Hoe lang kan een varroa mijt zonder bij?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hoe lang kan een varroa mijt zonder bij?

Bericht door Ati » di 13 mar 2007, 10:07

Ook mijn laatste volk is deze winter overleden. De kast zat vol stuifmeel en voer. De paar honderd dode bijen gaven een beeld wat ik nog niet eerder gezien had: ze zaten her en der verspreid in kleine kluitjes op de ramen, waarbij de onderste laag van zo'n kluitje helemaal met de kop in de raat zat. Zie de helaas niet erg scherpe foto. De moer heb ik niet aangetroffen in de kast. Mijten zag ik hier en daar, maar niet veel.

Afbeelding

Het is nu heel leeg zonder bijen. Net alsof de ziel uit het stukje land is.

Ik denk toch dat het aan de Varroabesmetting ligt: twee jaar geleden ben ik gestopt met zuurbehandelingen, ik sneed alleen nog darrenraat uit.
Graag wil ik opnieuw beginnen en dan toch maar met zuur bestrijden. Uiteraard zal ik al het materiaal ontsmetten. Maar wel kwam de vraag bij mij op: hoe lang kan de Varroa eigenlijk leven zonder gastheer? Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een varroa mijt zonder bij?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 13 mar 2007, 11:22

Hoi Ati,

het bekende beeld. Een weinig bijen en het broed verlaten. Dit broed kan eventueel nog van dit jaar zijn. Kan ik niet beoordelen.
Verder wat betreft de leeftijd van varroa buiten de kast. Dit is al eens onderzocht door een forumer. Het schijnt toch wel een tien dagen te zijn. Even zoeken op het forum, wel een paar jaar geleden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten