Ervaringen met VarroaBoard en Varroa-Stick ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jannes
Ervaringen met VarroaBoard en Varroa-Stick ?

Bericht door Jannes » do 01 mei 2008, 09:58

Bij de aanschaf van enkele imker-spullen in Amen (ielgat.nl) kwam ik in gesprek met Bert, de eigenaar. Deze gebruikt én promoot bovengenoemd middel tegen Varroa.
Afgelopen weekend heb ik deze sticks volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt. Ook het kleefpapiertje in de lade geschoven.

één volk (de grootste) gaf slechts één mijt op het papiertje. Het andere volk 5 stuks.

Deze hoeveelheden stemmen mij blij. Maar de vraag komt op, hoe betrouwbaar is dit middel? Wie gebruikt het, weet wat het doet en ook wat de resultaten op termijn zullen zijn?

2e Pinksterdag heeft deze zaak een open huis, waar ik ook nog even wil kijken en mijn voorraad wil aanvullen, maar zou graag van mede-imkers wat info willen hebben over dit middel.

Het schijnt voor bijen én honing onschadelijk te zijn, de test-methode is gelijk aan de behandeling, die enkele keren herhaald kan/moet worden.

Elke reactie is welkom. (ik heb géén aandelen of belangen in/bij bovengenoemde zaak)

Jannes

Aart
Berichten:39
Lid geworden op:ma 29 aug 2005, 21:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ervaringen met VarroaBoard en Varroa-Stick ?

Bericht door Aart » do 01 mei 2008, 10:59

Hoi Jannes,

Welke werkzame stof(fen) zitten er in Varroa-Stick?

Heeft het een chemische basis of een biologische?

Gezien je resultaten, welk bestrijdingsmiddel heb je voorgaande jaren gebruikt?

Ik hoor het graag van je.

Aart

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Ervaringen met VarroaBoard en Varroa-Stick ?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 01 mei 2008, 16:43

Als het een chemisch bestrijdingsmiddel betreft, zoals Apistan e.d. dan zijn de mijten daar in min of meerder mate resistent voor geworden. Als je bij toepassing dan maar enkele mijten aantreft, kan dat betekenen dat het volk nagenoeg schoon is, maar het kan evenzogoed inhouden dat de mijten resistent zijn voor het middel en daarom niet vallen.
Ik heb me laten vertellen dat, zolang er in de was nog residuen aanwezig zijn van de (chemische) bestrijdingsmiddelen, deze residuen telkens weer een "seintje" geven aan de resistente mijten. Dit seintje zorgt ervoor dat de resistentie wordt onderhouden. Stop daarom met chemische middelen en gebruik de zuren of olien die alom verkrijgbaar zijn. Probeer vervolgens je was schoon te krijgen, en dan hebben we een beginnetje.
Vr. gr. Eddy

Jannes

Re: Ervaringen met VarroaBoard en Varroa-Stick ?

Bericht door Jannes » do 01 mei 2008, 18:47

Dit is een link naar de leverancier voor Nederland: http://www.ielgat.nl/pagina24.html

Dit zou er in zitten, en het zou volledig afbreekbaar en niet giftig zijn:

Varroabestrijding op natuurlijke basis.
Samenstelling:
Water, sacharose,citroenzuur,oxaalzuur
propolisextract,etherische oliën

Zie verder de link boven. (niet als reclame bedoeld, hoop dat ik dit mag plaatsen? [:I]

Voor wat betreft de voorgaande jaren:
Ik heb deze volken nét 3 weken. Kan de vorige eigenaar niet vragen wat er gebruikt is. (helaas)

Jannes

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ervaringen met VarroaBoard en Varroa-Stick ?

Bericht door Jozef Maier » za 03 mei 2008, 23:51

Jannes schreef:
Dit is een link naar de leverancier voor Nederland: http://www.ielgat.nl/pagina24.html

Dit zou er in zitten, en het zou volledig afbreekbaar en niet giftig zijn:

Varroabestrijding op natuurlijke basis.
Samenstelling:
Water, sacharose,citroenzuur,oxaalzuur
propolisextract,etherische oliën

Zie verder de link boven. (niet als reclame bedoeld, hoop dat ik dit mag plaatsen? [:I]

Voor wat betreft de voorgaande jaren:
Ik heb deze volken nét 3 weken. Kan de vorige eigenaar niet vragen wat er gebruikt is. (helaas)

Jannes


Er zit oxaalzuur in, en toch zou je het mogen gebruiken tijdens de dracht? Lijkt me niet zo verstandig, oxaalzuur kan resten geven in de honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten