Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Job van Praagh
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Job van Praagh » do 22 nov 2007, 11:49

Dat verhaal, svp maar één keer per generatie bijen komt uit de praktijk; Door de goede kontakten hoor je af en toe berichten van imkers, die deze goede raad niet hebben opgevolgd en dan zeggen "jullie hadden wel gelijk". Inderdaad geldt dus voor winterbijen ook svp maar 1x doen!!

Hiveclean enz enz hebben een lagere concentratie aan Oxaalzuur en andere stofjes erbij! Over de behaalde resultaten hoor je erg verschillende verhalen. Misschien geldt hier net als bij andere zuren en dergelijke recepten; je blijkt voor jezelf ook nog de nodige ervaring nodig te hebben, om zowel je bijen te behouden, als ook effectief Varroa te bestrijden. (standplaats, kasttype, bijentype misschien ook, enz enz.)
op Imkerei.com; nieuws 2006 vindt je over OS in bijen wat: 06/02/05 - Pharmacodynamics Of Oxalic Acid In The Honey Bee Colony Nanetti ( PDF file 708 Kb)
JOB

Robert
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Robert » do 22 nov 2007, 13:25

Bij druppelen gebruik je een suikeroplossing waarin oxaalzuur wordt opgelost. Bijen eten hiervan en krijgen het zuur dus binnen. Een bij kan dat slechts één keer af.

Met verdampen wordt het zuur opgedeeld in hele fijne cristallen die als fijne waas over de bijen en de raten wordt verdeeld. De bijen ondervinden hier geen enkele last van. Effect op de mijten is zeer hoog zonder de bijen te beschadigen. Doordat de bij niets binnenkrijgt is dit zonder problemen te herhalen.

Waarom vaker behandelen; oxaalzuur werkt niet in het broed. Dus om zeker te zijn dat je de meeste mijten te pakken hebt behandel je een hele broedcyclus. In feite zou met vier behandelingen kunnen worden volstaan maar zekerheidshalve doe ik het een keer extra. Meestal valt er de laatste twee keer al bijna niets meer.

groet


Robert

Cyberier
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 01 nov 2004, 20:37
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Cyberier » do 22 nov 2007, 20:46

Uit: Oxalic acid for the control of varroosis in honey bee colonies. ©Eva RADEMACHER, Marika HARZ

"Observations concerning repeated treatments using the Varrox evaporator did not result in colony damage(Radetzki, 2002)."

Dit in tegenstelling tot de OZ behandeling met druppelmethode.

http://www.devlijtigebie.be/informatie/oxaalzuur.htm

Peter

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa besmetting; nu behandelen of nog niet?

Bericht door Willem de Jong » za 08 dec 2007, 15:34

De oxaalzuurverdamper (eigen bouw) gebruik ik alleen eind december begin januari als test of er nog varoa's in de volken aanwezig zijn tien dagen na de behandeling. Voor de twaalfraams Dadant bakken gebruik ik drie gram kristallen. Afgelopen jaar na tien dagen gemid-deld vijf mijten per volk.
Primair gebruik ik vanaf eind maart tot eind juli het "Frakno" raam met daarin twaalf gram thymol kristallen. Na eind juli hang ik in elke broedbak twee strippen CheckMite+ van Bayer gedurende 42 dagen. 45 dagen is het maximum.
Tot op heden geen nadelige gevolgen ondervonden evenmin van bijen-sterfte.
Sporadisch zie ik alleen in het voorjaar een paar kruipers. Voor de opstelingen van mijn kasten zie: http://www.bijendans.nl
Willem de Jong

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten