Gen-mais

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Ruinerweg » za 04 okt 2008, 21:10

Dirk,

Ik voel wel met je mee,maar steeds zie je aanvragen in de krant voor proefvelden voor aardappels etc. Ik krijg daaruit de indruk dat alles goed is geregeld, en dingen die wettelijk geregeld zijn hebben we te accepteren, hoe oneens ik het daar soms ook mee ben. Maar zo werkt het nu eenmaal in een democratie.

Maar waarom weet ik dan niet dat er genetisch gemodificeerde mais onder mijn neus wordt verbouwd, ik snap nu ook waarom de suikermais die ik altijd probeer te verbouwen in de tuin elk jaar mislukt.

Er zijn kennelijk al veel meer genetisch gemodificeerde gewassen in Nederland dan de gemiddeld geinteresseerde burger weet!!

Roel

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Piet Jager » za 04 okt 2008, 21:30

Dirk,

'De financiele crisis is ernstig, maar schept ook de kans voor een nieuwe wereldorde', aldus oud-bankier Herman Wijffels. Zo belanden we op termijn ook in een voedselcrisis, die eveneens de kans schept voor een nieuwe wereldorde. Misschien kunnen we dat nu gelijktijdig aanpakken en slaan dan 2 vliegen in een klap. Maar dan moeten we de massa wel mobiliseren door gebruik te maken van haar kudde-gedrag en ieder weldenkend mens aanspreken op zijn/haar verantwoordelijkheid, energie en inzet. Je staat niet alleen! Op http://www.greenpeace.nl vind je uitgebreide informatie over hun gentechcampagnes en kun je verschillende folders downloaden. En... wanhoopt niet!!!!!!

Eigenlijk zouden we met z'n allen op 6 november naar Ommen moeten gaan om ons geluid te laten horen en de boel eens flink wakker schudden, zodat de media daarop inspringen.

!Piet (...., die binnenkort 73 wordt)

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Jeroenvt » zo 05 okt 2008, 09:28

Ruinerweg schreef:
Ik voel wel met je mee,maar steeds zie je aanvragen in de krant voor proefvelden voor aardappels etc. Ik krijg daaruit de indruk dat alles goed is geregeld, en dingen die wettelijk geregeld zijn hebben we te accepteren, hoe oneens ik het daar soms ook mee ben. Maar zo werkt het nu eenmaal in een democratie.

Maar waarom weet ik dan niet dat er genetisch gemodificeerde mais onder mijn neus wordt verbouwd, ik snap nu ook waarom de suikermais die ik altijd probeer te verbouwen in de tuin elk jaar mislukt.

Er zijn kennelijk al veel meer genetisch gemodificeerde gewassen in Nederland dan de gemiddeld geinteresseerde burger weet!!
Dat is ook het hele issue. Niet zozeer ggo's, al hoewel je daar gezien veel info op internet erg paniekerig om kunt zijn. Maar meer het gebrek aan democratie erom heen. Niet zozeer dat we stemmen en de regering er regeltjes voor opstelt, maar hoe ik als burger zelf de keuze kan maken. Ik weet redelijk mijn weg op het www, lees een echte krant (dus niet die van wakker Nederland) en ben toch pas sinds kort op de hoogte dat er niet alleen bij de landbouwuniversiteit proefveldjes staan. Daarnaast schijn je eerst drie jaar studie nodig te hebben om een etiket te kunnen lezen in de supermarkt als het er al op staat. Het eerder genoemde Monsanto voert in de VS rechtzaken tegen melkfsbrikanten die het woordje hormoonvrij op de verpakking zetten. Oneerlijk volgens Monsanto want de hormonen die zij leveren zijn toch goedgekeurd. Het is de omgekeerde wereld. Ik heb gisteren mbv Google Earth kaartjes gemaakt met cirkels van 3 en 5 km om mijn kasten. Ik ben blij dat het eerste agrarisch gebied pas na een km of 6 a 7 is. Nou hopen dat ze het bos ertussen laten staan en de dorpelingen hier niet te veel gif spuiten. Kan ik voorlopig nog even door, maar hoe lang nog? De eerste ggo's (MON810) staan op 10 km. Als ik naar dichtbijgelegen fruitboeren ga kunnen mijn bijen erheen vliegen, dat doe ik dus niet. Maar ik had liever een boek gelezen dan op zoek te moeten gaan naar dit soort info.

--
Mvg Jeroen van Tol

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 05 okt 2008, 10:19

Ruinerweg schreef: Maar zo werkt het nu eenmaal in een democratie. Roel
Roel, en andere belangstellenden,
Zolang de minister wordt geadviseerd door wetenschappers die haar melden dat het onduidelijk is in welke mate bijen op mais foerageren en daardoor is het onbekend hoeveel maispollen door bijen geconsumeerd worden , geen uitkruising van pollen van mais kan plaats vinden omdat er geen wilde verwanten van mais voorkomen, dat er wel schade is aan enkele soorten kokerjuffers, en verder nadelige effecten op regenworm, pissebedden nematoden en de monorchvlinder zijn geconstateerd, maar omdat er een aantal soorten toch niet in Europa voorkomen is dat geen probleem?!?!?
(Cogem advies CGM/080131-04)
Ook over de verspreiding van pollen wordt gesproken, over bufferzones van 25 - 80 meter en andere raporten over 250meter terwijl uit onderzoek blijkt dat er pollen afstanden van 20km worden overschreden.
Zolang al deze onzekerheden er blijven en "wetenschappers" er met elkaar niet uitzijn moet men stoppen met die onzin, en mogen wij best ageren tegen de door onze overheden opgelegde regels die met democratie niets meer te maken hebben maar met belangen en invloed van ongrijpbaren.
Lees dit artikel ook nog maar eens door:http://www.volkskrantblog.nl/bericht/202993
Geld, macht en invloed daar draait het om in deze wereld!

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Ruinerweg » zo 05 okt 2008, 12:25


Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Piet Jager » zo 05 okt 2008, 20:20

Gentechniek, financiele crisis, voedselcrisis en de fabel van de bijen (de Mandevilleparadox)

'De Fable of the Bees is het verhaal van een welvarend en machtig bijenvolk dat op een kwade dag besluit deugdzaam te worden, te stoppen met het streven naar rijkdom, met ijdelheid, corruptie en diefstal. Voortaan wilde iedere bij bescheiden leven en deugdzaam met andere bijen omgaan. Deze ommekeer in de moraal leidt tot het einde van de welvaart en de weerbaarheid van dit bijenvolk. De fabel is dus een dichterlijke weergave van een cynische economische theorie die als kern heeft dat de samenleving gedijt bij de ondeugden van haar leden, mits de wetten en rechtspraak de uitwassen van die ondeugden binnen de perken weten te houden'

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Piet Jager » ma 06 okt 2008, 19:40

Beurskoersen 6 okt. 2008

Ondanks zware verliezen op de beurs was er toch een 'LICHTPUNTJE'

Positief

Op de lokale markt viel Octoplus in positieve zin op. Het biotechnologiebedrijf maakte bekend een contract ter waarde van 100 miljoen euro te hebben getekend met partner Biolex.

Daarmee zet het bedrijf een grote stap naar winstgevendheid. Het aandeel steeg 13,6 procent.

!Piet

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door LWPisa » ma 06 okt 2008, 22:02

EHHHM...ik werk bij Octoplus...de genetische modificatie van "ons" heeft geen enkel effect op het milieu. Onze Amerikaanse partner heeft het gen voor het menselijk eiwit interferon in eendekroos gezet. Dat eendekroos ligt min of meer steriel in bakken onder kunstlicht lage concentraties interferon te maken. Het heeft geen enkel contact met de wereld buiten en produceert ook verder geen stoffen die andere organismen beinvloeden...in een waterige omgeving met bacterien enzo is het eiwit nauwelijks stabiel. Het enige wat het doet is een deel van de menselijke immuunrespons aanzetten om hepatitis aan te pakken.

L

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 09 nov 2008, 10:32

GGO's blijven blijkbaar toch actueel voor sommige medeimkers en belangstellenden, afgelopen donderdag informatie in Ommen, op de studiedag in Beilen op 22 november a.s en in hetzelfde gebouw in Beilen op 19 november een informatie avond van de gemeente en de milieugroep Midden Drenthe omdat vlak daarbij(o.a. in Hijken) enkele proefvelden zouden en/of zullen komen. Een veld met gen-mais is aldaar afgelopen zomer vernietigd door onbekenden.
Een uitnodiging hiervoor mocht ik ontvangen maar daarvan wil ik u allen ook van in kennis stellen.
In het bijzonder omdat er ook een Bijenhouder aan de discussie deelneemt.

Persbericht

Informatie- en discussieavond Genetische gemanipuleerde landbouwgewassen en '“ voedsel

Op 19 november a.s. wordt er een informatie- en discussieavond gehouden rond het thema '˜Genetisch gemanipuleerd voedsel en gemanipuleerde landbouwgewassen'.

Dit thema is dit jaar voor Midden-Drenthe (weer) actueel geworden vanwege voorgenomen teeltproeven in Hijkersmilde met genetisch gemanipuleerd maïs. De uitvoering van deze proef is getorpedeerd omdat afgelopen zomer vandalen het maïsveld hebben vernietigd, maar de vraag of Midden-Drenthe niet een gentechvrije gemeente moet zijn, is in de raadscommissie van de gemeenteraad van Midden-Drenthe nog niet beantwoord.

Het verbouwen en eten van genetisch gemanipuleerde producten staat al jaren ter discussie. Wereldwijd, binnen Europa, maar ook binnen Nederland en in de gemeente Midden-Drenthe is sprake van tegengestelde meningen. Er zijn voorstanders, die de stellige overtuiging hebben dat het genetisch veranderen van organismen onderdeel is van onze technologische ontwikkeling, en kan bijdragen aan o.a. het wereldvoedselprobleem. Anderen, de tegenstanders, zijn er van overtuigd dat het ingrijpen in de genetische samenstelling van organismen uiterst onverantwoord is, omdat we op geen enkele wijze de gevolgen kunnen overzien, en tot wereldwijde, economische, ecologische en wellicht zelfs ethische rampen kan leiden!
Daartussen zit een hele groep, en dat zijn waarschijnlijk de meeste mensen, die nauwelijks idee hebben wat genetische manipulatie is, en nog minder een idee of ze er vóór of tégen zijn.

De Natuur- en Milieugroep Midden-Drenthe heeft het initiatief genomen om hierover een informatie- en discussieavond te organiseren. Deze avond wordt in samenwerking met de gemeente en gemeenteraad van Midden-Drenthe gehouden op 19 november a.s. in het Wilhelminagebouw, aan het Wilhelminaplein 2 te Beilen. Iedereen is van harte welkom!

Het programma start om 19.30 uur met de vertoning van de documentaire '˜Gen zoekt Boer, maar is de liefde wederzijds?'. Deze documentaire is een coproductie van A SEED Europe en Milieudefensie (http://www.genzoektboer.nl ) . Daarna komen diverse vóór- en tegenstanders van genetische manipulatie in korte inleidingen aan bod. Deze sprekers vertegenwoordigen o.a. LTO, AVEBE, noordelijke bijenhouders, Biologica en kritische consumenten. Het tweede deel van de avond staat in het teken van discussie met de inleiders, maar ook met aanwezige raadsleden en burgers. Uiteindelijke doel van dit programma is, dat de aanwezigen een beter beeld hebben wat genetische manipulatie is, en over meer informatie beschikken om zijn of haar mening daarover te formuleren.

Voor nader informatie over dit programma, kijk op http://www.natuurenmilieumiddendrenthe.nl

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie cq toelichting kunt u contact opnemen met Herman Brink (voorzitter NMM, tel. 06-51990605), of Henk Hidding, (lid NMM en gepensioneerde biologische boer tel. 0593-370340).


Sprekers zijn:
Maaike Raaijmakers, team beleid en kennis van Biologica, de organisatie voor biologische landbouw en voeding, kijk op http://www.biologica.nl/gentech

Bert Cornelissen, bijenhouder uit Wittelte
Peter Bruinenberg, AVEBE, innovation by nature'¦.,

Anegien ten Haven, vakgroep '¦.. van de LTO'¦..?

Willem Kuiper, kritische consument en voormalig Statenlid voor de SP in Drenthe.

Imkers uit de regio dienen toch op de hoogte te zijn wat er voor hun bijen in hun gebied afspeelt.
Laten we alles gebeuren zoals het gaat of willen wij een schoon product blijven leveren zonder vreemde stoffen en pollenrijk voedsel voor onze bijenlarven en voedsters zonder door gemanupileerde eiwit geknoei aan de planten.
Groei en ontwikkeling van nieuwe generaties bijen kan alleen indien er gezonde pollen beschikbaar zijn, en wat doen deze pollen op den duur met de conditie van onze bijen?

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten