discussie broed in de winter

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: discussie broed in de winter

Bericht door Dirk Blanken » ma 21 jan 2008, 19:23

Jaap,
Je bent de eerste die inhoudelijk ingaat op hoe ik er over denk.
Dat inhoudelijke lijkt me vooral thuishoren op dit forum.
Piet heeft al een paar keer aangegeven dat prikkels naast de genetische aanleg een volk kan doen besluiten een broednestje in de winter te beginnen.
Ook het zuivere hierhorende landras zal in zachte winters een broednestje beginnen en een groot volk zal de vocht/warmte huishouding daarmee optimaal kunnen houden.
Als het vriest hangt het van het vocht af wat de volken kunnen missen hoe groot het broednestje is en of het zich uitbreid.
Dat is volgens mij het principe maar misschien denken andere denkers daar anders over.
Dirk

dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 jan 2008, 20:35

Dirk Blanken schreef:
Jaap,

dat prikkels naast de genetische aanleg een volk

Ook het zuivere hierhorende landras zal in zachte winters een broednestje beginnen en een groot volk zal de vocht/warmte huishouding daarmee optimaal kunnen houden.

Dirk

dertiende
Juist daarom zie ik in het winterbroed het verschil niet tussen het zogenaamde landras , carnica en buckfast.

Jaap v P

f.blom
Berichten:1
Lid geworden op:za 09 feb 2008, 23:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door f.blom » za 09 feb 2008, 23:34

Dag Romee

Omdat de temperatuur op vrijdag 8 februari 2008 boven de 10 graden was hebben wij een aantal volken losgemaakt en gecontroleerd op broed.
Alle losgemaakte volken 3 in totaal, hadden broed.
1 volk had 1 dm2, 1 volk 4 dm2 en 1 volk zelfs 6 dm2.
Er was broed in alle stadia aanwezig.
De volken zien er gezond uit en halen volop stuifmeel van de Els en Krokus.

Groeten Freek.
Romée van der Zee schreef:
zoem zoem schrijft
hALLO Romee ,nu moet je mij eens uitleggen waarom dit ongewoon is in een gezond volk.Lijkt mij eerder een feit van een gezond volk ,voedsel ,warmte,huishouding ,koningin
Je kunt naar volk kijken als een systeem (sorry) dat probeert te overleven door zo weinig mogelijk energie te verbruiken. Een broednest tijdens de winter vereist een hogere temperatuur, ofwel kost energie, en is dus ongunstig op de energiebalans. Bovendien moeten onnodig risico's genomen worden met het verbruiken van de pollen- en honingvoorraad, terwijl het onbekend is hoe lang de winter nog zal duren. Die paar uitlopende werksters hebben geen toegevoegde waarde voor de werksterpopulatie. Die moet pas uitgroeien als een substantiele inzet van werksters vereist is bij het echte begin van het bijenseizoen.

Verder schrijf je dat de Buckfastbij een lichte doorbroeder is.
Tijdens het vliegseizoen is dat vaak waar. Het was een selectiedoel van Adam. Hij zal dat zeker niet tijdens de winter gewild hebben. Integendeel, hij accepteerde dat bij zijn plaatselijke omstandigheden alles ingezet moest worden op de late zomerdracht.

Ik ben wel benieuwd of er Buckfastimkers zijn die de ervaring (niet mening) hebben dat de Buckfastbij tijdens de winter gesloten broed heeft, en wat hun mening daarover is.

Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » zo 10 feb 2008, 20:12

Bedankt Freek. Cees vertelde me gisteren ook zoiets.

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 11 feb 2008, 12:23

Mijn opmerking dat een broednest in de winter ongewenst is en een teken dat het volk ongezond is, vraagt om nuancering. Daarom het volgende.
Als een volk zich gereed maakt voor de winter moeten er per saldo in de nazomer voldoende bijen uitlopen die geen aktiviteiten in het volk hoeven te verrichten. Aktiviteit leidt n.l. tot een kortere levensduur. De '˜werkloze' winterbijen krijgen bovendien meer kans om een goed vetlichaam op te bouwen. Normaal gesproken is dit proces in onze omstandigheden voltooid eind september, of beter, als de dracht stopt, de temperatuur lager wordt, en er minder daglicht komt. Het kan zijn dat er bijenvolken zijn, die dergelijke prikkels negeren en licht doorbroeden, zoals bij de Buckfast. Op zichzelf ben ik daar wel in geïnteresseerd.
Bij een Nosema ceranae infectie, maar ook bij een aanzienlijke varroabelasting, slaagt het volk er niet in een generatie winterbijen te op te bouwen, omdat er onvoldoende gezond broed uitloopt. Het gevolg is dat de broedperiode verlengd wordt tot in november en december, ook al is het buiten de kast winters weer. Tref je in de eerste week van januari, zoals ik bij mijn bemonstering deed, gesloten broed aan, dan moet rekening gehouden worden met genoemde problemen. Overigens leidt ook een oxaalzuurbehandeling in de herfst vaak tot een nieuwe broedaanzet.
Dit jaar beleven we opnieuw een zachte winter, met als gevolg dat gezonde volken in de loop van januari een broednest opbouwen, waarbij de omvang van het volk, zoals Dirk opmerkt, natuurlijk ook een rol speelt. Houd er wel rekening mee dat daardoor de nosemaproblematiek kan verergeren omdat de kans groter wordt dat bij een eventuele koudeperiode de nu uitlopende jonge bijen in contact komen met geïnfecteerde bijenpoep binnen het volk.

Bedankt voor jullie reacties, mooie plaatjes en terechte opmerkingen over de broedaanzet in waarschijnlijk gezonde volken in januari 2008. Die wens ik ieder toe.
Romée


ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Dennis » ma 11 feb 2008, 12:53

Goedemiddag Romée,

Overigens leidt ook een oxaalzuurbehandeling in de herfst vaak tot een nieuwe broedaanzet.

Kan je deze stelling onderbouwen ?

Vriendelijke groet,

Dennis

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » ma 11 feb 2008, 14:05

Dennis schreef:
Goedemiddag Romée,

Overigens leidt ook een oxaalzuurbehandeling in de herfst vaak tot een nieuwe broedaanzet.

Kan je deze stelling onderbouwen ?

Vriendelijke groet,

Dennis
Het is geen stelling Dennis, maar een waarneming door verschillende onderzoekers. Ik kan alleen maar speculeren over de oorzaak. Bij een oxaalzuurbehandeling treden veel beschadigingen bij werksters op. Wellicht prikkelt dit een hernieuwde broedaanzet.
Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Dirk Blanken » ma 11 feb 2008, 18:16

Romee,
Kan je iets meer vertellen over de schade die werksters oplopen na een oxaalzuurbehandeling.
Oxaalzuur dient om varroa's te decimeren zodat het broed geen schade oploopt en virussen minder kans hebben.
Als werksters schade oplopen door de zuurbehandeling bijvoorbeeld van het chitinepantser zouden ze juist kwetsbaarder worden.
Ik behandel mijn bijen in drachtarme perioden met thymolkristallen gedurende het aktieve seizoen om de aanwas van varroamijten sterk te onderdrukken.
Toch behandel ik ze ook nog in december met oxaalzuur om een zo'n goed mogelijke start te hebben in het voorjaar, maar soms denk ik wel is dat nog wel nodig, er vallen maar weinig mijten.
Eerder heb ik jaren alleen thymolkristallen gebruikt, maar toen zag ik toch meer mijten.
Ik zie de thymolbehandelingen in het seizoen als de belangrijkste behandeling, veel werk maar nodig maar twijfel steeds en doe dan toch een aanvullende oxaalzuurbehandeling druppelmethode.
Tot nu komen volken goed uit de winter en merk niets over schade door de oxaalzuurbehandeling?
Dirk


dertiende

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 11 feb 2008, 21:32

Hoi Romee,

Ik heb een paar vragen over je laatste bijdrage in deze serie. Daar ga ik dan. Jij schrijft:
Normaal gesproken is dit proces in onze omstandigheden voltooid eind september, of beter, als de dracht stopt, de temperatuur lager wordt, en er minder daglicht komt.
In het onderzoek van Lonne Gerritsen concludeert zij:
In gezonde volken worden de meeste winterbijen gevormd tussen half september en half oktober (zie http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen/vroeglaat.pdf)

Deze stelling wordt nog eens bevestigd door het onderzoek uit Zwitserland waar Willem in een andere topic ooit mee kwam (bedankt Willem). Je vindt het onderzoek onder deze link http://www.alp.admin.ch/themen/00502/00 ... ml?lang=de

Wanneer je dan het pdf-filetje download en de bovenste grafiek op pagina 11 bekijkt, zie je veel overeenkomsten met de grafiek zoals gevonden door Lonne. Het mooie van deze grafiek is dat deze is gemaakt in de winter van 1977 - 1978. Dus voordat de varroamijt haar intrede maakte in Europa.

Iets verderop schrijf je dan:
Het kan zijn dat er bijenvolken zijn, die dergelijke prikkels negeren en licht doorbroeden, zoals bij de Buckfast.
Kun je mij aangeven waar je deze wijsheid vandaan hebt?
Ik heb namelijk in het Deutsches Bienenjournal gelezen dat uit bijenonderzoek blijkt dat het broedvrij worden van volken niet zo straight forward is als wij denken. Helaas kan ik zo gauw niet meer terug vinden waar ik het gelezen heb.

Groeten...................

Gerard Boswinkel

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » di 12 feb 2008, 14:47

Dirk Blanken schreef:
Romee,
Kan je iets meer vertellen over de schade die werksters oplopen na een oxaalzuurbehandeling.
Oxaalzuur dient om varroa's te decimeren zodat het broed geen schade oploopt en virussen minder kans hebben.
Als werksters schade oplopen door de zuurbehandeling bijvoorbeeld van het chitinepantser zouden ze juist kwetsbaarder worden.
Ik behandel mijn bijen in drachtarme perioden met thymolkristallen gedurende het aktieve seizoen om de aanwas van varroamijten sterk te onderdrukken.
Toch behandel ik ze ook nog in december met oxaalzuur om een zo'n goed mogelijke start te hebben in het voorjaar, maar soms denk ik wel is dat nog wel nodig, er vallen maar weinig mijten.
Eerder heb ik jaren alleen thymolkristallen gebruikt, maar toen zag ik toch meer mijten.
Ik zie de thymolbehandelingen in het seizoen als de belangrijkste behandeling, veel werk maar nodig maar twijfel steeds en doe dan toch een aanvullende oxaalzuurbehandeling druppelmethode.
Tot nu komen volken goed uit de winter en merk niets over schade door de oxaalzuurbehandeling?
Dirk


dertiende
Dirk de schade beperkt zich niet tot het chitinepantser. Ik ontleen mijn mening over oxaalzuur aan een artikel waarvan ik de samenvatting even vertaald heb. Het valt on-line te lezen. De plaatjes van microscopisch vastgestelde schade zijn ook interessant.

Short term negative effect of oxalic acid
in Apis mellifera iberiensis

R. Martín-Hernández1*, M. Higes1, J. L. Pérez1, M. J. Nozal2, L. Gómez2 and A. Meana3
1 Centro Apícola Regional. Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.
19180 Marchamalo (Guadalajara). Spain
2 Departamento de Química Analítica. Facultad de Ciencias. Universidad de Valladolid.
47005 Valladolid. Spain
3 Departamento de Patología Animal I (Sanidad Animal). Facultad de Veterinaria.
Universidad Complutense. 28040 Madrid. Spain


Spanish Journal of Agricultural Research 2007 5(4), 474-480
Beschikbaar online at http://www.inia.es/sjar ISSN: 1695-971-X


Samenvatting:
Het toxisch effect van oxaalzuur (OA) op Apis mellifera iberiensis werd bestudeerd, zowel met laboratorium als veldproeven. Dode bijen kwamen vaker voor bij volken die met OA behandeld waren dan in controle volken. Pathologische gevolgen van plaatselijke toepassing van 10% oxaalzuur werden waargenomen in verschillende bijenorganen. Na 24 uur bleken er ernstige verminkingen in de ventriculaire epitheellaag (Romée: de cellenlaag die de middendarm bedekt) waarneembaar, terwijl na 48 uur een duidelijke degeneratie van het rectale epithelium (Romée: de cellenlaag die de 'dikke'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten