Wintersterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » za 29 dec 2007, 17:12

Hoi forummers,

Dan hier nog even een reactie van mij.

(APENSTAART)ria: Jij schrijft:
We hebben toen Apistan, Coumaphos, Mite Away, Mite Gone en als ik me niet vergis, Apiguard vergeleken.
Welk van deze middelen zijn in de winter toegepast. Is dat de coumaphos in de vorm van Perizine?

(APENSTAART)hennie:
Dan heb je het toch over de hele hele oude korfimkerij;
Volgens mij heeft hij het over het vergelijk tussen stapelkasten en achterbehandelingskasten!! Overigens in het boek van Groenveld worden de bijen ook op één BK ingewinterd en hij schrijft ook dat 10 kg suiker per volk voldoende is.
Ik voor mij zou vinden, dat een volk, op twee bk's ingewinterd, waarvan de tros op dit moment nog in de onderbak zit, te ruim is ingewinterd en in grootte niet verschilt van mijn 10 ramer.
In, ik denk 90% van de gevallen, zitten de volken die ik op twee BK's inwinter tussen de eerste en tweede BK in. Bovendien bevindt zich in de bovenste BK het wintervoer en bijen zitten liever niet op voerramen maar op lege ramen omdat dat warmer is. Dus van het verwijderen van de dekplank zie je geen bijen. Je kunt erover discusieren of je een dergelijk volk op één broedkamer moet inwinteren. Ik doe het niet omdat ik, in september, mijn hoofdvolken van een nieuwe koningin voorzie door het hoofdvolk te verenigen met een zes- of drieramer. Ik heb dan al moeite genoeg ruimte te maken zodat de broedramen uit de zes- en drieramers in de hoofdvolken kunnen. Laat staan dat ik dan nog eens 10 ramen zou moeten verwijderen.

(APENSTAART)gerard:
Waarom dan telkens hun adviezen/richtlijnen zo proberen af te breken?
Ten eerste breek ik de adviezen niet af. Ik vind/vond alleen dat Hennie beweerde dat de wintersterfte veroorzaakt wordt door het openen van de volken in de winter en daar ben ik het niet mee eens (zie Hennie's bijdrage geplaatst op 26-12-07)

Ten tweede Gerard, is dit een discussiesite. Als je het met iemands mening niet eens bent, kun je dat kenbaar maken. Zo zullen er denk ik ook legio imkers zijn die het niet eens zijn met mijn beweringen.

Groeten................

Gerard Boswinkel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Oude Essink » za 29 dec 2007, 18:17

Ik vind/vond alleen dat Hennie beweerde dat de wintersterfte veroorzaakt wordt door het openen van de volken in de winter en daar ben ik het niet mee eens (zie Hennie's bijdrage geplaatst op 26-12-07)
Hallo Gerard, je geeft hier mijn woorden wel erg ongenuanceerd weer; in mijn stukje van 26-12-07 beweer ik, dat verstoringen van een bijenvolk in winterzit "vragen is om problemen". dat is iets anders dan daar de eigenlijke oorzaak van wintersterfte te leggen. Ooit op een vrieskoude oudejaarsnacht werden bij mij een vijftal volken omgegooid; ik was niet thuis en kon het de volgende ochtend pas rechtzetten. Van de vijf volken hebben vier het overleefd. Bij gevolgen van verstoringen zullen factoren bijkomen om ze desastreus te maken, ook de aard van de verstoring heeft ermee te maken; als de verstoring ertoe leidt, dat ze van het "voer afraken" of de moer kwijtraken of de warmteregulering zo in de knoop komt dat zij veel meer suiker gaan verbruiken of door stress teveel warmte gaan produceren, in al die gevallen kan de verstoring erg vervelende gevolgen hebben of zelfs desastreus zijn, zeker als zo'n volk ook om andere reden al verzwakt is.
Laat in de winter de volken met rust als je ze niet wilt overbelasten; als een verstoring toch noodzakelijk is - verplaatsen of Oxaalbehandeling kan een reden zijn - neem dan de nodige voorzorgen. Voor Oxaal druppelen zal de temperatuur bij voorkeur boven de 5 graden zijn en niet bij vorst of guur weer rond het vriespunt; zeker als je verstoringen voorziet, winter dan alleen sterke volken in. Dit zijn zo de punten waar ik aan denk, als ik beweer, dat je, als je daar nonchalant mee omspringt, vraagt om problemen. En eerlijk gezegd lijkt mij dat een open deur intrappen!:D. met groet en gezellige jaarwisseling zonder rotjes aan de voet van je kasten.
hennie oes

Afbeelding

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Ria van den Berg » za 29 dec 2007, 21:56

Hallo Gerard,

We begonnen de experimenten in de tweede week van september, dan is het hier nog geen winter. Het waren de eerste standen waar de honingbakken afgingen en dan gaan we altijd meteen wegen en voeren. Apistan en Check Mite kregen 2x21 dagen (volgens gebruiksaanwijzing). Voor het mierezuur was het, als ik me goed herinner, iets korter en ook voor Apiguard. Daar moesten we de bijen echt in de voerbakken lokken, want ze hielden niet van de stank. Check Mite is coumaphos op strips, vergelijkbaar met Apistan. Omdat we Apistan en Coumaphos in de onderbak hadden, waar in die tijd van het jaar de bijen zitten, moesten we de bakken van elkaar halen. Het was rond nul (al kouder geweest) en de bijen zaten op de tros. Om die reden passen we zelf Apistan of Check Mite alleen in noodgevallen toe in de herfst.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Reinder
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Reinder » wo 02 jan 2008, 10:18

Ik heb de dekplaat vervangen door een vrij dikke glasplaat en kan nu, ondanks de was op het glas, een globale indruk krijgen van mn volken zonder ze te laten bibberen...

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door labrador » wo 09 jan 2008, 15:13

Van mijn 7 ingewinterde volken zijn er reeds twee verdwenen.
Het bekende verhaal; een handjevol bijen op de raten en alles dood.
Bij 'controle'

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door A.A. Staals » wo 09 jan 2008, 15:33

labrador

Mijn volken die op 16 ramen naar de hei gingen kwamen terug met nog geen drie ramen broed. Na het slingeren konden ze nauwlijks terug op een bak. Ze hebben maar enkele ramen broed gemaakt met het inwinteren. Nu is nog de hele bak bezet. Meer imkers die ik ken vinden dat dit jaar de volken van de hei groter zijn dan normaal. Meestal is de oorzaak van kleine volken gelegen in een hoge varoa besmetting. Hou ze in de gaten.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 jan 2008, 18:35

Vanwege alle alarmerende berichten heb ik vandaag bij een graad of 7 alle dekplanken even gelicht , en het viel mij erg mee .
Twee dode volken van de 65 , maar laten wij eerlijk zijn , het is nog geen half maart.

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door A.A. Staals » wo 09 jan 2008, 20:05

Jaap v.Popering schreef:
Vanwege alle alarmerende berichten
Jaap
Ik heb nog geen alarmerende berichten in mijn omgeving gehoord. Ook op dit forum nog niet. Wat voor berichten heb jij gehoord.
ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 jan 2008, 20:45

Hier in de buurt een Imker 15 volken , en een grotere imker 50% van zijn volken dood .

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door maartenkleijne » vr 11 jan 2008, 14:09

Vandaag waren de bijen gezellig aan het vliegen bij 10 graden.
Van de zomer had ik een volk dat enorm vitaal was, heel groot werd en veel honing haalde, en heel sterk en vlot inwinterde.
Ik dacht: daar ga ik volgend jaar afleggers van maken.
Maar vandaag zag ik ze niet vliegen. Dus even verder kijken: geen bij meer te zien, dat is mijn eerste verdwenen volk deze winter.
De andere zeven zijn gelukkig nog prima in orde.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten