Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 19 feb 2007, 18:05

Marc, voor dat prutsbeetje klimop op jouw foto's halen mijn bijen hun neus op, terwijl jij er prat op gaat. Zo heb ik mij ook "rot" gelachen om die paar duizend bolletjes die je gaat planten, terwijl mijn bijen genieten van door de gemeente aangevoerde hoeveelheden, hoeveelheden die in pallets verpakt zitten van een kubeke meter, en dan wel 12 pallets tegelijk. Bomen komen ook met vele vrachtwagens met opleggers tegelijk aan.
Kortom, als anderen melden dat ze in een goed stuifmeeldrachtgebied zitten trek jij dat continu in twijfel.

Maar het is niet leuk hè, als je zelf wordt aangevallen. Nu, wij allen willen best wel over verbetering van de drachtomstandigheden hebben, en dat doen wij ook, maar dat gedram op dit punt van jou ben ik in ieder geval behoorlijk beu.

Els

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door marc » ma 19 feb 2007, 19:06

Els, ik denk dat wij uitgepraat zijn (waren we eigenlijk al eerder), we verschillen te fundamenteel van standpunt. De foto's van de klimop hier geven 2 toestanden weer van de 12 die voorkomen, reken dat eens uit wat dat per kast betekent ! Als er iemand zegt dat hij goede najaarsdrachten heeft vraag ik ernaar welke dat zijn, en in welke hoeveelheden omdat dit belangrijke gegevens voor mij zijn.
Een antwoord krijg je niet, toen ik eerder naar jou vermeende najaarsdrachten vroeg antwoordde je dat er wel altijd klimop in de buurt moest zijn, nu hoor ik dat ze bij jou de najaarsdrachten met de oplegger aanvoeren :D
Blijkbaar halen jou bijtjes niet alleen hun neus op voor de klimop maar gaan ze ook op hun rug liggen van jou drachten. Els salut.

Men vraagt mij om in detail mijn stuifmeelsituatie te geven. Ik heb dit graag gedaan om jullie een referentie mee te geven voor het stuifmeelaanbod op een stand zonder sterfte. Van anderen krijg je deze details niet los en als je ziet dat je hier in plaats van iets op te bouwen, jaloezie kweekt (ook dat is imkeren blijkbaar) dan wordt het voor mij te veel en hou ik me liever bezig met zaken die wel renderen en zoveel meer voldoening geven.
Ik zou zeggen lees het document, alles staat erin.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Gerard van Gastel » ma 19 feb 2007, 20:48

'Marc, voor dat prutsbeetje klimop op jouw foto's halen mijn bijen hun neus op, terwijl jij er prat op gaat. Zo heb ik mij ook "rot" gelachen om die paar duizend bolletjes die je gaat planten'
wat flauwtjes Els, en wat je verder zoal schrijft zou ik zeggen:
"de pot verwijt de ketel...enz, enz"

En waarom alles in het meervoud 'Ons nu dus ook niet' en
'wij allen' , wie zijn dat dan allemaal, je kondigt ook een week time-out aan, namens wie spreek je eigenlijk allemaal?

Maar om terug op het onderwerp te komen:
Ik denk wel dat, als je er goed over nadenkt, Marc best weleens gelijk kon hebben met zijn stuifmeel verhaal.....
En daar gaat het uiteindelijk om: het behoud van onze bijen.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door frits dalm » di 20 feb 2007, 00:49

Marc,
ik woon vlakbij een behoorlijk groot bos,
maar de enige vuilboom die hier groeit
staat bij mijn stand en niet in het bos!!!!
En waar haalde de bij in de "kleine ijstijd"
hun verse stuifmeel rond deze tijd vandaan???
Of haalden ze dat van de "ijsbloemen"???? op de ruiten.
Dat voldoende stuifmeel een noodzaak is oke,
maar normaal is in november al bijna niets te halen,
laat staan dat het niet ouder dan vier dagen is als het
gebruikt wordt in januari/februari

Frits

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door marc » di 20 feb 2007, 08:09

Frits, is jou reactie als grap te beschouwen of hoe bedoel je ze ?
Met al je uitroeptekens en vraagtekens komt het over alsof je een belangrijke, alles weerleggende opmerking maakt.
- in alle bossen groeit inderdaad niet hetzelfde
- in de kleine ijstijd was het winter van oktober tot maart en hadden ze geen stuifmeel nodig in het najaar
- in het vroege voorjaar (voor de grote drachten wilg, kornoelje...) broeden betekent jonge bijen die het vooral van rijk voedersap moeten hebben en oud stuifmeel uit voorraad. Sterke jonge voorjaarsbijen kweek je pas vanaf de wilgendracht (zie ook Nosema verhaal)

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door marc » di 20 feb 2007, 18:41

Het stuifmeelverhaal is gebracht, het mag nu zijn eigen leven gaan leiden. Ik voegde nog 2 pag. toe (18-19) omdat toch telkens weer dezelfde vragen terugkomen.
Als uit mijn onderzoek nog nieuwe feiten naar voren komen zullen ze systematisch worden bijgevoegd.
Voor rechtstreekse vragen of projecten weet je me wel via mail te vinden. Groetjes en succes met de aanplant.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 feb 2007, 23:31

Ik denk dat er twee dingen door elkaar spelen. 1) Dat drachtomstandigheden beter kunnen alla. Geen imker die dat bestrijdt. 2) Maar de relatie tussen stuifmeelgebrek en verdwijnziekte is simpelweg (nog) niet te maken. Wereldwijd piekeren onderzoekers zich suf...........een oplossing is moelijker dan gedacht. Marcs strijd voor het aanplanten van stuifmeelplanten is meer een geloof dan een goed door cijfers onderbouwd statement. Geloof is nogal altijd een van onze rechten. Prima dus.
Hier wil ik het bij laten, voorgoed.

jp

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Gerard van Gastel » wo 21 feb 2007, 08:40

Mag ik het als volgt samenvatten?:

Geen/slechte varroabehandeling + onvoldoende goed stuifmeel geeft veel kans op virusbesmetting en weinig weerstand hiertegen, dus kans op verdwijnziekte is groot.

Geen/slechte varroabehandeling + voldoende goed stuifmeel geeft veel kans op virusbesmetting maar wel veel weerstand hiertegen, dus kans op verdwijnziekte is een stuk kleiner.

Goede varroabehandeling + onvoldoende goed stuifmeel geeft minder kans op virusbesmetting, maar als die er komt weinig weerstand hiertegen, dus kans op verdwijnziekte blijft aanwezig.

Goede varroabehandeling + voldoende goed stuifmeel geeft minder kans op virusbesmetting, en als die er toch komt is er veel weerstand hiertegen, dus kans op verdwijnziekte minimaal.

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door wendy » zo 04 mar 2007, 01:10

Met genoegen,verbazing en soms kromme tenen ivm de toonzetting heb ik bovemstaande conversatie gelezen.
Met enige twijfel reageer ik dan ook.

Helemaal, ben ik het ermee eens dat een goede stuifmeelvoorziening bijdraagt tot een verminderde sterfte.
Naast een goed stuifmeelaanbod lijkt me ook een gevarieerd stuifmeelaanbod van belang, ook bijen hebben liever geen eenzijdig voer.
Om de hele bijensterfte aan het stuifmeelaanbod op te hangen lijkt me niet kloppen.

Ik zal mijn situatie duidelijk maken:
op 100m van mijn stand vandaan staat een andere stand.
Bij de andere stand alle bijen dood, bij mij geen.
Er is hetzelfde aanbod aan stuifmeel en nectar op deze korte afstand.
De verschillen zitten in soort bijen en varroabestrijding en de manier van bijenhouden.

andere stand: carnica, varroabestrijding(helaas weet ik niet waarmee), zwermverhindering, raampjes met kunstraat.
eigen stand: volken laten zwermen (in ieder geval 1 keer), mierenzuurbehandeling, 11 raamskasten ,volledig eigen uitbouw van raat en zo min mogelijk erin werken.

Enkele jaren geleden heb ik de volken intensief behandelt tegen varroa door mierenzuur en darrenraat eruit halen, ik had nog geen 11 ramen en was nog erg nieuwschierig naar de binnenkant van de kast.
Ik heb toen 1 jaar alle volken dood gehad.

Het lijkt erop dat het ingewikkelder in elkaar zit dan alleen 1 of 2 oorzaken.

Kan het geen combinatie zijn van stuifmeelaanbod, nectaraanbod, ons manipuleren met rassen en volken, gifstoffen (ik denk hierbij ook aan de gifstoffen van de zaden), verandering van winters, zwermverhindering, varroa?

Wendy

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek II

Bericht door Gerard van Gastel » zo 04 mar 2007, 10:02

Wendy,
Om hoeveel volken gaat het op jouw stand en die van je buren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten