discussie broed in de winter

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: discussie broed in de winter

Bericht door de vos roger » do 17 jan 2008, 13:24

!Piet daar slaag je de nagel op de kop,als ze daar genetisch minder gevoelig voor zijn gaan ze ook zo vroeg geen broed aanzetten.

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Dirk Blanken » do 17 jan 2008, 22:03

Aan het aanwezige genetisch materiaal kunnen we weinig doen, wel kunnen we verder bijen gebruiken die de eigenschap hebben om 's winters als dood op de raten zitten wat bv. Meda heeft, maar die hebben dan weer eigenschappen als bij het omhoogtrekken van de raten zich onder de raten te trossen, zodat je de koningin zeer moeilijk kan ontdekken.
Ik schaf elk jaar materiaal aan van her en der.
De darren zijn het jaar erop nog raszuiver in de F1 volken dus kan de standbevruchting resultaten afwerpen, etc etc.
Raszuiver aanparen op bv Ameland maar ook K.I. kan meehelpen maar ook tegenwerken.
Diversiteit is belangrijker dan het behouden van sommige eigenschappen en daarmee een zwakke bij te ontwikkelen.
Zoveel mogelijk uitgaan van wat er in de natuur gebeurd.
Maar zolang ik met de voorgaande zaken rekening hou en er ondanks het wat doorbroeden sterke gezonde volken worden uitgewinterd maak ik me geen zorgen en ik denk dat niemand dat hoeft te doen zeker niet de kleine imker met veel volken in de buurt.
De meest ideale bij bestaat niet!
Bij mij zijn de eigenschappen: groot uit de winter komen en dus weinig ziekte gevoelig, zwermtraag, lief,en goed halen de belangrijkste eigenschappen, de andere eigenschappen als te veel propolis, trossen etc zijn van ondergeschikt belang, alleen lastig.
Bij het telkens importeren van ander materiaal verzwakt het vanzelf.
Bij het koninginnen kopen om van na te telen moet je ook oppassen.
Er zijn veel mensen die koninginnen verkopen en de koninginnen zelf niet geselecteerd hebben uit een aantal zusterkoninginnen maar ze aangeschaft hebben van iemand die dat wel doet.
Wat je thuis krijgt weet je niet.
Prijs en afkomst zeggen niets.
De verkopende imker zal na het tweede jaar en natelen pas iets zeker weten.
Dat geduld is er vaak niet.
Als je koninginnen aanschaft doe het dan bij grote bedrijven die wel selectie op nr 1 hebben staan.
Dan onstaat er weer een situatie dat iedereen koninginnen aanschaft met de zelfde afkomst.
Dit moet zeker worden voorkomen.
Probeer koninginnen aan te schaffen van mensen die bezig zijn met nieuwe import of probeer het zelf.
Als je alleen bezig bent met Ameland ofschoon erdaar bekeken wordt of het klopt dan wordt op den duur toch het genetisch materiaal te smal hier en daar.
Beter is zelf voor variatie te zorgen, en daarbij via via goede koninginnen te importeren en dat is vaak een zaak van vertrouwen,
Ik heb al meegemaakt dat de twee koninginnen die ik bestelde veel inteelt vertoonde a 65 euro/stuk.
Als je dan nog afspraken kunt maken is alleen het seizoen verloren.
Het is een kwestie van vertrouwen.
Maar als je alleen in het dichtsbijzijnde circuit bezig blijft dan gaat het een keer erg mis.
De kleine imkers zouden koninginnen kunnen uitwisselen op een afstand van 20 km of meer om de variatie te bevorderen.
Uitwisselen van materiaal over grote afstanden kan ook ziekten verspreiden.
Dirk







dertiende

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Minne Bonnema. » do 17 jan 2008, 22:13

Het zal wel bij de hedendaagse imkers methoden behoren.Maar ik vindt het niet normaal om van een bijenvolk zo midden in de maand januari,het broednest uit elkaar te halen.
Vgr, Minne.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » vr 18 jan 2008, 16:13

Minne Bonnema schreef:
.Maar ik vindt het niet normaal om van een bijenvolk zo midden in de maand januari,het broednest uit elkaar te halen.
Vgr, Minne.
Ik ben het met je eens , maar heb dit gedaan vanwege de discussie ,dat er in de winter geen broed in de volken zou zijn ,ik wist beter .
Ik zag mijn kans schoon om deze foto te maken 9 graden ( in de schaduw gemeten )en zonneschijn.

Jaap v P

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door de vos roger » vr 18 jan 2008, 21:48

Minne Bonnema schreef:
Het zal wel bij de hedendaagse imkers methoden behoren.Maar ik vindt het niet normaal om van een bijenvolk zo midden in de maand januari,het broednest uit elkaar te halen.
Vgr, Minne.
Minne volledig met je eens,maar.....ten dienste van de "wetenschap" doet de mens soms rare dingen he. :wink:
Als ik volgende week de tijd vindt en de temperatuur redelijk is neem ik ook een paar foto's ten dienste van......


roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » za 19 jan 2008, 15:34

Om te weten of er broed in je bijenvolk aanwezig is hoef je het volk niet open te maken .
Als je varoa lade er onder zit , en je ziet tussen de straatjes wasmul , kleine glinsterende plaatjes , zijn dit recent geproduceerde ( gevallen )wasplaatjes , en om welke reden anders ( om deze tijd )dan om broed te sluiten zouden de bijen was produceren ???

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Dirk Blanken » za 19 jan 2008, 20:37

Ja maar waarom broeden volken in de winter.
Natuurlijk heb je nu volken die van nature meer de neiging hebben te broeden in de winter dan het inmiddels verdwenen landras.
Maar zonder water kunnen ook die kruisingen in de winter niet broeden.
In zachte winters kunnen ze dan ook vocht ophalen.
Dus hoe zachter de winter hoe sterker ze zullen broeden.
Er werd al gezegd, Pisa geloof ik, dat kleine volkjes vaak in de winter broedloos zijn, terwijl de grote volken dan wel broed hebben.
Een klein volk neemt in verhouding dus wat betreft per bij veel meer honing op omdat de warmte niet door een klein trosje vastgehouden kan worden, het vocht kan eveneens niet vastgehouden worden en condenseerd op de kastwanden en vloeit af.
Daarom moet een klein volk zeker een open bodem hebben want het is zeiknat.
Dit kleine volk zal te weinig vocht overhouden om een broednestje in de winter te starten.
het heeft het al voldoende moeite genoeg om zich warm te houden.
Een groot volk heeft een goede warmte huishouding en kan ook veel beter vocht vasthouden in de winter.
Die kunnen dan zonder problemen een broednestje starten, ze gebruiken het broednestje om alles optimaal te houden in de grote tros wat betreft de warmte en de vochthuishouding.
Zolang ze dit laatste goed kunnen kunnen de volken optimaal overwinteren, ze weten ,de natuur, het veel beter als wij met elkaar.
Al die hele kleine volkjes overleven misschien maar niet optimaal, mini-plus op 3 bk's is echt de uiterste grens.
Broeder Adam had die grens ook door, 4 volkjes in een houten Dadantkast, dus op totaal 3 x Dadantraam / volkje maar dan wel 6 x 1/2 Dadant zodat de bolvorm bleef behouden.
En bovendien verloren ze minder warmte doordat ze in 1 kast zaten.
Ik ken mensen die hiermee verder gegaan zijn, maar de meeste mensen zijn op mini-plus overgegaan een goed alternitief.
Het probleem van een andere raammaat is er niet als je de teeltafdeling en de honingvolken volkomen van elkaar scheid.
Dat kunnen ook kleine imkers.
Ik heb inmiddels mini verzamelkasten waarin de ramen van 6 mini's in kunnen en ook overwinterd kunnen worden met extra voer wat je dan weer in het voorjaar kan gebruiken in de mini's zodat het voer niet alleen bestaat uit het bakje apifonda.
In het laatste seizoen was het voer na de eiland bevruchting(Ameland) niet of net voldoende door de weersomstandigheden.
Een raampje wintervoer kan dan veel uitmaken.
Weer een lang verhaal maar dat zijn jullie van mij gewend, ook dat ik praktisch alles beantwoord.
Toch valt het me op dat als ik commentaar geef vaak een onderwerp is afgesloten, dat irriteerd me een beetje.
Zelfs als iemand me kan vertellen wat de oorzaak hiervan is, dan is die reactie erg welkom.
Of het is volledige onzin of jullie zijn lui.
De betweter,
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door maartenkleijne » zo 20 jan 2008, 14:16

Ik denk altijd: o daar komt Dirk, dan word het weer even netjes op een rijtje gezet.
Van mag het Dirk, graag.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door LWPisa » ma 21 jan 2008, 11:37

Ehm ik merk daar niks van, dat topics gesloten zijn.
Ik vind sociaal-emotionele uitwisseling tussen bijenhouders meestal irrelevant.

Dirk, keep them coming. Ik ben altijd verheugd als je een respons geeft door je ervaring en kennis van zaken.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 jan 2008, 18:45

Dirk Blanken schreef:
Ja maar waarom broeden volken in de winter.
Natuurlijk heb je nu volken die van nature meer de neiging hebben te broeden in de winter dan het inmiddels verdwenen landras.



dertiende
Dirk
Toen het landras er nog was , vroor het meestal om deze tijd .en waren wij aan het
schaatsen [;)]

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten