wat te doen tegen hoornaars ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
p.weegels
Berichten:14
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:
wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door p.weegels » za 13 okt 2007, 22:20

Deze nazomer heb mijn bijen veel last gehad van hoornaars. Deze rovers hebben menige bij voor de kast, maar ook bij de dracht geroofd. Hoewel ik er af en toe een uit de lucht kon slaan en doden of incidenteel er een op een andere manier kon vangen denk ik dat ik redelijk machteloos ben tegen deze plaag: heeft iemand een idee wat er wel aan te doen is ?

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Hans van der Post. » za 13 okt 2007, 22:26

Heb je een foto van deze "plaag"? stuur deze op naar fotohelpdeskapenstaartbijenhouden.nl
Hans

p.weegels
Berichten:14
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door p.weegels » do 18 okt 2007, 22:36

Op zich een goed idee, dan kunnen ze de kasten niet in. Hoornaars zijn erg behendig om bijen uit de lucht te plukken als ze vol met nectar komen aanvliegen of bij de dracht zoals ik al een paar keer gezien heb. Hans, ik zal binnenkort een foto aanmelden op de fotohelpdesk. Ik heb er een paar gevangen die in de lege can met bijenvoer zijn blijven plakken.

Peter

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door agastache » vr 19 okt 2007, 01:15

even een korte reaktie:
De japanse hoornaar ( vespa mandarinia) zal voorlopig geen bedreiging voor nederland vormen, is nog niet in europa waargenomen.
De aziatische hoornaar (vespa velutina) gaat nederland waarschijnlijk wel last bezorgen. Is in grote aantallen aanwezig in Frankrijk.In het laatste nummer van Abeilles et Fleurs, vertelt een imker in de Lot en Garonne per kast elk uur 60 bijen te verliezen aan deze rovers(840 per dag bij 14 vlieguren per dag)
De bijenkasten worden beschermd door metalen strips voor de vliegspleten te plaatsen. In de strips zijn verschillende openingen(20)geponst die groot genoeg voor bijen maar te klein zijn voor de hoornaars.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 19 okt 2007, 19:51

Ik denk dat hoornaars in Nederland niet heel algemeen zullen worden zeker niet hier in Noord Groningen waar maar heel weinig nestmogelijkheden zijn.
Elke m2 is hier bezet.
Bijenvolken in de vrije natuur komen amper voor, soms in schoorstenen van oudere huizen i.v.m. de centrale verwarming.
Moderne huizen hebben al geen schoorstenen meer.
Ik heb een keer een hoornaar in mijn woonplaats gezien en die kon amper vliegen.
In drente komen ze wat vaker voor maar zijn nog zeker geen bedreiging voor bijenvolken.
Dirk

dertiende

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door labrador » vr 19 okt 2007, 21:12

Dit jaar had ik een hoornaar-nest in 1 van de lege korven. Nadat ik in een boekje las dat deze wel 5000 nakomelingen per broedseizoen kon grootbrengen, heb ik de korf dichtgemaakt. Klaar dus.

Toch waren er dit jaar verschillende hoornaars bezig de bijen voor de kasten uit de lucht te plukken. Inderdaad, de nectar "spuit" eruit als de bij gepakt wordt. Wat moet er aan doen? Ik zie het toch niet graag dat ze "mijn" bijtjes opvreten. Deze kwamen dus ergens uit de omgeving, maar waar?

Ben benieuwd hoe het volgend jaar zal zijn.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door maartenkleijne » vr 19 okt 2007, 21:41

Hoornaars hebben een paar dozijn hoornaars in één nest tot enkele honderden.
Volgens Wikipedia: 'kolonies zijn zelden groter dan 1000 exemplaren'.
We hadden enkele jaren jaren geleden een nest hoornaars in een lege korf van maximaal 30 hoornaars. Levende bijen werden er niet gevangen, wel dode 'opgeraapt'.
Ik denk dat we hierover geen zorgen hoeven hebben, ook niet over de 'Franse' velutina's, tenzij het klimaat nog fors warmer wordt. En als dat ooit gebeurt, zijn we al weer een kleine 100 jaar verder.
Op wikipedia staat ook vermeld dat er wel duizend hoornaarsteken nodig zijn om een mens te doden.

p.weegels
Berichten:14
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door p.weegels » zo 21 okt 2007, 18:59

Afbeelding Afbeelding
bij deze nog foto's van de rovers.
ze hebben een tijdje in bijenvoer gelegen en zijn wat gekrompen ca 25 mm (normaal ca 30 mm)

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Lammert van Beek » ma 22 okt 2007, 00:07

Hoornaren pakken alleen vliegbijen en daarom zullen ze nauwelijks de sterkte van een bijenvolk beïnvloeden.
Ter vergelijking: als je je bijenvolken naar de heide brengt, zullen er meer veel meer (vlieg)bijen sneuvelen in de spinnewebben.
Lammert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten