varroa broed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Chris
Berichten: 29
Lid geworden op: za 25 aug 2007, 16:51
Locatie: Belgie
Contacteer:

varroa broed

Bericht door Chris » vr 23 mei 2008, 13:34

iedereen

Zoals iedereen weet plant de varroa mijt zich voor in het gesloten broed. Ik had deze vraag al eens gesteld maar met weinig resultaat. Hoelang kan een varroamijt leven?
Als er tijdens de winter geen broed meer is kunnen zij zichniet voortplanten.
Ik geloof(en verbeter mij zeker indien ik niet juist ben) dat sommige bijenrassen heel de winter door een (zeer) kleine hoeveelheid broed blijven hebben. In dat geval is het voor de mijt geen enkel probleem te overleven.
Bij oa de zwarte bij valt gedurende enkele weken,maanden geheel het broed stil. Dit moet toch voor de varroa een moeilijke periode zijn? Het is toch ook geweten dat hoe ouder een mijt hoe slechter zij zich kan voortplanten.

Mvg
chris

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa broed

Bericht door A.Rodenburg » vr 23 mei 2008, 21:15

Beste Imkers;
Deze vraag van Chris zou al een aanleiding kunnen zijn om toch nog eens naar de positieve kanten van de zwarte bij te kijken! Chris
helaas moet ik het antwoord schuldig blijven maar ik hoop dat iemand
hierop reageert!!
Groetjes,
Arie

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: varroa broed

Bericht door depauws » zo 25 mei 2008, 09:42

Chris en Arie

Ik vrees dat dit draadje "wishfull thinking" van de adepten van de zwarte is.
De zwarte bij heeft ook een varroa-probleem net zoals de Carnica's en de andere bijen.
De varroa gaat echt niet dood tijdens een broedvrije periode en een varroa kan zich na de winterrust terug vermenigvuldigen en na een broedcyclus van 12 dagen geloten broed zitten we met een nieuwe generatie jonge varroa's.
Daarenboven moeten we nog denken aan de herbesmetting van buitenuit.
Ik vermoed dat de zwarte bij geen oplossing is voor het varroa-probleem, spijtig.
Groeten
Silvain

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: varroa broed

Bericht door apiario » zo 25 mei 2008, 21:31

Allemaal

Als ik het goed begrijp dan is er varroa van Australie tot aan Canada
Of je nu een zwarte, canica,buckvast of wat het ook zijn mag hebt, daar helpt geen lievemoer aan. Wij zijn nu nog gedoemd om zoveel of zo weinig mogelijk te bestrijden Dan houden we het bijenhouden nog een beetje in de lucht.
Als we het wat nader bekijken zouden we ons de vraag kunnen stellen "waar komt het dan niet voor" Naar ik meen zijn er twee plaatsen waar de varroa niet aan zijn trekken komt, namelijk in een deel van Afrika en in Brasilie. Brasilie zoals de meesten bekent is daar heb ik vorig jaar veel literatuur nageken of men aandacht aan bestede In boeken berichte men er nog geen halfviertje aan Komt daar dan helemaal geen varroa voor? Nou zo is het ook weer niet De geafrikanieseerde bij heeft genetisch een zeer goed poetsgedrag Mededaar door knaagd en poest hij de varro van zich af Vandaar dat iedere imker daar je vreemd aan staat te kijken als je het over dat beesie hebt. De oplossing voor ons probleem moeten we dan ook zoeken in een bij die deze eigenschappen heeft anders blijven we maar de symtonen bestrijden
Misschien is men over enkele jaren in staat alleen die eigenschap op onze bijen over te brengen. Maar voorlopig blijft het klojowen

Ludo De Clercq
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 01:02
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: varroa broed

Bericht door Ludo De Clercq » do 05 jun 2008, 01:02

Besten,

Ik werk sinds 30 jaar met zwarte (bastaard) bij te Brussel. Ik heb praktisch elke winter aan het wasmul op de varroabodem kunnen vaststellen dat mijn zwartjes geen echte broedstop kennen. Een enkele keer heb ik zelfs eind januari na enkele weken uitzonderlijk warm winterweer enkele witte darrenpoppen met een begin van kleur in de ogen gevonden. Nochtans kasten die perfect uit de winter kwamen, dus zeker geen noodaanzet aan darren hadden om in maart de koningin in hoogste nood te verangen.
Wat de levensduur van Varroa betreft, ik ga ervan uit dat die net als die van onze bijen afhangt van de kost aan voortplanting. Onze winterbijen overleven moeiteloos zolang ze geen broed moeten verzorgen. Ik veronderstel dat evengoed de mijt overleeft zolang ze geen kleintjes moet maken.
Dat zou betekenen dat de winterperiode voor de mijt geen belangrijke bron van sterte is, buiten het gewone risico van een bij te vallen (basis van de Legris bodem) en niet terug in de kast te geraken, te vedrinken in het voedersap in een cel, ...

Beste groeten,


Ludo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten