelding van hoe iemand bestrijdt, daar kan je nl. veel uit opmaken.
Zo langzamerhand is het niet meer een spelletje waarbij je gegevens achterhoudt in verband met onze EGO.
Gewoon de billen bloot en vertellen wat je gedaan hebt en wat de resultaten waren, en anders niet reageren, als je bang ben voor commentaar

3 X per actief seizoen thymolkristallen + een cyclus bienenwohl + in nov./dec oxaalzuur druppelen, veel werk maar dat moet je er voor overhebben en voor een imker met minder dan 10 volken kan dit toch geen probleem zijn.
Ik heb er meer dan 50 en hoewel ik het niet een prettige bezigheid vind doe ik het gewoon.
Dus nooit tot nog toe een volk wat door de zg verdwijnziekte ten gronde gaat.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 09 feb 2007, 20:34

Hennie Kroese,

hierdoor wil ik je zeer bedanken voor al het telwerk dat je de laatste weken voor ons verricht hebt. Ik vond het zeer leerzaam en denk dat ik daarin niet de enige zal zijn.
Mede door jouw observaties krijgen mijn volken het volgend seizoen een aantal malen de varroa-planken ondergeschoven.
Nogmaals bedankt !

Els

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » vr 09 feb 2007, 20:42

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi allen,
Allereerst Hennie: Op mijn vraag wanneer jij je schudzwermen gemaakt hebt antwoordde jij:
Die moeren zijn eind Mei geboren, en 10-14 dagen later bevrucht. Ik heb die schudzwermen half Juni gemaakt, eerst in een DUHOKA(dank Hans) 3Ramer. Later over gezet naar DUHOKA 6ramers.
Het is wel toevallig maar mijn rekenvoorbeeldje voor zesramer 1 klopt dus aardig. Je ziet uit mijn voorbeeldje dat er in die zesramer ongeveer 50 mijten zijn meegekomen. Dan heb ik dus nog niet eens de mijten die door vervliegen in het volk geraken meegenomen. Jou experiment laat dus zien, dat een lage besmetting (50 mijten) in no-time kan groeit tot 800. Daar zijn slechts vier maanden broed voor nodig. Volgens mij is het dan ook zo dat als jij dit volk niet in de winter behandeld zou hebben met oxaalzuur, het volk, zonder behandeling in het 'actieve' seizoen, in de winter van 2007-2008 zou zijn verdwenen. M.a.w. oorzaak van de verdwijnziekte die bij imkers nu optreedt is te vinden in een onvoldoende bestrijding van de mijten in de winter van 2005 - 2006. Mijn visie wordt bevestigd door de waarneming van mijn naamgenoot Gerard Vos. Hij vond in het voorjaar van 2006 zijn varroabesmetting nogal hoog (zie zijn website)en is niet in staat geweest om vroeg in het seizoen de varroadruk voldoende te decimeren.
Gerard Boswinkel
Hoi Gerard, Jouw stelling, ik neem 50 mijten mee in een schudzwerm van 3 ramen. Daar ga jij met je telling van uit.
Echter heb ik voor de 9 dagen verstreken zijn, en dus voor het eerste broed gesloten is, alle raten besproeid met oxaal (volgens PPO). Hier door gaat er dan 95% van die 50 dood. Restant +/- 3 mijten. Vervolgens heb ik in Augustus overal 1 mierenzuur behandeling gegeven, om de besmetting op dat moment te "meten"
Ik denk dan toch dat het vervliegen een belangrijkere herbesmetting is geweest. Of ben je een andere mening toegedaan?

Hieronder de link van het eerste deel waar dit in beschreven staat.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=sproei
[quote]
Ik heb op de broedloze momenten oxaal op de ramen gesproeid, volgens het PPO advies. Dit heeft goed gewerkt. De varoa's zijn in de opbouw fase flink terug gedrongen, heb ik de indruk.
Ik heb een aardige serie vroege 6Ramers in 10Ramers gehangen, en een flink aantal vette 3Ramers weer in de isolatie 6ramers overgehangen, aangevuld met uitgeslingerde nieuwe HBK ramen. Deze volken en volkjes zijn allemaal voorzien van een jonge BF moer op een paar "goude ouwe" na, en een aantal teelt koninginnen natuurlijk.

Nu, omdat ik niet naar de heide ga, ben ik mijn volken al weer langzaam aan het voorbereiden voor het inwinteren. Steeksproef gewijs ga ik alle volken behandelen met 1 bierfiltje met mierenzuur, om te zien of de sproei oxaal behandelingen hun werk hebben gedaan.[/quote]

In dit artikel staat het maken van de schudzerm beschreven.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... schudzwerm

Hennie..

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » vr 09 feb 2007, 21:06

Els Kleijnendorst schreef:

Hennie Kroese,
hierdoor wil ik je zeer bedanken voor al het telwerk dat je de laatste weken voor ons verricht hebt.
Els
[:I][:I][:I]

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Gerard Boswinkel » za 10 feb 2007, 09:31

Hoi Hennie,

Ben nog even vergeten een kleine conclusie te melden over je telwerkzaamheden van de afgelopen tijd. Uit jou schema komt mooi naar voren dat het bestrijdingsadvies dat de verschillende onderzoeksinstituten geven, een winterbehandeling geven bij een natuurlijke mijtenval van meer dan een halve mijt per dag, door jou waarnemingen gestaafd worden. Er zijn slechts twee afwijkende waarnemingen. Zou het kunnen dat die zesramers al broed hadden toen jij ze hebt behandeld half januari???

Groeten............

Gerard Boswinkel

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Gerard Boswinkel » za 10 feb 2007, 09:43

Hallo Dirk,

Jij hebt ook nog een aantal vragen aan mij. Jij vraagt:
Hoe kan kan jij constateren dat van een volk voor 70 a 80 % van de bijen een virus hebben of ga je er dan vanuit dat het volk voor hetzelfde percentage doodgaat?
Het volk ernaast was misschien dan wel gewoon in een veel betere conditie.
Laat ik heel duidelijk zijn: Ik heb helemaal niets aangetoond. Dit is door een Duits onderzoeksinstituut gebeurd. Met dit voorbeeld wil ik alleen maar aangeven dat op één en dezelfde stand volken kunnen voorkomen met een ernstige virusbesmetting en volken waar helemaal geen virussen konden worden aangetoond. Dit zou dus een verklaring kunnen zijn voor het feit dat op één en dezelfde stand volken sterven en andere toch in leven blijven.
Ik volg de discussie elke dag maar mis nog steeds de vermelding van hoe iemand bestrijdt, daar kan je nl. veel uit opmaken.
Wat mij betreft, ik probeer in het actieve seizoen in de meeste volken darrenraat te verwijderen. Daarnaast behandel ik mijn volken in augustus en oktober met mierenzuur via de 'Nassenheider verdamper horizontal'. (Overigens las ik, in de brochure van PPO, dat mierenzuur niet meer is toegestaan als varroa-bestrijdingsmiddel. In december behandel ik dan nog alle volken met oxaalzuur volgens de druppelmethode. De oxaalzuuroplossing bereid ik zelf door 36 g oxaalzuur op te lossen in 600 g water met 600 g suiker. Dit geeft precies één liter oxaalzuuroplossing van ongeveer 3,5%.

Groeten............

Gerard Boswinkel

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese » za 10 feb 2007, 12:50

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Hennie,

Ben nog even vergeten een kleine conclusie te melden over je telwerkzaamheden van de afgelopen tijd. Uit jou schema komt mooi naar voren dat het bestrijdingsadvies dat de verschillende onderzoeksinstituten geven, een winterbehandeling geven bij een natuurlijke mijtenval van meer dan een halve mijt per dag, door jou waarnemingen gestaafd worden. Er zijn slechts twee afwijkende waarnemingen. Zou het kunnen dat die zesramers al broed hadden toen jij ze hebt behandeld half januari???
Groeten............
Gerard Boswinkel
Ja dat ik vermoede dat ze nog met broed zaten, vanwege de aanhoudende hoge temperaturen, is de reden dat ik zo'n 2 weken later dan vorig jaar heb behandeld.
Het is niet ondenkbaar dat ze in die geisloleerde dozen continue broed hebben gehad.

Hier nog even wat ik op 3 Februari in dit artikel schreef.
Dus heb ik, terwijl alle volken druk vlogen(3 Februari), even een paar ramen gelicht.
Op het 3e raam liep de gemerkte moer op gesloten broed. Ook het volgende 3e raam had gesloten broed. Verder heb ik natuurlijk niet meer gekeken. Mevrouw was er gelukkig nog. Nu blijft wel de vraag, waarom die nog steeds hogere mijten val t.o.v. de anderen.
Er zullen natuurlijk ook al wel mijten in het broed gekropen zijn, of zijn dat mijten die dood gaan zodra ze met de jonge bijen uitlopen?



Maar nu nog even iets, waar je niet meer op gereageerd hebt:
Hoi Gerard, Jouw stelling, ik neem 50 mijten mee in een schudzwerm van 3 ramen. Daar ga jij met je telling van uit.
Echter heb ik voor de 9 dagen verstreken zijn, en dus voor het eerste broed gesloten is, alle raten besproeid met oxaal (volgens PPO). Hier door gaat er dan 95% van die 50 dood. Restant +/- 3 mijten. Vervolgens heb ik in Augustus overal 1 mierenzuur behandeling gegeven, om de besmetting op dat moment te "meten"
Ik denk dan toch dat het vervliegen een belangrijkere herbesmetting is geweest. Of ben je een andere mening toegedaan?
Of ben je een andere mening toegedaan?

groeten,
Hennie.....

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Jaap v.Popering » zo 11 feb 2007, 09:52

Dirk Blanken schreef:
Gerard, met mijn eenvoudige maar practische geest begrijp ik een paar dingen niet, al sta ik achter het meeste wat je aanhaal erachter.
Hoe kan kan jij constateren dat van een volk voor 70 a 80 % van de bijen een virus hebben of ga je er dan vanuit dat het volk voor hetzelfde percentage doodgaat?
Het volk ernaast was misschien dan wel gewoon in een veel betere conditie.
It is a struggle for life.
Ik volg de discussie elke dag maar mis nog steeds de vermelding van hoe iemand bestrijdt, daar kan je nl. veel uit opmaken.
Zo langzamerhand is het niet meer een spelletje waarbij je gegevens achterhoudt in verband met onze EGO.
Gewoon de billen bloot en vertellen wat je gedaan hebt en wat de resultaten waren, en anders niet reageren, als je bang ben voor commentaar

3 X per actief seizoen thymolkristallen + een cyclus bienenwohl + in nov./dec oxaalzuur druppelen, veel werk maar dat moet je er voor overhebben en voor een imker met minder dan 10 volken kan dit toch geen probleem zijn.
Ik heb er meer dan 50 en hoewel ik het niet een prettige bezigheid vind doe ik het gewoon.
Dus nooit tot nog toe een volk wat door de zg verdwijnziekte ten gronde gaat.
Ik vind dit een verkeerde ontwikkeling.
Deze site is voor iedereen toegangkelijk.ook voor de journalistiek ik zie het al voor mij in de krant
MASSAAL GEBRUIK VAN VERBODEN MIDDELEN IN DE IMKERIJ.
Een andere mogelijkheid is de A.I.D. Het zou niet de eerste keer zijn dat een opsporingsamtenaar van de A.I.D.op de stoep staat met (zelfs een ancette formulier) om de gewasbeschermingruimte te inspecteren op verboden middelen (zij hadden het immers zelf ingevuld)met de nare gevolgen van een accept girokaart.
En jullie zetten het zomaar hier neer :IK HEB NIET TOEGESTANE MIDDELEN GEBRUIKT.
Ik hoop dat jullie dit goed beseffen.

Groetjes jaap van Popering.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten