langdurig kalkbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
bverbeek
Berichten:4
Lid geworden op:za 10 apr 2004, 18:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
langdurig kalkbroed

Bericht door bverbeek » zo 22 apr 2007, 23:22

Mijn vier volken doen het uitstekend, elk op 2 broedkamers + honingbak, meer dan 10 ramen broed en halen met dit weer behoorlijk nektar en stuifmeel. Een volk laat echter elke ochtend al meer dan drie weken zo'n 15-20 wit-grijs kalkbroed op de vliegplank zien. Bij inspectie zie geen bijzonderheden (misschien wat minder aaneengesloten broed) en ook heb ik tijdens de koude nachten van afgelopen dagen de Varroalade weer dichtgedaan zonder effect. Moet ik mij hierover zorgen maken en moet ik het volk ruimen?
Bart

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: langdurig kalkbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 23 apr 2007, 08:37

Hallo Bart,

In zulk een geval kan een andere moer wel eens soelaas bieden. Natuurlijk geen afstammeling van de huidige.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: langdurig kalkbroed

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 apr 2007, 09:35

Naar mijn idee is de afweer tegen het kalkbroedvirus in die volken is niet optimaal.

Ooit kwam een cursist eind juni naar mij toe en liet mij 'mummies'

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: langdurig kalkbroed

Bericht door Bart de Coo » di 24 apr 2007, 22:59

Ik ga misschien iets verschikkelijk stoms zeggen, maar ik doe het toch.

Twee weken geleden zag ik voor een kast van een collega allemaal van die witte kalkpropjes liggen. Ik meende dat te herkennen als kalkbroed. Ik had zelf wel eens een volkje met kalbroed gehad, dus vandaar. Toen ik een paar dagen later opnieuw bij de kasten stond, maar nu met de eigenaar erbij, vertrok hij geen spier toen ik melding maakte van mijn vermoeden. Hij had namelijk allang gezien dat de bijen oude stuifmeelresten uit de raten verwijderd hadden. Als je even wat beter keek, dan zag je dat de man gewoon gelijk had.

Terwijl ik toch heel aardig wist hoe kalkbroed eruit zag, dacht ik, had ik kennelijk niet in de gaten dat het gewoon om stuifmeelproppen ging. Dus misschien is het wel een oerstomme suggestie, maar Bart, ik zou toch nog maar eens een tweede keer gaan kijken!

Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten