varoa's verdwenen ??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door thorwald » vr 27 jul 2007, 08:46

welke zijn de redenen van ziektegevoeligheid op de hei?

Gerrit Plas
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gerrit Plas » vr 27 jul 2007, 09:14

Bart de Coo schreef:
Ik heb precies dezelfde ervaring als Peter Weegels: nauwelijks/totaal geen mijten onder de volken. Kasten nog niet behandeld, omdat ik geen mijten zie. Ik heb een volk in een ronde korf zitten en die heb ik 's avonds bedruppeld met oxaalzuur, nadat de zwerm er iets meer dan een week in zat en inmiddels flink aan het bouwen was geslagen. In een maand tijd zegge en schrijven één (1) mijt onder het volk gevonden.

Maar dat was vorig jaar wel anders. Toen had ik schuifladen die bij het inwinteren en behandelen met mierenzuur rood zagen van de mijten. Ik heb mijn bijen op een verenigingsstal staan, samen met vijf andere imkers, en we hebben met zijn allen een massale wintersterfte gehad (Stal praktisch uitgeroeid). Bovendien was er vorig jaar sprake van gigantisch veel krabbelaars voor de kasten. Als je vluchtig keek, dan leek het wel alsof er een mierenhoop in de buurt was.

Maar dit jaar niks, niks, niks. Natuurlijke selectie (We hebben allemaal nieuwe volken inmiddels)? Geen mijten, geen krabbelaars, niks. Ik heb geen idee over oorzaken en zo, maar ik vind het allemaal best natuurlijk.

Na het weekeinde reis ik overigens met een paar volken naar de hei. De hei schijnt een enorme bron van ziektes te zijn. Als de hei bloeit, dan is onze verenigingsstal praktisch leeg: iedereen staat op de hei. Ik ben nu heel benieuwd hoe de bijen terugkomen.

Groet,

Bart
Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl

Gerrit Plas
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gerrit Plas » vr 27 jul 2007, 09:22

Heeft Varroa last van het weer?

Ik heb de afgelopen twee dagen de schuifladen ook eens bekeken vooruitlopend op de komende varroabestrijding. Wat Bart constateert zie ik tot mijn stomme verbazing ook. Alle 16 volken laten een mijtenval zien die te verwaarlozen is. Andere jaren (met name vorig jaar) was een overweging om wel/niet te behandelen a.d.h.v. de mijtenval niet aan de orde. Daar zit ik nu wel aan te twijfelen. Ben erg benieuwd of dit een landelijke trend is.



Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Bart de Coo » vr 27 jul 2007, 11:23

Thorwald vraag wat wat de redenen zijn van ziektegevoeligheid op de hei. Mijn bewering dat de hei 'een bron van ziektes' is, baseer ik op Romée van der Zee. Uit haar cijfers blijkt dat imkers die reizen doorgaans wat meer last van wintersterfte hebben dan imkers die thuis blijven. Romée vertelde tijdens een lezing in Eerbeek dat er op de hei veel pathogenen (= ziekmakers) aanwezig zijn. Of Romée verteld heeft welke dat zijn, hoe ze zich verspreiden en zulk soort dingen meer, kan ik mij niet herinneren.

Maar je begrijpt misschien Thorwald, waarom ik een volkje in een korf heb gestopt: die laat ik lekker staan waar ze staan. Ik winter ze in en van het voorjaar zien we wel weer. Ik beschouw die korf als een soort appeltje voor de dorst, voor het geval de wintersterfte hier weer toeslaat. Want je zou toch zeggen dat aan de voorwaarden om levend de winter door te komen met die korf ruimschoots voldaan is: geen mijten, verse raat, genoeg voer en niet reizen.

Groet,

Bart

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Astrid Schoots » za 28 jul 2007, 11:20

Gerrit Plas schreef: Ben erg benieuwd of dit een landelijke trend is.
Gerrit,
ik had ook verheugend weinig mijten, eigenlijk over alle volken gemiddeld een of geen, en ook geen krabbelaars. Maar er is nog zoveel broed en doorstroming in de bijen, dat ik daar toch niet op wilde vertrouwen. Na een plaatje thymovar op de ramen begint het toch varroa te regenen. Niet overdreven veel, sommige volken tien, andere volken enkele tientallen.
Astrid.

p.weegels
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door p.weegels » za 18 aug 2007, 23:28

Vorige week toch maar alle volken behandeld met Bienenwohl. Bij drie "eigen volken" (sorry voor de bewoording), slechts enkele mijten. Bij de vierde, een geschepte zwerm van een onbekende imker die de bijen houdt om te laten zwermen, regende het mijten. Blijft raadselachtig, want bij een zwermvolk verwacht je juist minder varroa belasting.

Gerrit Plas
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gerrit Plas » ma 20 aug 2007, 11:45

Astrid Schoots schreef:
Gerrit Plas schreef: Ben erg benieuwd of dit een landelijke trend is.
Gerrit,
ik had ook verheugend weinig mijten, eigenlijk over alle volken gemiddeld een of geen, en ook geen krabbelaars. Maar er is nog zoveel broed en doorstroming in de bijen, dat ik daar toch niet op wilde vertrouwen. Na een plaatje thymovar op de ramen begint het toch varroa te regenen. Niet overdreven veel, sommige volken tien, andere volken enkele tientallen.
Astrid.
Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl

Gerrit Plas
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gerrit Plas » ma 20 aug 2007, 11:50

Astrid Schoots schreef:
Gerrit Plas schreef: Ben erg benieuwd of dit een landelijke trend is.
Gerrit,
ik had ook verheugend weinig mijten, eigenlijk over alle volken gemiddeld een of geen, en ook geen krabbelaars. Maar er is nog zoveel broed en doorstroming in de bijen, dat ik daar toch niet op wilde vertrouwen. Na een plaatje thymovar op de ramen begint het toch varroa te regenen. Niet overdreven veel, sommige volken tien, andere volken enkele tientallen.
Astrid.
Ik heb net de eerste mierenzuurbehandeling achter de rug. Net als bij Astrid vallen er veel meer mijten dan vooraf a.d.h.v. de natuurlijke val te verwachten was.



Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas@hccnet.nl

p.weegels
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door p.weegels » vr 07 sep 2007, 21:18

Nu het meeste gesloten broed bij mijn volkjes is uitgekomen en nu de meeste darren naar gene zijde zijn vertrokken, heb ik bij de nabehandeling met Bienenwohl ook de meeste varroa's de darren achterna gestuurd. Of ze hebben zich al die tijd goed verstopt bij de darren of bij het gesloten broed: wie zal het zeggen ?

Groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten