Krabbelaars.......

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Krabbelaars.......

Bericht door labrador » ma 23 apr 2007, 09:42

Krabbelaars

Zaterdagochtend hebben we 6 volkjes opgehaald van de appel. Thuisgekomen heb ik 3 volken in mijn stal geplaatst en 3 volken daarbuiten op een andere plek.
Zaterdag aan het einde van de middag zag ik bij alle kasten al volop stuifmeel binnenkomen.

Zondag sloeg de schrik mij om het hart. Voor de 3 volken in de stal zag ik veel bijen kruipen op het zand en langs grassprietjes omhoog klimmen. Hele trosjes zaten bij elkaar.

Nader onderzoek wees uit dat het zowel oude als jonge bijen betrof. Vleugels stonden niet in een specifieke vorm (V-Vorm bijvoorbeeld). Alle levende bijen toonden dezelfde verschijnselen: Gekromde achterlijfjes alsof ze pijn hadden. Geen tongetjes uit de bekjes.

De bijen bleken uit 1 kast te komen waar al een hele partij onder de kast lag. De andere 2 kasten vertoonden geen problemen evenals de 3 volken op de andere locatie buiten de stal.

Op een rij:
- kramp in het achterlijf
- niet kunnen vliegen
- vleugels niet in aparte vorm
- vleugels niet afwijkend qua bouw
- zowel jonge als oude bijen
- kruipend over het zand, trosjes vormend op grassprietjes
- geen tongetjes uit de bek.

Tegen en uur of half vier leek de kast te gaan zwermen. De hele kast leek leeg te stromen en alles bleef voor de kast vliegen, net eender als ze (opnieuw) moeten oriënteren. Ik kreeg het idee dat 'het kaf van het koren gescheiden werd'

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 23 apr 2007, 10:20

Jaap,

hoe ziet het broed eruit?

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door labrador » ma 23 apr 2007, 11:31

Update:

Zojuist gekeken in de kast. Broed aanwezig maar bijna alleen gesloten broed. Kon de moer niet vinden, maar ik heb daar ook niet mijn best voor gedaan moet ik zeggen.
Veel open vlakken van uitgelopen broed, geen larfjes gezien en voor eitjes had ik mijn brilletje nodig die ik niet op had. Dat weet ik dus niet maar mijn gevoel zegt weinig eitjes.

Wel, in tegenstelling tot wat ik gisteren zag op het zand, veel verminkte vleugels en vleugels in de "V-vorm". Op de raten dus.
Opvallend was dat ik erg weinig (bijna niets) stuifmeel kon ontdekken...

Vandaag krabbelen ze gewoon weer verder en ik denk dat het een uitgemaakte zaak is......

Valt er nog wat te redden?

Dan nog even wat anders:
Imkers die ervoor kiezen om hun volken niet te behandelen, maar wel graag volkjes willen opzetten "voor de handel" zouden mijns inziens hun methode moeten beperken tot eigen stal. Verkoop van onbehandelde volkjes neemt een zeker risico met zich mee. Een eenmalige behandeling met Tymovar (resistentie?) is blijkbaar onvoldoende. Natuurlijk heeft elke koper van een volk een eigen verantwoording om een volkje al dan niet alsnog te behandelen, maar ondanks dat vind ik dat ervaren imkers die in hun ogen "de natuur zijn gang laten gaan" op deze wijze toch wel onverantwoordelijk bezig zijn richting de jonge garde of andere imkers die zo'n volkje kopen.
Misschien iets om over na te denken?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door LWPisa » ma 23 apr 2007, 11:59

Volgens mij is een symptoom van de Meiziekte dat de (jonge) krabbelaars een darm vol stuifmeel hebben. Dat kan je nagaan door er een paar te pletten.

L.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 apr 2007, 17:38

Labrador, wat zegt je coach?[;)]

jp

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door labrador » ma 23 apr 2007, 20:39

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Labrador, wat zegt je coach?[;)]

jp
"Wind uit het noorden doet bijen vermoorden"

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door Jaap v.Popering » ma 23 apr 2007, 21:06

Ik vind niet dat je de bal naar een ander moet spelen .
Jij hebt die onbehandelde volken willen kopen.En als je die behandeld had willen hebben had je dat zelf moeten doen, Elke imker weet dat in onbehandelde volken een risico zit.
want resistentie bestaat (nog) niet.
En in behandelde volken weet je ook niet wat er in zit.

Jaap v P



Dan nog even wat anders:
Imkers die ervoor kiezen om hun volken niet te behandelen, maar wel graag volkjes willen opzetten "voor de handel" zouden mijns inziens hun methode moeten beperken tot eigen stal. Verkoop van onbehandelde volkjes neemt een zeker risico met zich mee. Een eenmalige behandeling met Tymovar (resistentie?) is blijkbaar onvoldoende. Natuurlijk heeft elke koper van een volk een eigen verantwoording om een volkje al dan niet alsnog te behandelen, maar ondanks dat vind ik dat ervaren imkers die in hun ogen "de natuur zijn gang laten gaan" op deze wijze toch wel onverantwoordelijk bezig zijn richting de jonge garde of andere imkers die zo'n volkje kopen.
Misschien iets om over na te denken?
[/quote]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 apr 2007, 21:38

Verkoop van onbehandelde volkjes neemt een zeker risico met zich mee. Een eenmalige behandeling met Tymovar (resistentie?) is blijkbaar onvoldoende.
Wat de resistentie van Thymovar betreft: juist bij eenmalige bestrijding zou dat niet het geval zijn.

jp

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door labrador » ma 23 apr 2007, 22:00

Jaap v.Popering schreef:


Ik vind niet dat je de bal naar een ander moet spelen .
Jij hebt die onbehandelde volken willen kopen.En als je die behandeld had willen hebben had je dat zelf moeten doen, Elke imker weet dat in onbehandelde volken een risico zit.
want resistentie bestaat (nog) niet.
En in behandelde volken weet je ook niet wat er in zit.

Jaap v P
Jaap,

Ik speel de bal niet naar een ander. Als je goed leest zie je ook dat ik schrijf: "Natuurlijk heeft elke koper van een volk een eigen verantwoording om een volkje al dan niet alsnog te behandelen"
Nu ben ik een beginner maar beschik gelukkig nog over wat meer volkjes. Hoeveel beginners kopen geen volkje in de veronderstelling dat het wel goed zal komen? Ik vind het gewoon jammer dat de "oude rotten in dit vak" niet voldoende de ernst van de situatie inzien en derhalve er vanuit gaan dat het zo'n vaart niet zal lopen. We leven simpelweg niet meer 20 jaar terug maar ondertussen zitten we in 2007, met alle veranderingen van dien. De Varroa is gewoon een serieus probleem die aangepakt moet worden wil men gezonde volken overhouden.

Hoe is de Varoa ook alweer hier gekomen? Oja, door de handel in bijenvolken......

Ik heb een goede verstandhouding met de "leverancier" van dit volkje die duidelijk heeft gesteld (van te voren) hoe en of er behandeld is. Dat wist ik en zelf heb ik verzuimd het nogmaals te behandelen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik geen kritische opmerking mag plaatsen over de verkoop van volken die nimmer (of een enkele maal) behandeld zijn tegen Varoa?
Ik praat in algemeen belang en niet alleen voor mijzelf!

Als ik een nestje puppies verkoop die nimmer zijn ontwormd, (want dat gebeurt in de natuur toch ook niet?), en ik meld dit keurig aan de kopers van zo'n pup, en de pup krijgt grote problemen, dan kan ik natuurlijk zeggen: "Ja, maar dat wisten jullie toch?"
Nee, ik ga er vanuit dat ik de kenner ben en wil de mensen graag een gezonde pup verkopen zodat ik weet dat er geen darm of eet problemen komen. Maar ik weet dat er handelaren zijn die daar anders over denken met alle gevolgen van dien. De media is er vol van....

Ik wil graag dat bijenkopers maar vooral verkopers nadenken over evt. gevolgen van een onbehandeld volk.

Update:
Vanavond alle bijen afgeslagen in een lege kast met kunstraat en wat voerramen. Daarna behandeld met Tactic. Twee druppeltjes doet wonderen! Direct resultaat te zien op de varoaplank!!!
Het volk was ondertussen geslonken tot 3 ramen........

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelaars.......

Bericht door labrador » ma 23 apr 2007, 22:03

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Verkoop van onbehandelde volkjes neemt een zeker risico met zich mee. Een eenmalige behandeling met Tymovar (resistentie?) is blijkbaar onvoldoende.
Wat de resistentie van Thymovar betreft: juist bij eenmalige bestrijding zou dat niet het geval zijn.

jp
Dan zal het wel liggen aan "de wind uit het noorden"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten