Gen-mais

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:
Re: Gen-mais

Bericht door agastache » za 05 apr 2008, 00:06

om de faucheurs volontaires van José Bove een bedreiging van de democratie te vinden begrijp ik niet. 70 procent van de franse bevolking wil geen teelt van gemanipuleerde mais, hoezo democratie wordt bedreigd ?
de franse regering heeft de teelt van monsanto 810 voorlopig verboden
in afwachting van de resultaten van een nader onderzoek naar de eventuele schadelijke gevolgen van deze teelt.
Overigens hebben de franse imkerbonden wel een duidelijk standpunt:
geen teelt van transgene gewassen toelaten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Bart de Coo » zo 06 apr 2008, 00:21

Arie,

Natuurlijk weet Henk van der Scheer het beter dan Albert Einstein. De laatste was een briljant natuurkundige. Van Apidologie had de man echter de ballen verstand. Zie ook:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... s=einstein

Maar dit geheel terzijde.

Groet,

Bart de Coo

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 06 apr 2008, 10:07

Een bericht van afgelopen donderdag:
Monsanto zag de nettowinst over het fiscaal 2e kwartaal verdubbelen van $543 miljoen naar $ 1,13 miljard. De omzet van de Amerikaanse fabrikant van gentechnologieproducten aan de landbouw steeg met 45% naar $ 3,78 miljard.

Het gaat alleen maar om de 'Profit' en echt niet om de 'Planet'.

De prijs van Round-up is ook bijna verdubbeld.
En als je dan diverse mensen spreekt afgelopen dagen, denken de meeste dat het een natuurlijk afbreekbaar product is.
Ze hebben het dus uitstekend gedaan de reclame en PR van dat bedrijf.

Omdat minder dan 1% van de forumleden, slechts een reactie of mening omtrent de aanstaande aanplant van gen-mais heeft waarvan ook nog enkele forumleden voorstander zijn, is het forum dus beslist niet de juiste plaats om hier verder aandacht aan te besteden.
Ruim 99% vindt het prima of heeft geen mening.
Voor die minder dan 1% zal ik de antwoorden die ik -zoals men heeft beloofd van het ministerie en de Cogem- op mijn webstee plaatsen zodra die ontvangen zijn.

In Duitsland waar ik gisteren een ontmoeting had met ruim 350 imkers!! in de regio Emsland is men ook bezorgd mbt de ontwikkelingen en heeft het bestuur in ieder geval besloten om mee te blijven praten met de instanties die beslissingen nemen tav aanplant.

Ook bij onze oosterburen geldt dat honing die boven een geringe -vastgestelde- norm gen-maisstuifmeel bevat niet voor verkoop mag worden vrijgegeven.
Als wij straks niet weten wat in onze honing zit hoeven wij ons hier ook geen zorgen om te maken!
Wat niet weet, wat niet deerd!
Er is toch geen instantie die kontroleerd, ook de VWA niet.

SLOT!



http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door agastache » zo 06 apr 2008, 22:48

kop op Gerard, niet zo somber!!
Als straks de imkers in de buurt van genetisch gemanipuleerde maisvelden op hun honingetiketten moeten vermelden dat de honing
stuifmeel van genetisch gemanipuleerde gewassen bevat, zal de interesse voor het hoe en wat van deze teelten wel toenemen..
misschien dan te laat
sterkte meindert

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door henkvanderscheer » ma 07 apr 2008, 12:02

Nogmaals een reactie

Wat de 'proefvelden'

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door kreydt » ma 07 apr 2008, 17:17

Beste Gerard,
Toch wat opmerkingen op Uw laatste bijdrage;

Monsanto zag de nettowinst over het fiscaal 2e kwartaal verdubbelen van $543 miljoen naar $ 1,13 miljard. De omzet van de Amerikaanse fabrikant van gentechnologieproducten aan de landbouw steeg met 45% naar $ 3,78 miljard.
Ik ben geen voorstander van Monsanto omdat ze de landbouw op lange termijn ondergraven met hun politiek van patent-rechten.
Maar het is een bedrijf dat in de eerste plaats winst moet maken. De winst die ze maken gaat ten koste van de andere zaadleveranciers. Die dan ook in grote mate de actie groepen financieren (vb. CRIIGEN en Farine de France ) om hun marktaandeel te behouden.

Code: Selecteer alles

[color=limegreen]De prijs van Round-up is ook bijna verdubbeld.[/color]
Ik weet niet waar jij je producten koopt maar ik betaal ongeveer hetzelfde als vorige jaren. En laat er geen twijfel over bestaan; round-up is een zeer goed product en de goedkoopste herbicide die op de markt is.

Omdat minder dan 1% van de forumleden, slechts een reactie of mening omtrent de aanstaande aanplant van gen-mais heeft waarvan ook nog enkele forumleden voorstander zijn Foei, foei Hoe durven ze!, is het forum dus beslist niet de juiste plaats om hier verder aandacht aan te besteden.
Met dat laatste ben ik helemaal akkoord.

kg

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door maartenkleijne » ma 07 apr 2008, 17:31

Het gen-onderwerp wordt herhaaldelijk door inkers aan de orde gesteld, dus is het op dit forum een legitiem onderwerp.
Noem mij eens een gesprkeslijn op dit forum waar meer dan 1% van de meelezende imkers zijn/haar zegje over deed?

Jos Verhulst
Berichten:11
Lid geworden op:vr 09 feb 2007, 22:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Jos Verhulst » ma 07 apr 2008, 18:27

Ik denk eigenlijk dat het bijenforum de perfecte plek is om het over BT mais te hebben.

De variant MON 810 (BT !)is volgens mij in principe in Nederland toegestaan en is in 2006 6x aangeplant in Nederland als proef.

Los van het feit dat er geen negatieve invloed is vastgesteld van BTstuifmeel op bijen, is het wel zo dat imkers die inkomsten proberen te genereren uit honingwinning, hun honing niet meer kunnen verkopen als gentechvrij, als overal gentechmais of koolzaad staat. ( Op dezelfde manier als vrijwel geen Nederlandse honing in aanmerking komt voor het EKO-keurmerk) Daarom willen imkers in Duitsland ook gentech-vrije zones.

Wat me verder opvalt is dat veel onderzoeken mais inderdaad als pure windbestuiver beschouwen, waardoor het lijkt of stuifmeelverspreiding door bijen geen rol speelt. Ik heb nog geen onderzoek gezien dat onderzoekt hoe ver bijen bereid zijn te vliegen voor maisstuifmeel, maar ik gok dat dat best ver is als er niets anders te halen valt.
Wat dat betreft is het huidige uitkruisingsonderzoek niet zo "worst case" als men wil doen geloven. Zet er maar eens 10 bijenkasten naast.
Maisstuifmeel is stuifmeel dat zeer gemakkelijk te verzamelen is door de bijen . Tijdens de bloei van mais vind ik altijd maisstuifmeel in de varroalade, het is lichtgeel en valt makkelijk uit elkaar.

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door henkvanderscheer » wo 09 apr 2008, 16:26

Over gentechvrij en uitkruising

Beste Jos,
Je begint maar meteen over het moeilijkste: gentechvrij.

Met name biologische/ekologische imkers willen hun honing kunnen verkopen met de claim gentechvrij. Dat heeft, dacht ik, te maken met de opvatting dat ieder organisme/individu een intrinsieke waarde heeft en dat je die waarde niet mag aantasten door genetisch geknutsel. Over die opvatting kun je van mening verschillen, maar als de teelt van transgene gewassen wordt toegestaan dan wordt een dergelijke claim een heel moeilijk punt. Met het instellen van transgeen-vrije zones los je dat niet op. Alle biologische/ecologische imkers naar de Waddeneilanden verhuizen, om maar eens wat te noemen, is geen optie.
In vergelijkbare gevallen stelt de overheid residutoleranties op voor allerlei chemische stoffen die niet of tot een bepaalde hoeveelheid in een product mogen zitten. In honing mogen bijvoorbeeld geen antibiotica zitten. Dit om het imago van het natuurproduct niet aan te tasten. Overigens wordt dat 'natuurzuivere'

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 09 apr 2008, 20:44

In Nederland heeft een commissie aanbevolen om 250 meter aan te houden als afstand tussen een veld met transgene mais en een veld met biologisch geteelde mais.

Hoezo 250m'? Welke commisie?

Cogem rapport CGM/080131-04:
"Zij heeft toen geconcludeerd dat met buffergewassen en isolatieafstanden van 25 tot 80 meter inkruisingspercentages te bereiken zijn die ver beneden de door de EU gestelde drempelwaarden liggen." (CGM/041013-01)

De commissie die niet weet in welke mate bijen op mais foerageren! en daarmee de minister advies geeft!


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten