Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Piet Jager » wo 05 mar 2008, 22:31

Additional evidence that CCD might be an infectious disease came from the following observation: the hives of colonies that had died from CCD could be reused with a healthy colony only if they were first treated with DNA-destroying radiation

Het extra bewijsmateriaal dat CCD een besmettelijke ziekte zou kunnen zijn, kwam uit de volgende observatie: de bijenkasten van volken die waren gestorven aan CCD, zouden slechts door gezonde volken kunnen worden hergebruikt, als zij eerst met DNA-vernietigende straling werden behandeld.

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 05 mar 2008, 23:27

Piet, waar komt deze informatie vandaan?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Piet Jager » do 06 mar 2008, 00:06

Uit onderstaande link van alle vermeende mogelijke oorzaken van CCD - tot nu toe - overzichtelijk bijeen gebracht en dan onder het kopje:
'Pathogens and immunodeficiency theories' (Dus in z'n algemeenheid beschouwd)

http://en.wikipedia.org/wiki/Colony_Collapse_Disorder

!Piet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Kroese » do 06 mar 2008, 04:13

Hier staat het nog iets uitgebreider beschreven, in 2 pagina's

http://www.sciam.com/article.cfm?chanID ... =1&catID=1

Hennie...

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Piet Jager » do 06 mar 2008, 10:18

Klopt Hennie, onderstaand vrijwel hetzelfe stukje en waarschjnlijk de bron van de informatie in Wikipedia. Overigens een zeer interessant artikel over IAPV!

A key line of evidence suggested that infection plays a major role: The group found they could restore empty CCD hives to health by restocking them with fresh bees'”but only if they first irradiated the hives with gamma rays, which destroy DNA

Een zeer belangrijke lijn van bewijsmateriaal stelde voor dat de besmetting een belangrijke rol speelt: De groep vond dat zij lege bijenkasten van CCD aan gezondheid konden herstellen door hen met verse bijenvolken opnieuw te bevoorraden - maar slechts als zij eerst de bijenkasten bestraalden met gamma stralen, die DNA vernietigen.

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Bart de Coo » do 06 mar 2008, 10:42

Hennie Kroese heeft op het forum wel eens geschreven dat hij de kasten schoonmaakt met een heet sopje met lekker veel soda. Daar had hij goede ervaringen mee, ze hij. Ik heb Hennies voorbeeld gevolgd en ook heb goede ervaringen. Vorig flink getroffen door de verdwijnziekte. Daarna kasten en raampjes gereinigd volgens Hennies instructies, dit voorjaar geen klachten: mijn volken zijn vitaal en springlevend.

Nu wil ik best geloven dat bestralen met gammastraling nog veel beter helpt, maar hoe ga je zoiets regelen als klein amateurtje?

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Jaap v.Popering » do 06 mar 2008, 11:56

Ik heb zes jaar geleden ook een volk of 20 verloren , en heb er de volgende zomer gewoon weer bijen in gedaan ,( enkel droog schoongemaakt ) de ramen met dood broed gesmolten , en de ramen met voer aan de kunstzwermen gegeven , sindsdien GEEN sterfte meer .

Jaap v P

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door kreydt » do 06 mar 2008, 13:42

Vorig jaar volledig opnieuw begonnen en heb alleen nieuwe raten gegeven.
Tot hiertoe zijn al mijn volkjes in prima staat en voor de huidige vorst periode, vlogen ze als gek.

Omdat ik een aanhanger ben van de stuifmeel problematie, ben ik vorig jaar begonnen met beperkte broedgelegenheid. (De moer tijdens de dracht tussen 2 roosters in de 2°bak. Na de dracht, de onderste bak omgeruild met de honingzolder en de roosters weg.)


kg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Kroese » do 06 mar 2008, 13:58

Kroese schreef:
Piet Jager schreef:
De groep vond dat zij lege bijenkasten van CCD aan gezondheid konden herstellen door hen met verse bijenvolken opnieuw te bevoorraden - maar slechts als zij eerst de bijenkasten bestraalden met gamma stralen, die DNA vernietigen.

!Piet
Die "verse bijenvolken" moeten dan niet het CCD probleem al bij zich hebben. Is dat wel het geval, dan heb ik de indruk dat je het binnen 2 jaar terug kunt krijgen.

Romee schreef eens dat als raten 6 weken opgeslagen hebben gestaan ze weer gebruikt kunnen worden. Ik weet niet of dat nu met CCD nog wel van toepassing is. Hoe lang overleeft het CCD probleem zonder bijen en broed?????? En dan ga ik er even van uit dat het een virus probleem is, en niet het Nosema Ceranae is die met sporen kan overleven.

Als je het CCD probleem al in je volken hebt, dan denk ik dat je een betere kans hebt met schudzwermen of vliegers. In ieder geval GEEN broed meegeven, en geen raten van het moedervolk. Daarna is het misschien beter om de nieuwe volkjes op een andere plek neer te zetten, op enige afstand van andere volken. Ik denk dat door vervliegen er een grotere kans is op herbesmetting. Handig is het als je meerdere winterstanden hebt.

Wat betreft een grote schoonmaak van kasten en raten heeft dit bij mij een zeer goed resultaat gehad. Maar parallel aan mij heeft een collega binnnen onze afdeling zijn kasten en raten niet extra schoongemaakt. Hij had procentueel een vergelijkbare sterfte, en het jaar erop ook geen CCD dode volken meer. Dat is dan vergelijkbaar met de ervaring van Jaap v P.
Dus Bart, kijk uit. Het komende jaar kan CCD zo weer terug komen.

Hennie....

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hergebruik van CCD-kasten + ramen

Bericht door Piet Jager » do 06 mar 2008, 14:14

Zelf denk ik, dat alles afhangt van het immuunsysteem van het bijenvolk en de stressfactoren, die dat tijdelijk kunnen verzwakken.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten