Wintersterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door zoem zoem de bij » za 26 jan 2008, 20:54

Ja Barry , ik geef je geen goede moed maar voor mij kunnen deze verdwijningen nog duren tot de maand april tot wanneer de winterbijen vervangen worden door nieuwe bijen en tot dit volk terug op sterkte is gekomen.

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door zoem zoem de bij » zo 27 jan 2008, 09:09

Wat me wel opvalt is dat er maar zelden voorvalt dat de volledige bijenstand van 1 bepaalde imker ten onder gaat aan de verwijnziekte,u ziet dat er toch nog diversiteiten zijn onder de volken,men zou zeggen laat de sterkste volken overleven bij manier van spreken.

Piet ,niet behandelen zou ik nu ook niet doen ,de afstand is te groot van welles en nietes maar afstappen van die chemische producten en een trapje verlagen en met de bio-technische middelen verder gaan alsook met de overlevende volken.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Piet Jager » zo 27 jan 2008, 10:48

Al 5 jaar lang behandel ik mijn volken niet meer, ook niet met de darrenraatmethode. Wel met de populatiedynamiek-'methode', welke in overeenstemming is en aansluit bij het natuuurlijk gedrag van een bijenvolk. Ik ga van het standpunt uit dat een bijenvolk het zoveel mogelijke zelf moet oplossen, alleen jij zorgt daarbij voor de randvoorwaarden.

Meer info: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... iedynamiek

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Piet Jager » wo 30 jan 2008, 20:10

Daar sta je dan! Leven en dood vlak naast elkaar in de bijenstal. Een triest gezicht zo'n uitgestorven kast. De enkele overgbleven bijen lijken wel moleculen, die in de magnetron uit elkaar geslingerd zijn. Geen hofstaat-dood, geen overlevers, geen chemie meer tussen de individuen. Her en der verspreid over de raat, weggekropen in lege cellen, eenlingen.

De stilte vloeit terug
De ruimte valt uiteen
Een rust, die - zo sereen -
Mij overspoelt en blust.


!Piet

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door heidecap » ma 04 feb 2008, 21:09

In volk 1 heb ik muizen gekregen, die ik er maar niet uit kon vangen. Er zat dus niets anders op dan het volkje nogmaals open te maken, want de muizen maken er echt een zooitje van. Ik heb de raampjes vandaag bij 9 graden overgehangen in een schone kast met schone bodem en met 4 uitgebouwde schone ramen zonder muizepies.

Aan het volk viel me op dat het qua grootte van 22 december tot vandaag, 4 februari nauwelijks is veranderd. Wel lijkt het juist nu, anderhalve maand later wat meer voorin de kast te zitten (de voorkant is in dit geval de bovenkant van het plaatje) ...

22 december 2007 :
Afbeelding

4 februari 2008 :
Afbeelding

Thomas

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Lammert van Beek » wo 06 feb 2008, 20:17

heidecap schreef:
Hoe is de balans bij andere imkers ???Thomas
Wat mij ook bij de reacties op de vraag van Thomas weer opvalt, is dat zoveel mensen zich niet echt aan het ingebrachte onderwerp houden. Dat is jammer omdat die reacties, hoewel goed bedoeld, niet hun doel goed bereiken.

Wintersterfte:
Romée van der Zee vertelde ons tijdens haar verhaal over Nosema ceranae op de koninginnenteeltdag op 2 februari, dat we deze winter een hogere sterfte moeten verwachten dan dat er verleden jaar is geweest!
Uit mijn eigen omgeving bereiken mij nu al verhalen die erop duiden dat de wintersterfte dit jaar wel eens ongeveer even groot kan worden als die van twee jaar geleden. Ook bij mij tel ik een aantal volken waar ik niet veel tekenen van leven meer waarneem.
Komend weekend wordt het volgens onze weerprofeten voorjaarsachtig weer met veel zon, weinig wind en een temperatuur van rond 10 #730;C. Dat betekent dat bijen van alle nog levende volken naar buiten zullen komen. Dat is dan een goed moment om met meer zekerheid te kunnen waarnemen welke volken niet meer in leven zijn. Dus imkers, grijp je kans!
Lammert

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door zoem zoem de bij » do 07 feb 2008, 08:28

Thomas ,hoe was het gesteld met het broed???

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door LWPisa » do 07 feb 2008, 13:06

Heeft er iemand (Romee, jij?) wel eens de sterftes van de afgelopen 100 jaar uit de groentjes of zo op een rij gezet? Ik heb er geen overzicht over maar lees incidenteel wel eens dat men vroeger ook flinke uitval had...misschien zijn sterftegolven "normaal" of cyclisch?

L

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Romée van der Zee » do 07 feb 2008, 15:01

Lennard, ik heb niet alleen de groentjes, maar ook literatuur uit andere Europese landen daarop onderzocht, en kwam tot 6 herkenbare periodes van aanzienlijke bijensterfte. Die zijn niet noodzakelijkerwijs cyclisch. Op dit moment hebben wij al meer dan 20 jaar last van een chronische varroa-epidemie, met nu daaroverheen een wellicht cyclische complex van andere parasieten. Zal daar nog wel eens over publiceren, maar ben nu te druk met de Nosema ceranae.

1 detail in ieder geval op het gebied van Nosema ceranae.
Fries e.a. geven in 2006 (Natural infections of Nosema ceranae in European honey bees, journal of apicultural research 230-233) solide argumenten dat Nosema ceranae wellicht geen nieuwkomer is op de apis mellifera in Europa.
Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door heidecap » vr 08 feb 2008, 22:46

Peter (zoem zoem), op het broed heb ik eigenlijk nauwelijks gelet. Het was voor mij meer een kwestie van vlug de ramen overhangen. Wel zag ik in het voorbijgaan een handje gesloten broed voorbijkomen, maar voor de rest; ik weet het niet.

Lammert, vandaag heb ik gedaan wij jij al suggereerde. Bij 10 graden en een heerlijk zonnetje ben ik naar Rotterdam Zuid gegaan. Hier is een plek waar imkers die geen standplaats hebben hun bijen mogen neerzetten. Er staan, zo schat ik een man of 8.
Van alle kasten zag ik bij minder dan de helft activiteit. Dit lijkt op een gemiddeld sterftepercentage van meer dan 50%. Als kanttekening weet ik natuurlijk niet zeker of er in elke opgestelde kast ook een volk is ingewinterd. Het beloofd echter niet veel goeds.
Wat wel heel leuk was om te zien is dat er bij 1 imker vrijwel alle volken vlogen.
Ik kon het niet laten om een plaatje te schieten van zijn plekkie :

Afbeelding


ook bij het stalletje van de naastgelegen kinderboerderij werd goed gevlogen :

Afbeelding


Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten