Het gesprek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door m.kolsters. » vr 28 mar 2008, 19:10

Nee imkers ppo-bijen zegt dat je meermalen mag gebruiken en dat volgens onderzoek geen kwaad kan,en het andere verhaal was dat de bijen dan sterven.
Maar wat is nu waar, hoe kom ik nu achter de waarheid voor ik begin met dat middel.
En als de bijen eenmaal mag behandelen,en in de zomer om de 3 weken
dan gaat alleen de koningin maar dood en die maken ze voor niks een nieuwe. Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door Dirk Blanken » vr 28 mar 2008, 19:41

Willem,
Jij hebt wel erg kortlevende zomerbijen.
Zou elke 8 weken niet beter zijn in de periode dat er broed aanwezig is.
Als je dat halveert dan behandel je veel bijen nog steeds twee keer met oxaalzuur.
Ik gebruik enkel oxaalzuur in nov/dec 1 malig en verder in de zomer thymolkristallen om de mijtenaanwas laag te houden.
Maar oxaalzuur kan ook maar het advies van de Duitse Bijeninstituten lijkt me belangrijk.
Met alleen een winterbehandeling redden veel volken het vaak niet meer.
Maar wat ik laatst las dat als je koninginnen teel die niet erg vruchtbaar zijn, dus met een klein broednest en daardoor weinig mijten lijkt me ook sterk.

Dirk





dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door willem » vr 28 mar 2008, 20:01

Tinus
Lees eens het volgende:
http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen/varroa_2006.pdf
onder op blz 18.

Dirk, over de levensduur van bijen is al eens een discussie op het forum geweest. Kan het niet terug vinden. Misschien weet !Piet het nog.
Toch nog gevonden:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... levensduur

Overigens kun je die zomerbijen ook behandelen met mierenzuur, neem je meteen de schavuiten in het broed mee.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door m.kolsters. » za 29 mar 2008, 16:32

Ja Willem zo ik lees lopen de verhalen ver uit een,voorlichtings avond mag je meer behandelen en op het forum niet.
Dus nu weet ik het nog niet,zal ppo moeten maile en vragen wat nu wel mag,of ze moeten het nieuwe onder zoek er maar op zetten.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

mdele
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door mdele » za 29 mar 2008, 17:54

kreydt schreef:
Ik vraag me af waarom er steeds aangeraden wordt om oxaalzuur op de bijen te druppelen? Verdampen is véél gemakkelijker en stoort de bijen véél minder.

Zelf gebruik ik de oxamat van Alfrasender. ( Gemakkelijk na te bouwen voor eigengebruik ) en ben er zeer tevreden over.
5 Minuutjes voor 2 bakken te behandelen, lager duurt het niet. Deksel van de kast, apparaat erop, stroom aansluiten, druk op de knop, 2 minuten laten werken, apparaat eraf, deksel erop. Geen gevaar voor de dampen omdat ze in de kast blijven en direct op alles condenceren.

kg

mdele
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door mdele » za 29 mar 2008, 17:55

kreydt schreef:
Ik vraag me af waarom er steeds aangeraden wordt om oxaalzuur op de bijen te druppelen? Verdampen is véél gemakkelijker en stoort de bijen véél minder.

Zelf gebruik ik de oxamat van Alfrasender. ( Gemakkelijk na te bouwen voor eigengebruik ) en ben er zeer tevreden over.
5 Minuutjes voor 2 bakken te behandelen, lager duurt het niet. Deksel van de kast, apparaat erop, stroom aansluiten, druk op de knop, 2 minuten laten werken, apparaat eraf, deksel erop. Geen gevaar voor de dampen omdat ze in de kast blijven en direct op alles condenceren.

kg

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door willem » za 29 mar 2008, 20:25

Tinus, wie zijn die 'deskundigen' op die gespreks avonden?
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door m.kolsters. » zo 30 mar 2008, 19:46

Dag Kreydt als je oxaalzuur verdamt bij 2 kasten merk je niets maar als er 35 op een rij staan hangt alles vol van deze damp en dan moet je een gasmasker dragen,
Willem ik had het kunnen denken R.v.d.Zee geeft aan dat een keer mag, meerderen keren fout slecht voor de bijen.
En H.v.d. Steen mag je meer keer behandelen ziet het niet als een probleem.
Maar ik durf het nog niet aan,voor mij zelf en voor de bijen eerst beter uitleg.
Ze mogen het nu ook hier uitleggen,wat is verstandig.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door kreydt » zo 30 mar 2008, 21:00

Beste Tinus,
Het apparaat "oxamat" laat de oxaalzuurdampen circuleren in de broedbakken totdat het oxaalzuur volledig is gesublimeerd. Zelfs met open vlieggat heb ik nog geen dampen gezien of geroken.
Het princiepe is het volgende;
Op de bovenste bak worden de raamtjes in twee verdeeld. In een deel worden de verdampte kristallen ( warm ) naar beneden geblazen tewijl ze in het tweede gedeelte aangezogen ( koud ) worden en terug over het verwarmingselement worden geleid. Een gesloten ringsysteem.
Door het plexi-deksel is de stroming van de kristallen goed zichtbaar en het apparaat wordt weggenomen als er niets meer te zien is. ( na 2 à 3 minuten )
De bijen blijven rustig, wat niet het geval is bij het gebruik van een verdampingspannetje.
Kijk eens op de site van Alfrasender om een idee te hebben hoe het ding eruit ziet en maak het eventueel na ( voor eigen gebruik wel te verstaan want er is een patent op )
http://217.18.179.23/~alfranseder/deutsch/oxamat.php
kg

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Het gesprek

Bericht door Romée van der Zee » zo 30 mar 2008, 21:36

m.kolsters. schreef:

Willem ik had het kunnen denken R.v.d.Zee geeft aan dat een keer mag, meerderen keren fout slecht voor de bijen.
En H.v.d. Steen mag je meer keer behandelen ziet het niet als een probleem.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Sjef vd Steen aangeeft dat je dezelfde (generatie) bijen meerdere keren zou mogen behandelen met oxaalzuur. Er is voldoende onderzoek, waaruit blijkt dat dit leidt tot verhoogde bijensterfte. Ik zie hem (vd Steen) deze week en zal hem eens vragen of hij dat werkelijk zo bedoeld heeft.

Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten