Van dode bijen en vliegende imkers.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door kreydt » ma 22 jan 2007, 14:43

Tot vorig jaar had ik niet veel interesse in de verdwijnziekte maar zoals met alles; "Het kan verkeren". Vanaf november ben ik het I-net aan 't uitspitten om er toch iets meer van te weten en helaas is er nergens een spatje hoop. Wel een hele rits van waanzinnige mogelijke oorzaken al dan niet gestaafd met een uitleg waar de beste prof een puntje kan aan zuigen.

Vandaag vond ik op een forum nog het volgende:
"De GSM-masten zenden langs alle kanten electromagnetische stralingen uit met gevolg dat op bepaalde plaatsen er zoveel straling in de lucht hangt dat de hersenen van de bijen het niet meer kunnen verdragen en verhuizen of gewoon ze kunnen hun weg naar huis niet meer terug vinden."
Deze uitspraak wordt ondersteund met een universitaire studie.
http://www.buergerwelle.de/pdf/verhalten_elmagexp1.pdf

Zijn er nog andere mogelijke en vooral onmogelijke oorzaken???? want in mijn bijenstallentje zie ik niet veel om te lachen.



kg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door Oude Essink » ma 22 jan 2007, 20:43

Hallo Piet,
wij moeten ons wel aan de feiten houden.
in 1904 ontdekt Jacobson de mijt op de apis cerana op Java. Het zal tot 1964 duren voordat zij op de apis mellifera wordt gevonden in Oost Europa. Bij de opmars naar het westen duurt het tot 1983 voordat zij in Nedereland wordt gesignaleerd.
hennie oes

Afbeelding

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door heidecap » ma 22 jan 2007, 21:06

Je zou je bijna gaan afvragen hoe de imkers op Java, ruim een eeuw geleden het varroa-probleem hebben aangepakt ...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door Oude Essink » di 23 jan 2007, 10:42

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/ijs.jpg[/img]
Dag Thomas,
Het is maar goed, dat je het je niet echt afvraagt; je zou naar luizen zoeken op de Noordpoolkap!:D!


hennie oes

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door labrador » di 23 jan 2007, 16:01

piet schreef:
Beste K.G.
De werkelijke reden van de verdwijn ziekte is natuurlijk de combinatie van varroa en het gebruik van chemicalien.De mijt is al vanaf het begin van de vorige eeuw in Europa terechtgekomen.Veel later is het tot een plaag gekomen.Oorzaak het verdwijnen van natuurlijke vijanden,het ziek maken van de bij met bestrijdings middelen.Wat ik absoluut niet begrijp is dat imkers,toch niet de minste onder de natuur liefhebbers zo weinig vertrouwen hebben in de natuur.Uit eindelijk wordt dit ons noodlottig.
Piet
Kijk eens aan!!! We hebben nu eindelijk de oplossing gevonden m.b.t. de verdwijnziekte!!!
Je schrijft alsof het een vaststaand feit is???
Maar zo "natuurlijk" is die combinatie niet!!!
Varoa, daar zou men over kunnen twijfelen maar de belachelijke uitspraak dat dit in COMBINATIE zou zijn met bestrijdingsmiddelen is natuurlijk grote kolder.
Het is een mening, een persoonlijk denkbeeld. En dat mag natuurlijk.

Ik bestrijd met alles wat maar voorhanden is. Ik heb dan ook al mijn volkjes gewoon nog. Volgend jaar zou wel eens een mooi "handelsjaar" kunnen worden.

Maar.... mensen zoals jij kopen natuurlijk geen volkjes bij Imkers die wel bestrijden? Want dit zou niet bij jou uitspraak passen:"Wat ik absoluut niet begrijp is dat imkers,toch niet de minste onder de natuur liefhebbers zo weinig vertrouwen hebben in de natuur."

Nu niet gaan zuren over dat imkers elkaar iets moeten toeschuiven in de vorm van een zwermpje, want als dit werkelijk de grondslag zou zijn voor de verdwijnziekte, en alle imkers die hun volkjes nog wel hebben, juist met dank aan die bestrijdingsmiddelen, moeten die dan de anti-bestrijders gratis volkjes gaan geven zodat ze die binnen afzienbare tijd ook verspeeld hebben???

Tja, ik zie dat anders....

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door kreydt » di 23 jan 2007, 17:20

Ho, ho mensen,

Het was niet mijn bedoeling om een nieuw onderwerp te beginnen en felle reacties uit te lokken, die met de nodige hartstocht worden verdedigd.
Het internet is een mooi ding maar als je op zoek gaat naar iets serieus ( vb. de verdwijnziekte) kom je via wat blote madammen, terecht bij waanzinnige antwoorden. Het was dus mijn bedoeling die oplossingen voor de verdwijnziekte samen te brengen. Het verschijnsel is al triestig genoeg en niet alleen voor de getroffen imkers maar vooral voor de bijen.
Dus '˜rakkers staak uw wild geraas' en laat ons allen genieten van DE oplossingen die zoal circuleren op het net. Hoe zotter, hoe liever zou ik zeggen.
Guido,
PS. Toch bedankt voor de wel gemeende reacties en de E-mails die enkele forummers me stuurden.


kg

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door patrick » di 23 jan 2007, 18:10

Hallo collega's

Dat de verdwijnziekte en varroa met elkaar verbonden zijn is ook mijn mening, hoe groter de varroadruk tijdens het seizoen en vooral in de zomer en het najaar, hoe gemakkelijker dat virussen vat hebben op de zwakkere besmette volken. Vorig jaar heb ik alleen behandeld met mierenzuur en dan maar een éénmalige behandeling net na de zomeroogst met als gevolg dat ik in de vilgend najaars en winterperiode 25% van mijn kasten ben kwijtgeraakt en dit nog voor de eigenlijke winter begon. Daarentegen had ik ook een volk dat op 11 ramen bijen de winter is doorgekomen. Afgelopen seizoen heb ik mijn bijen na de laatste honingoogst behandeld met 1) mierenzuur, 2)apivargel en 3) perizine in november, met als resultaat dat voorlopig al mijn volken het tot nu toe hebben overleefd. Hierdoor ben ik geneigd om aan te nemen dat deze twee ontegensprekelijk met elkaar te maken hebben maar er kunnen ook nog andere factoren meespelen. Het is in ieder geval iets waar het laatse nog niet over gezegd en geschreven is en een open discusie op het forum is altijd welkom.
Met vriendelijke groeten, Patrick

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door Dirk Blanken » wo 24 jan 2007, 12:59

'T is ook nooit goed, Jaap,

Nu zorgen de niet behandel mensen voor voldoende klandizie en probeer je ze direct weer op andere gedachten te brengen.

Dirk


dertiende

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van dode bijen en vliegende imkers.

Bericht door labrador » wo 24 jan 2007, 22:27

Dirk Blanken schreef:
'T is ook nooit goed, Jaap,

Nu zorgen de niet behandel mensen voor voldoende klandizie en probeer je ze direct weer op andere gedachten te brengen.

Dirk


dertiende
Beste Dirk,

Daar gaat het mij ook niet om. We zullen zien wat er dit voorjaar aan sterfte te melden is, maar ook ik houd mijn hart vast, net als ieder ander.

Met dit hele probleem van wintersterfte, geheimzinnige verdwijnziekte of hoe je het ook wilt noemen, lijkt de oorzaak te vinden te zijn in de richting van de varoa. Heel veel (oudere) imkers stoppen ermee, zonder een opvolger. Puur omdat de aardigheid er behoorlijk af is.
Dit is een negatieve ontwikkeling die alleen maar verder gaat, helaas.

Ik snap heel goed dat iedere natuurliefhebber (ik ben er ook een) die met bijen bezig is, graag zou willen dat de natuur het probleem oplost. Zo niet, dan zoeken we wel naar natuurvriendelijke oplossingen. Een nobel streven wat tot op heden gewoon geen resultaten heeft opgeleverd. Ondanks alle goede ontwikkelingen van Primorsky's, eenzame standen op eilanden, koningsvarens in de kast en varoa-etende schorpioenen, een bewezen lang standhoudende oplossing is er in die richting op dit moment nog niet.

Ook in de legale chemische bestrijding is er nog niet het resultaat geboekt wat gegarandeerd 'mijt-vrije'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten