Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door zonregeditor » zo 18 nov 2007, 20:07

Ok dank voor de tip! maar ook hier dus enigszins tegenstrijdige meningen.

Op de site van PPO lees ik dat herhaalde behandeling schadelijk is
maar bij de vereniging in ouderkerk a/d amstel vertelden ze me dat een duitse imker daar een lezing had gehouden en juist wel kon aanbevelen om twee keer te behandelen. Volgens mij zodanig dat het broed dat tijdens de eerste behandeling gesloten was tijdens de 2e juist open is, en het nieuw gesloten broed dan gevormt is in de periode dat er geen levende volwassen mijten zijn.
Ik heb 1 van mijn volken in september gedruppeld, aangezien ze redelijk zwaar besmet waren en ik geloof dat ik het erop ga wagen om ze
in december of januari nog eens te behandelen (als er dan geen gesloten broed is) tegelijk met de andere volken.
Overigens druppel ik dan, ik dacht dat ook wel gebruikelijk was, en
zo bang ben ik niet voor dat vocht maar nu je
het zegt Gerard zal ik inderdaad proberen het tijdens droogte te doen. (Alhoewel droogte in december /januari niet altijd samen gaat met de hogere temperatuur die erbij nodig is)
Maar ik vraag me af wat precies het risico is, een hogere sterfte
van bijen of loopt de koningin ook gevaar..
Als je trouwens een koninginnegeneratie wil wachten dan kan het dus
wel een paar jaar duren [:)]
groet peter

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Ria van den Berg » ma 19 nov 2007, 02:28

Job van Praagh schreef:
voor oxaalzuur geldt de gouden regel:
PER GENERATIE BIJEN ÉÉN (in cijfers "1" ) KEER.

groeten,

JOB
Op de vergadering van de Alberta Imkers was Jerry Hayes. Hij is inspecteur in Florida (VS) en zit in de werkgroep die CCD bestudeert. Eén van de dingen die naar voren gekomen zijn, is dat er bijen bij zitten, die met oxaalzuur bedruppeld zijn. Hier lijkt niemand te weten dat je dat één keer per generatie bijen moet doen (wanneer gaan de onderzoekers en voorlichters internationaal nu eens echt samenwerken ?). Het is geen "marker" zoals het I.A.P.V. (Israeli acute paralysis virus).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door heidecap » ma 19 nov 2007, 20:22

Job van Praagh schreef:
voor oxaalzuur geldt de gouden regel:
PER GENERATIE BIJEN É'°N (in cijfers "1" ) KEER.
Dag, Job, zou u kunnen toelichten WAAROM maar 1 keer ?

Dank, Thomas

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Dirk Blanken » ma 19 nov 2007, 22:04

Volgens mij geldt de eenmalige behandeling met oxaalzuur slechts voor in de winter.
In de zomer ligt het anders of de dosis dan hetzelfde moet zijn weet ik niet.
Wel weet ik dat bee hive clean en andere middeltjes die in de zomer gebruikt moeten worden voorn. uit oxaalzuur bestaan.
Deze middeltjes moeten volgens de aangegeven cyclus gebruikt worden.
Waarschijnlijk wil Job van Praag zeggen met 1 x per generatie oxaalzuur gebruiken in de zomer dat je 1 x per 6 weken het middel oxaalzuur kan gebruiken.
Maar of hij hier aanvullende uitspraken over doet?
De generaties bijen vloeien in elkaar over al naar het leggedrag van de koningin.
Bijen leven in de zomer 6 tot 8 weken dan blijft over om te behandelen elke 6 weken.
Wat Job nu precies bedoelde weet ik niet!
Misschien zal hij nog antwoorden.
Waarschijnlijk kan het geen kwaad kunnen om elke 6 weken met oxaalzuur te behandelen.
Het is wel de goedkoopste manier.
Dirk



dertiende

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door LWPisa » di 20 nov 2007, 21:02

Ik heb ze zo even niet voorhanden maar er zijn wel wat publicaties over schade aan broed en misschien invloed op de levensduur van bijen. Ikzelf zou spaarzaam zijn met oxaalzuur en het 1 of 2 keer in een "broedloze" periode doen.

Hennie...jij doet al jaren aan oxaalzuur...vind jij ooit bijeffecten?

L

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Kroese » wo 21 nov 2007, 00:04

LWPisa schreef:


Hennie...jij doet al jaren aan oxaalzuur...vind jij ooit bijeffecten?

L
Ik heb jaren geleden voor proef 2 volken 1 maand na de 1e behandeling nog eens een zelfde dosering gegeven.
Ik propageerde altijd dat de druppel methode een langere nawerking had. Overlappende een broed cyclus.
De val na 1 maand was te verwaarlozen in deze 2 volken. Ik heb in die 2 volken geen extra schade kunnen vaststellen.
Maar als het na 3 weken blijkt dat er dagelijks niet veel meer valt, ga ik ze niet nog eens onnodig pesten.
Is het zo dat je niet meer tot half December kunt wachten, vanwege een hoge natuurlijke dagelijkse val, dan zou je kunnen overwegen het nu te doen, en over 6 weken nog eens indien het echt nodig is.

Wat JOB bedoelt is dat je dezelfde bijen niet een 2e maal aan het zuur moet blootstellen. En iedereen weet dat winterbijen 6 maanden leven.
Dus als het niet keihard nodig is, niet doen.

Afbeelding
Afbeelding

Hier kun je het gehele artikel lezen.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... Cdruppelen

Hennie.....

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Jozef Maier » wo 21 nov 2007, 09:51

Is het niet zo dat je voor een tweede behandeling een ander behandelingmethode moet nemen dan nogmaals oxaalzuur? Ik meen toch ook steeds gelezen te hebben dat je per generatie bijen maar één keer met oxaalzuur mag behandelen. Een tweede maal kan je een ander product nemen.

Een vraag die ik hierbij reeds dikwijls gesteld heb is: "En wat met de koningin. Deze overleeft vele generaties bijen, maar krijgt wel telkens de oxaalzuur bewerking over zich heen." Zijn daar studies over gemaakt?

Een behandeling met een ander product gaat én de bijen minder belasten én als er enige vorm van resistentie bij de varroa zou optreden deze ook verminderen. Daartegenover staat er dat volgens bepaalde auteurs geen resistentie van de varroa tegen oxaalzuur kan optreden.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door de vos roger » wo 21 nov 2007, 22:16

Jozef,oxaalzuur en mierezuur zijn twee produkten die niet vatbaar zijn voor resistentie en dus kunnen herhaald worden.

roger

Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Robert » wo 21 nov 2007, 22:29

Als ik mijn (niet honing-)volken in de zomer behandel met oxaal doe ik dat 5 keer; steeds om de zes dagen; met verdampen is dat geen enkel probleem. Het verdampen is gevaarlijker als druppelen, maar kan absoluut veilig als je voldoende op afstand blijft. Ik doe dat op een afstand van drie meter van de kast; gebruik wel een masker.

Het druppelen DAT kan inderdaad maar één keer per generatie.

Ik gebruik voor het druppelen de bekende perizine fles; makkelijk te doseren, snel en een voorraad van 500 ml bij. Ik maak steeds 2 liter aan, houd 3 flessen warm en met de vierde wordt gedruppeld; er is geen enkele methode sneller. Verdampen duurt ongeveer 1,5 minuut per kast.

IK ben nog nooit koninginnen verloren; niet door het verdampen maar ook niet door druppelen. De bijen kunnen dat prima hebben (heb in iedergeval nooit klachten gehad)

groet

Robert

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door de vos roger » do 22 nov 2007, 08:51

Robert schreef:

Het druppelen DAT kan inderdaad maar één keer per generatie.
groet
Robert
Robert kan jij mij nu eens uitleggen waarom verdampen méérdere keren zou mogen toegepast worden per generatie en druppelen maar één keer?

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten